زندگی جاودانه با هک کردن ژنتیک انسان!

متخصصان می‌گویند با هک کردن ژنتیک می‌توان همیشه انسان را جوان نگه داشت.

به گزارش رصد روز، به نقل از اکسپرس، متخصصان می‌گویند همزمان با پیشرفت دانش پزشکی در مسیری قرار داریم که به لطف شماری از جهش‌ها احتمالاً رویای زندگی برای همیشه می‌تواند محقق شود. در واقع می‌توان با هک کردن برخی روند‌های بیولوژیکی با هدف افزایش طول عمر، با تغییراتی کوچک عملکرد بدن را بهبود بخشیده تا بتواند با روند پیری مقابله کند.

دیو آسپری، یکی از متخصصان در این باره می‌گوید: من معتقدم زندگی بشر اگر قربانی حوادثی همچون رانندگی نشود، می‌تواند به ۱۸۰ سال افزایش پیدا کند. بسیاری از مردم این سوال را می‌پرسند که آیا ما واقعاً می‌توانیم با هک کردن ژنتیکی باعث ایجاد تغییرات روند پیری و افزایش عمر شویم؟

در پاسخ باید گفت ما همینک ۵۰ جهش ژنتیکی موثر در روند پیری را شناسایی کرده ایم. اطمینان دارم در سال‌های آینده روند شناسایی جهش‌ها و تاثیر آن بر افزایش سن انسان شاهد پیشرفت چشمگیری خواهد بود.

در واقع بسیاری از ژن‌های انسان با سایر پستانداران مانند موش‌ها شباهت دارد. حال می‌توان با هک کردن ژن‌های سایر حیوانات پی به تاثیرگذاری آن‌ها برد. دانشمندان معتقدند با این اقدام می‌توان بسیاری از فرآیند‌های پیری را معکوس کرد.

در واقع سلول‌های بدن دارای “اطلاعات جوانی” هستند اما به مرور زمان آن‌ها را از دست می‌دهند. با این حال، همانند یک رایانه که نرم افزار جدیدی بر روی آن نصب می‌شود، می‌توان با هک کردن ژنتیکی روند پیری را معکوس کرد. برای مثال، در محیط آزمایشگاه دانشمندان موفق شده‌اند با تغییراتی، بینایی یک موش را به زمان جوانی اش بازگردانند.

ژن انسان

متخصصان می‌گویند این تازه شروع کار است. با پیشرفت در این آزمایش‌ها می‌توان امیدوار بود که بافت‌های جوان را دوباره به بدن بازگرداند. این موضوع به معنای افزایش طول عمر بشر خواهد بود.

گرچه این هدف بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما هک کردن ژنتیکی انتقادات زیادی را در سال‌های اخیر در حوزه مهندسی ژنتیک به خود دیده است. منتقدان می‌گویند احتمال سوء استفاده از این موضوع نیز وجود خواهد داشت، زیرا همانطور که می‌توان با هک کردن ژنتیکی باعث افزایش طول عمر افراد شد، می‌توان با این کار باعث کاهش طول عمر انسان‌ها و مرگ آن‌ها نیز شد.

این بدان معناست که ممکن است برخی افراد بخواهند از این علم برای ترور بیولوژیکی دیگران استفاده کنند. با این حال، فارغ از موافقت‌ها و مخالفت ها، دانش بشر در زمینه هک کردن ژنتیکی هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد و دستکم در حال حاضر هیچ دستاورد ملموسی برای بشر به ارمغان نیاورده است.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار