زیان بورس تا پایان امسال جبران می‌شود؟

بورس در ابتدای کانال یک میلیون واحد سرگردان است و حالا سال ۱۴۰۰ در حالی وارد آخرین ماه فصل بهار می‌شود که همچنان احیای برجام و وضعیت انتخابات ریاست‌جمهوری دو ابهام مهم اقتصاد و بازار سرمایه است.

به گزارش رصد روز، بورس همچون سایر بخش‌های اقتصاد ایران معطل نتیجه دو رویداد مهم سال ۱۴۰۰ یعنی مذاکرات وین و انتخابات ریاست‌جهموری دوره سیزدهم است.

دو رویدادی که می‌تواند سرنوشت بازار سرمایه را تغییر دهد. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه اگر بخواهیم سرنوشت بورس را بدون توجه به این دو رویداد تحلیل کنیم در مجموع باید گفت که اغلب، انتظار رشد شارپی برای بازار سرمایه تا سال ۱۴۰۰ وجود ندارد و بازار در نهایت سودی مشابه پارسال به سهامداران خواهد داد.

به باور برخی از این کارشناسان احتمالا زیا‌ن‌های سنگین سهامداران تازه وارد تا پایان سال ۱۴۰۰ جبران نخواهد شد.

علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه درباره چشم‌انداز بورس تا پایان سال ۱۴۰۰  گفته است: بورس تهران تا پایان سال کجدار و مریز ادامه خواهد داشت و البته چشم‌انداز روشنی درمورد بودجه عمرانی یا رشد اقتصادی در کشور دیده نمی‌شود.

مجید محمدعلیزاده آرانی هم توضیح داده است: حداقل تا زمانی که نتیجه انتخابات مشخص نشود، بازار روی خوشی نشان نخواهد و یک روز منفی و یک روز مثبت خواهد بود و پس از آن هم باید دید که چه سیاست‌هایی برای اقتصاد کشور اعمال می‌شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر مولفه نرخ ارز، مولفه بسیار مهمی تلقی می‌شود و با توجه به اینکه شوکی در بازار ارز پیش‌بینی نمی‌شود، بازار سهام نیز با شوک کاهشی یا افزایشی در سال جاری روبرو نخواهد بود.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه، نیز پیش از این توضیح داد: یکی از عوامل مهم برای رشد بازار سرمایه، برداشتن تحریم‌ها است. چرا که ثابت ماندن نرخ دلار در بازار ارز به بهبود رشد این بازار کمک خواهد کرد.

این کارشناس بازار سهام همچنین گفت: اگر به دلایل مختلف، تحریم‌ها برداشته نشود، به علت تورم در اقتصاد، شاخص بورس روندی صعودی پیدا خواهد کرد و روند تورم با وضعیت بازار سرمایه هم راستا است و احتمال دارد این مساله باعث رشد شارپی در شاخص بازار سرمایه سال ۱۴۰۰ خواهد شد.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط