سوپرایز شدن بورس با بودجه ۱۴۰۲

مهدی افشار اعلم، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس شنبه به بررسی تاثیر بودجه ۱۴۰۲ بر روند بورس تهران پرداخت. به گزارش رصد روز،بورس تهران در هفته گذشته بازدهی منفی ۰.۰۶ درصدی را به ثبت رساند که پس از دو هفته صعود پرشتاب، از توقف ب...

مهدی افشار اعلم، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس شنبه به بررسی تاثیر بودجه ۱۴۰۲ بر روند بورس تهران پرداخت.

به گزارش رصد روز،بورس تهران در هفته گذشته بازدهی منفی ۰.۰۶ درصدی را به ثبت رساند که پس از دو هفته صعود پرشتاب، از توقف بازار سهام در کانال ۱.۴ میلیون واحدی خبر می‌دهد و این درحالی است که شاخص هم‌وزن به واسطه معاملات خوبی که در برخی صنایع و گروه‌های کوچک رخ داد، شاهد افزایش ۰.۹۸ درصدی بود. ارزش معاملات نیز پس از عقب‌نشینی نسبت به اوج خود در بالای کانال ۶هزار میلیارد تومانی، در هفته گذشته میانگین ۳۷۰۰ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. طی ۵ روزهای معاملاتی قبل نیز شاهد خروج ۱۵۷۰ میلیارد تومان سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

بازارهای جهانی شب گذشته پرونده هفتگی خود را با بازدهی منفی به پایان رساندند. نفت با کاهشی نسبتا شدید به زیر کانال ۸۷ دلاری رسید، طلا حوالی ۱۷۵۰ دلار معامله می‌شود و مس نیز به مرز ۸هزار دلاری رسید. چشم‌انداز رکودی در اقتصاد جهانی فشار را بر قیمت کامودیتی‌ها افزایش داده است.

مهدی افشار اعلم، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس شنبه به بررسی تاثیر بودجه ۱۴۰۲ بر روند بورس تهران پرداخت. او در ابتدا اعتقاد داشت که سقف‌شکنی دلار در هفته‌های گذشته محرک اصلی رشد بازار سهام به دلیل رشد چشم‌اندازهای تورمی بوده است و اکنون وجود برخی ابهامات همچون بودجه ۱۴۰۲ باعث توقف دوباره آن شده است و البته نبود پول در بازار دلیل اصلی عدم یک روند صعودی پایدار است. او در ادامه افزود که خرید بلوک سهام هلدینگ خلیج فارس نشان از وجود نقدینگی در شرکت‌ها دارد اما به دلیل حاکمیت دولتی در اکثر شرکت‌های بزرگ، شاهد ورود این پول به سهام نیستیم و اغلب آن‌ها در سپرده‌های بانکی و اوراق پارک شده‌اند. وی در رابطه با ارز نیمایی اعتقاد داشت که دولت بایستی از تجربه تلخ ارز ۴۲۰۰ تومانی درس بگیرد اما متاسفانه شاهد چنین اتفاقی نیستیم و نبود سیاستگذاری و تصمیم‌گیری درست شرایط اقتصادی را به روزهای سختی وارد کرده است. او افزود که در بدنه دولت و سیاستمداران نبود نگاه درست به اقتصاد موجب شرایط این روزها شده و بدتر آنکه همچنان بر این روند پافشاری می‌شود. وی در ارتباط با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در سال جاری و تبعات آن معتقد بود که بسیاری از شرکت‌های ارزآور و اصلی کشور به سمت زیان‌دهی حرکت کرده‌اند و سهامداران اصلی آن‌ها نیز اغلب صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی است که در حال حرکت به وضعیت بحرانی هستند. او افزود که این موضوع می‌تواند تبعات سنگینی را بر مردم وارد کند و قشر ضعیف جامعه با فشار بیشتری روبرو شوند. وی در نهایت درباره چشم‌انداز بورس تهران در ادامه راه اعتقاد داشت که سرمایه‌گذاران بورس تهران همچون غرق شدگان یک کشتی هستند که توسط دولت و سیاستگذاری‌های آن غرق شده و راه فراری از آن وجود ندارد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار