سانسور میزان آب مصرفی شرکتهای فولادی/صحت سنجی شعارهای صرفه جویانه فولادیها امکان پذیر نیست

به گزارش اختصاصی رصد روز ، در چندسال اخیر بحران مصرف آب در کشور تبعات جدی به همراه داشته است. بخش عمده ای از نتایج بی رویه مصرف آب در حوزه فولاد را در شهرهای کویری که امروز زادگاه صنعت فولاد است مشاهده می کنیم. متأسفانه علیرغم همه شعارهای...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، در چندسال اخیر بحران مصرف آب در کشور تبعات جدی به همراه داشته است. بخش عمده ای از نتایج بی رویه مصرف آب در حوزه فولاد را در شهرهای کویری که امروز زادگاه صنعت فولاد است مشاهده می کنیم. متأسفانه علیرغم همه شعارهایی که شرکتهای فولادی در زمینه صرفه جویی در مصرف آب می دهند اما مخفی نگه داشتن میزان مصرف آب این شرکتها معمای مهمی را طرح می کندکه باید وزارت نیرو و متولیان آب کشور در موردش پاسخگو باشند.

در این زمینه محمد درویش فعال محیط زیستی در گفتگو با خبرنگار رصد روز اظهار کرد؛ وزارت نیرو معتقد است که بخش صنعتی تنها ۶ درصد آب کشور را مصرف می کند در صورتیکه واحدهای صنعتی هیچگاه آمار خود را اعلام نمی کنند دلیل این امر را باید از متولیان آب کشور پرسید که چرا در این زمینه از کسی حسابرسی انجام نمی دهند.

درویش بیان کرد: از طرفی طبق آمار وزارت نیرو بخش کشاورزی ۹۰ درصد آب مصرف می کند اما مسئولین جهاد کشاورزی با آمار بیان میکنند که این میزان ۷۰ درصد است که به نظر می رسد مایه التفاوت این میزان در بخش صنعت استفاده می شود.

درویش ادامه داد: قیمت تمام شده آب در کشور واقعی نیست و در این باره باید از سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت نیرو و وزارت صمت خواست که پاسخگو باشند. ضمن اینکه ماده ۵۹ قانون برنامه توسعه ۵ ساله چهارم همچنان خاک می خورد و اراده ای برای اجرایی کردن آن وجود ندارد.

در این زمینه و اطلاعات مندرج در کدال مشخص می کند که هیچ یک از شرکتهای فولادی میزان آب مصرفی و بهای آن را در صورتهای مالی درج نمی کنند و تنها در ردیف سوخت و انررژی به صورت کلی رقمی نوشته شده در حالیکه نگاه به صورتهای مالی سایر شرکتها نشان میدهد که بهای مصرفی انرژی در بخشهای آب ، برق و گاز به تفکیک مشخص است اما در مورد فولادیها هرگز چنین چیزی مشاهده نمی شود.

به نظر برخی دیگر از کارشناسان سانسور میزان آب مصرفی شرکتهای فولادی مسئله تنها به این جهت صورت می گیرد  که پارامتری برای قیاس وجود نداشته باشد. زیرا اگر با شعارهای صرفه جویان مدیران حوزه فولاد همراه شویم هرساله باید میزان مصرف آب این شرکتها مشخص باشد تا معلوم شود چه میزان صرفه جویی در آب صورت گرفته اما وقتی این آمار مخفی است نمی توان در مورد این ادعاها صحت سنجی کرد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار