شرایط کمک تامین اجتماعی برای خرید عینک، سمعک و دندان مصنوعی اعلام شد

  به گزارش رصد روز،بیمه بیکاری در نظام بیمه تأمین اجتماعی درواقع جبران بخشی از زیانی است که کارگر در اثر از دست دادن شغل خود متحمل می‌شود و جزو جدایی‌ناپذیر تأمین اجتماعی است. اما سازمان تأمین اجتماعی به دلیلِ کسریِ منابع و عدم تعادل...

 

به گزارش رصد روز،بیمه بیکاری در نظام بیمه تأمین اجتماعی درواقع جبران بخشی از زیانی است که کارگر در اثر از دست دادن شغل خود متحمل می‌شود و جزو جدایی‌ناپذیر تأمین اجتماعی است. اما سازمان تأمین اجتماعی به دلیلِ کسریِ منابع و عدم تعادل بین منابع و مصارف، قانونی را که در سال ۶۹ مصوب شد، تغییر داد تا با کاهشِ مشمولانِ دریافتِ این مستمری بارِ مالیِ کمتری از پرداختِ بیمه بیکاری به دوش بکشد.در سال ۱۳۸۴ طی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، دایره‌ی حمایتی قانون بیمه‌بیکاری بیمه تامین اجتماعی تنگ‌تر شد و از آن به بعد دریافتِ مستمریِ بیمه بیکاری بیمه تامین اجتماعی برای تعداد بسیاری از بیمه‌شدگان میسر نبود.

​ کمک هزینه اروتز و پروتز از جمله خدماتی است که سازمان تامین اجتماعی به منظور مساعدت به بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران بازنشسته و ازکارافتاده کلی ارائه می‌کند.

براساس تعاریف ارائه شده در پرتال سازمان تامین اجتماعی، «پروتز» یا اندام مصنوعی به وسایل کمک پزشکی گفته می‌شود که درصورت فقدان تمام و یا قسمتی از عضو، به منظور جبران این کمبود مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند دست مصنوعی و دندان مصنوعی و « اروتز» به وسایل کمک پزشکی گفته می‌شود که برای بهبود عملکرد عضوی که دچار اختلال شده است به کار می‌رود، مانند عینک و سمعک.

چه کسانی مشمول دریافت پروتز و اروتز می‌شوند؟

الف‌‌‌- بیمه‌شدگان اجباری و افراد تحت تکفل آنان

ب‌‌‌- بیمه‌شدگان اختیاری وافراد تحت تکفل آنان

ج‌‌‌- بیمه‌شدگان توافقی و افراد تحت تکفل آنان

د‌‌‌- مقرری بگیران بیمه بیکاری و افراد تحت تکفل آنان

هـ‌‌‌- مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان که مشمول ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی می باشند.

دوره تمدید: استفاده مجدد از اقلام ذیل با رعایت دوره تمدید بلامانع بوده و سایر اقلام صرفا برای یکبار به مشمولین قابل پرداخت  است:

همچنین به منظور مساعدت به مستمری‌بگیران بازنشسته و ازکارافتاده کلی، هزینه عینک طبی (شیشه و فریم) صرفا بابت یکی از انواع عینک (دوربین، نزدیک بین و آستیگمات) و همچنین پروتز دندان مصنوعی در صورتی که از تاریخ آخرین پرداخت به آنان حداقل ۱۰ سال گذشته باشد، حداکثر برای یک بار دیگر با رعایت سایر شرایط قابل پرداخت خواهد بود.

پرداخت هزینه سمعک نیز جهت هر دو گوش در کودکان زیر شش سال بلامانع است. مبنای محاسبه سن کودک، تاریخ ثبت درخواست در سیستم متمرکز تعهدات کوتاه مدت است و مرجع معتمد پزشکی مربوطه موظف است نیاز یا عدم نیاز کودک به سمعک برای هر دو گوش را بررسی و اعلام نظر کند.

مدارک لازم برای بررسی اقلام پروتز و اروتز

‌‌‌‌‌- اصل گواهی تجویز پزشک متخصص مرتبط، مشتمل بر مشخصات بیمار، تاریخ تجویز، نوع بیماری و ضرورت درمانی نیاز به پروتز و اروتز

– اصل فاکتور خرید که مشخصات بیمار و مشخصات کامل پروتز و اروتز در آن درج شده باشد و ممهور به مهر فروشنده معتبر دارای پروانه کسب از مراجع ذی‌صلاح شده باشد و حسب مورد اصل کارت گارانتی

‌‌‌- مدارک و مستندات تشخیصی و درمانی مورد استناد پزشک معالج

‌- ارائه پروتز و یا اروتز خریداری شده نیز دیگر مدرک مورد نیاز است.

بیمه تامین اجتماعی

مطابق قانون تأمین‌اجتماعی، مشمولان پوشش بیمه‌ای این سازمان به دو دسته «بیمه‌شدگان اجباری» یعنی افرادی که در کارگاه‌های مشمول قانون کار و قانون تأمین‌اجتماعی شاغل هستند و «بیمه‌شدگان خویش‌فرما» تقسیم می‌شود و بیمه خویش‌فرما نیز خود به دو دسته بیمه اختیاری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تقسیم می‌شود.

بیمه اختیاری امکانی ویژه برای کسانی است که بعد از یک دوره اشتغال و بیمه‌پردازی، در حال حاضر تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و تمایل دارند سوابق بیمه‌پردازی خود را تا رسیدن به سن برخورداری از خدمات بلندمدت تأمین‌ اجتماعی ادامه دهند.

بیمه اختیاری امکانی ویژه برای کسانی است که بعد از یک دوره اشتغال و بیمه‌پردازی، در حال حاضر تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و تمایل دارند سوابق بیمه‌پردازی خود را تا رسیدن به سن برخورداری از خدمات بلندمدت تأمین‌اجتماعی ادامه دهند.

این افراد در صورتی که حداقل سی روز  سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir  یا مراجعه حضوری به شعب و کارگزاری‌های رسمی این سازمان در سراسر کشور، درخواست انعقاد قرارداد بیمه اختیاری را تکمیل کرده  و پس از انعقاد قرارداد، حق بیمه خود را نیز در زمان تعیین‌شده پرداخت کنند تا خود و افراد تحت تکفل‌شان تحت پوشش خدمات تأمین‌اجتماعی قرار گیرند. بدیهی است این گروه از بیمه‌شدگان درصورتی که حق بیمه مقرر را در موعد مقرر پرداخت نکنند، قرارداد بیمه آنان باطل می‌شود هرچند متقاضی می‌تواند در چارچوب ضوابط، مجدداً و در صورت احراز شرایط قرارداد جدید منعقد کند.

نرخ پرداخت حق بیمه برای متقاضیان ادامه بیمه به‌صورت اختیاری بیست و هفت درصد دستمزد یا درآمد ماهانه متقاضی است و با پرداخت این حق بیمه، فرد بیمه‌شده تحت پوشش همه خدمات بلندمدت (شامل مستمری‌‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی ، بازماندگان و خدمات درمانی) و تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین‌اجتماعی به غیر از بیمه بیکاری خواهد بود.

مهدی شکوری (مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌ اجتماعی) در مورد بیمه اختیاری و برخی پرسش‌های متقاضیان این نوع بیمه گفت: فرزندان اناث(دختر) مستمری‌بگیر که مستمری پدر یا مادر بیمه‌شده خود را دریافت می‌کنند، می‌توانند خود جداگانه نسبت به انعقاد قرارداد ادامه بیمه به طور اختیاری اقدام کنند و با انعقاد قرارداد بیمه اختیاری، مستمری آنها قطع نمی‌شود و در صورت احراز شرایط استفاده از مستمری بازنشستگی یا ازکارافتادگی، می‌توانند بین ادامه دریافت مستمری پدر یا مادر مرحوم یا دریافت مستمری بازنشستگی و ازکارافتادگی خود، یکی را انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه حداکثر سن قابل قبول برای متقاضی ادامه بیمه به صورت اختیاری، پنجاه سال است، افزود: متقاضیان این بیمه، در صورت داشتن سن بیش از پنجاه سال باید معادل مازاد سن نسبت به پنجاه سال، سابقه قبلی بیمه‌پردازی داشته باشند، گفت: خرید خدمت سربازی به‌عنوان سابقه معادل مازاد سنی، در احراز شرایط انعقاد بیمه اختیاری افراد بالای پنجاه سال مؤثر است. علاوه بر این در اجرای قانون نقل و انتقال سوابق، انتقال سوابق پرداخت حق بیمه اختیاری به سایر صندوق‌های بیمه و بازنشستگی در صورت پذیرش سوابق از سوی صندوق مقصد، بلامانع است.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط