سال های دریافت حقوق تامین اجتماعی بازنشستگان کاهش یافت

ما هرچه به سمت افزایش سن جمعیتی در میان بیمه شدگان صندوق تامین اجتماعی می‌رویم، باید چالش ناپایداری منابع را باید در اولویت قرار دهیم. ضمن اینکه قبل از انقلاب پوشش اقشار خاص را نداشتیم. این درحالی است که دولت پس از انقلاب علاوه بر سهم سه ...

ما هرچه به سمت افزایش سن جمعیتی در میان بیمه شدگان صندوق تامین اجتماعی می‌رویم، باید چالش ناپایداری منابع را باید در اولویت قرار دهیم. ضمن اینکه قبل از انقلاب پوشش اقشار خاص را نداشتیم. این درحالی است که دولت پس از انقلاب علاوه بر سهم سه درصد، برای حمایت از کسب و کار و اقشار خاص، جمع قابل توجهی از آنها را هم تحت پوشش بیمه قرار داد. اکنون بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ نفر در کارگاه‌های زیر ۵ نفر پوشش بیمه‌ای دریافت کردند.

به گزارش رصد روز،بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

میرهاشم موسوی گفت: پیش از انقلاب تنها ۲۰ درصد از مردم تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند و این درحالی است که ما با وجود آرمان پوشش سراسری و همگانی بیمه‌ای، به پوشش بیش ۷۰ درصدی رسیدیم.

نشست خبری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت ایام دهه فجر در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست میرهاشم موسوی (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) ضمن تبریک ایام الله دهه فجر گفت:  در گام اول انقلاب یعنی چهل سال اول تجربیاتی کسب شد تا در چهل سال دوم که گام دوم نام دارد استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب تنها ۲۰ درصد از مردم تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند و این درحالی است که ما با وجود آرمان پوشش سراسری و همگانی بیمه‌ای، به پوشش بیش ۷۰ درصدی رسیدیم، گفت: این رقم در برنامه دولت آقای رئیسی باید به ۱۰۰ درصد برسد.

موسوی افزود: بعد از انقلاب در سال ۱۴۰۰ ما ۶۵ درصد ضریب نفوذ بیمه‌ای در سازمان تامین اجتماعی داریم. این رقم پیش از انقلاب به ۱۹.۵ درصد رسید که بسیار اندک است.

این مدیر بیمه اجتماعی کشور تاکید کرد: ما هرچه به سمت افزایش سن جمعیتی در میان بیمه شدگان صندوق تامین اجتماعی می‌رویم،  باید چالش ناپایداری منابع را باید در اولویت قرار دهیم. ضمن اینکه قبل از انقلاب پوشش اقشار خاص را نداشتیم. این درحالی است که دولت پس از انقلاب علاوه بر سهم سه درصد، برای حمایت از کسب و کار و اقشار خاص، جمع قابل توجهی از آنها را هم تحت پوشش بیمه قرار داد. اکنون بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ نفر در کارگاه‌های زیر ۵ نفر پوشش بیمه‌ای دریافت کردند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: ۷۶۰ هزار راننده بیمه هستند که دولت ۵۰ درصد سهم کارفرمایی آن‌ها را تقبل می‌کند. در بحث قالیبافان (۲۷۰ هزار نفر) و بسیاری از اقشار دیگر نیز تحت پوشش بیمه‌ای با حمایت دولت هستند.

موسوی در حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی گفت: براساس آمارهای ثبتی تا سال ۱۳۷۲ حدود ۲۰ مرکز درمانی ملکی پیشرفته داشتیم. این میزان در پیش از انقلاب هم حدودا به همین تعداد بوده اما اکنون بیش از ۴۰۰ مرکز ملکی درمانی داریم و امروزه برای بیش از یک میلیون نفر روزانه خدمات داده و روزانه ۱۳ هزار نفر را خدمات بستری می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: عدالت و تحقق عدالت و تولید سرمایه اجتماعی برای نظام از اهداف راهبردی ما در سازمان است و ناترازی منابع و کژکارکردی‌های سازمانی دو چالش ماست که باید اصلاح شود.

وی افزود: سال گذشته حدود یک میلیون بیمه شده جدید ثبت کردیم و امسال نیز هدف‌گذاری ثبت یک میلیون بیمه شده دیگر را داریم. بخشی از مشکلاتی که امروز صندوق‌های بیمه ناشی از عدم استفاده درست از محاسبات بیمه‌ای و اکچوئری است. بحث اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی نیز انجام شده و ایراد شورای نگهبان رفع شد و از پایان امسال برای اجرا ابلاغ می‌شود. این مسیری است که می‌تواند با راهبرد اصلاح و توانمندسازی مشکلات صندوق را تا سال‌های طولانی حل می‌کند.

موسوی با اشاره به بحث اصلاحات سن بازنشستگی و اهمیت آن در ارتقاء پایداری منابع صندوق‌ها تصریح کرد: متوسط عمر بعد از بازنشستگی در کشورهای پیشرفته حدود ۱۲ سال است اما این رقم در ایران بیش از ۲۰ سال است. یعنی فرد تا حداقل بیست سال پس از بازنشستگی همچنان مستمری دریافت می‌کند. این بدان معناست که به دلیل افزایش امید به زندگی در ایران، افزایش سن دریافت مستمری به منابع سازمان تامین اجتماعی فشار می‌آورد که این نشان می‌دهد در این زمینه نیاز به اصلاح پارامتریک داریم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از خدمات سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگان این بود که برای بازنشستگان تسهیلات وام قرض الحسنه ارائه دادیم که ۲۰۰ هزار فقره از آن طی امسال محقق شد و باید به سطح ۴۰۰ هزار فقره می‌رسیدیم. همچنین سفر زیارتی به مشهد در هتل پنج ستاره سازمان در این شهر که ۲۰ هزار مورد محقق شد و هدفگذاری طرح ضیافت رضوی ما ۱۰۰ هزار نفری است.

میرهاشم موسوی تصریح کرد: در بحث خدمات غیر حضوری از ۳۰ خدمت به ۴۲ خدمت رسیدیم تا مداخلات انسانی در خدمت به حداقل برسد و مساله من غیر حق به وجود نیاید. ما باید مباحث محاسباتی میان کارفرما و کارگرمان نیز الکترونیکی شود. در بحث خدمت نسخه الکترونیک از ۶۰ درصد به ۹۰ درصد پوشش رفتیم که بحث پرونده الکترونیکی بیمار هم به کارهایمان اضافه شده تا بتوانیم نظام ارجاع پزشکی را اصلاح کنیم.

وی افزود: طرح کلینیک دیابت و فشار خون را در دست اجرا داریم. افراد بالای ۶۵ سال ما امروز نیازی به پرداخت فرانشیز در مراکز غیر ملکی ندارند. هدف ما حذف یا حداقل کردن پرداخت از جیب مردم در بخش درمان است.

وی‌ با اشاره به توسعه زیرساخت‌های اقتصادی تامین اجتماعی گفت: ما یک کمیته صیانتی برای حفاظت از منابع تامین اجتماعی ایجاد کردیم که در بررسی‌های این کمیته در زمینه تخلفات و مفاسد، رقم‌های مفاسد حدود هزار میلیارد تومان نیز رویت شد. دو اتفاق بزرگ دیگر در بحث پایدارسازی منابع این بود که دنبال کاهش استقراض از بانک‌ها بودیم. ما ۸۸ هزار میلیارد تومان در سال جاری بدهی خود به بانک‌ها را پس دادیم. بالاترین تسویه‌ی بدهی را نیز به میزان ۸۸ هزار میلیارد با بانک رفاه داشتیم. سرجمع تسویه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی نیز بی سابقه بوده است. در تلفیق بودجه در مجلس به دنبال تسویه بدهی دولت هستیم. با تعاملی که با دولت داشتیم، تاکنون ۱۷۰ هزار میلیارد تومان طی دو ساله اخیر تسویه شده و تاکید آقای رییس جمهور نیز تسویه کامل بدهی است که انشاالله در این دولت محقق خواهد شد و هدف نهایی ما نیز عدم ایجاد بدهی جدید دولت به سازمان با تعامل بین دستگاهی است.

موسوی با اشاره به بحث عیدی بازنشستگان گفت: هنوز مشخص نیست با حقوق بهمن یا اسفند عیدی پرداخت می‌شود و باید بررسی کنیم که چه زمانی برای سازمان مقدور خواهد بود اما حتما زودتر از کارمندان خودمان به بازنشستگان تامین اجتماعی عیدی را خواهیم داد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: اصلاح سن بازنشستگی و «دو سال آخر ملاک پرداخت مستمری» بخشی از پکیج و بسته اصلاحی ما در سازمان تامین اجتماعی است. ما مشکل بازنشستگی پیش از موعد در کشور نیز داریم و در طرح اخیر سازمان به دولت، دنبال اصلاح قانون بازنشستگی پیش از موعد بوده‌ایم.

موسوی تصریح کرد: متاسفانه ما در بحث مشاغل سخت و زیان آور به‌جای نگاه فنی، نگاه حمایتی داریم و به‌جای زدودن شرایط سخت و زیان آور فقط نیروی کار را با بازنشستگی پیش از موعد از محیط سخت و زیان آور خالی می‌کنیم.

وی در رابطه با شستا و بحث کاهش سود آن عنوان کرد: در بحث سود تجمیعی، نرخ ۴۵ درصد سود را محقق کرده و از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بالاترین افزایش سرمایه را در سال گذشته داشتیم. ضمن اینکه ۱۶۸ هزار میلیارد تومان در سال گذشته افزایش سرمایه داشتیم. هولدینگ‌های ما در شستا با محور فعالیت تخصصی و حرفه‌ای وارد شدند. ایجاد ارزش افزوده از محل افزایش دارایی‌های شستا هدف اساسی ما است. ما در سال گذشته از شستا ۲۲ هزار میلیارد تومان از سود وارد صندوق کردیم اما این رقم باید به ۶۰ هزار میلیارد تومان برسد. این درحالی است که بودجه سالانه نظام بیمه‌ای ما در تامین اجتماعی ۶۴۰ همت است و شستا به هرحال تنها بخش کوچکی از نیاز خانواده بزرگ تامین اجتماعی را تامین می‌کند.

موسوی گفت: در شستا سهم خواهی و نگاه غیر تخصصی حاکم بوده که ما با آن مقابله کردیم و نحوه مدیریت آن را حرفه‌ای کردیم و اکنون من از مدیریت آن راضی هستم. شستا ۱۲ راهبرد کلان در ۹ هولدینگ خود دارد. برای مثال استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و همچنین همکاری با چین و روسیه و اوراسیا در چهارچوب پیمان شانگهای به شکل جدی در دستور کار هولدینگ‌های شستا است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: حفظ حق الناسی که در شستا وجود دارد برای ما بسیار مهم است زیرا نگاه‌های سواستفاده گر به شستا زیاد است و من به توصیه شخص رییس جمهور که با قدرت گفتند “زیر میز فساد در شستا و تامین اجتماعی بزنید”، چنین قصدی داریم که زیر میز فساد بزنیم.

وی در مورد حقوق بازنشستگان و متناسب سازی گفت: افزایش ۳۸ درصد و ۵۱۵ هزارتومان سابق بی سابقه بود. ۲۵ درصد نیز از سال ۹۹ و ۱۴۰۰ مطالبه متناسب سازی برای سایر سطوح است که باعث افزایش ۵ درصد کل حقوق‌شان می‌شود. من در خردادماه در تلویزیون قول این را دادم که بازنشستگان نگران نباشند، اما وقتی بخشنامه افزایش ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزارتومان امکان افزایش دیگری مثل اعمال ۲۵ درصد مسدود شد و باید امیدوار باشیم در سال‌های آینده این مبالغ را بگیریم.

موسوی تصریح کرد: ما حدود هزار همت (هزار-هزار میلیارد تومان) دارایی داریم که در پایان سال ۱۴۰۰  محاسبه شده است. مطالبات ما از دولت در سال آینده ۲۱۴ هزار میلیارد تومان داریم که تنها در سال ۱۴۰۲ ایجاد می‌شود اما از محل هدفمندسازی یارانه‌ها و دیگر منابع باید بخشی از آن را تسویه کنیم. این درحالی است که بودجه ما سال آینده ۶۴۰ هزار میلیارد تومان باید باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در بحث تعهدات دارویی ما یک لیست تعهدات دارویی داریم که خارج از آن لیست تعهداتی نداریم. در مورد بیماری‌های خاص مثل دیالیز هیچ مبلغی نباید دریافت شود و در صورت گزارش چنین چیزی از مراکز ملکی با آنها برخورد می‌کنیم.‌

وی تصریح کرد: ما در دوره کرونا ۳ هزار میلیارد تومان استمهال بیمه‌ای برابر کارفرمایان داشتیم تا کسب و کارها ضربه‌ای بخاطر این شرایط نخورند. کارفرمایانی که در زلزله خوی آسیب دیدند مشمول استمهال بیمه‌ای خواهند بود.

موسوی در مورد جلوگیری از تکرار اختلاف بین هیات وزیران و سازمان تامین اجتماعی بر سر افزایش حقوق بازنشستگان گفت: ما باید ببینیم که بحث افزایش مزد در شورای عالی کار چیست و هیات مدیره نیز پس از آن تصمیم خواهد گرفت و اختلافی با دولت نداریم.

وی درباره تعهدات اقشار خاص گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده اقشار خاص داریم که باید براساس «آزمون وسع» تعدادی از آنها کم شود‌. ما در این زمینه با وزارتخانه‌ها در این زمینه تعامل داریم تا جمعیت بیمه شده اقشار مدیریت شود.

موسوی در  زمینه مولدسازی و سهم سازمان از خصوصی سازی گفت: در مورد هر شکلی از خصوصی سازی در دولت اعتقاد داریم که این حق سازمان تامین اجتماعی است که در مذاکره با دولت بخشی از مطالبات خود را از ناحیه خصوصی سازی و واگذاری اموال دولت طلب کند و البته تلاش ما جذب اموال سودده است.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار