شرط مهم برای کاهش قیمت خودرو

موتمنی گفت: در شرایط فعلی، مهم‌ترین مشکل عدم عرضه کافی خودرو به بازار است و در کنار آن اگر ورود خودروهای خارجی سریعتر تعیین‌تکلیف شود، کاهش قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی را شاهد خواهیم بود. به گزارش رصد روز، «سعید موتمنی»‌ ...

موتمنی گفت: در شرایط فعلی، مهم‌ترین مشکل عدم عرضه کافی خودرو به بازار است و در کنار آن اگر ورود خودروهای خارجی سریعتر تعیین‌تکلیف شود، کاهش قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی را شاهد خواهیم بود.

به گزارش رصد روز، «سعید موتمنی»‌  اظهار داشت: این روزها معاملات در بازار خودرو در حداقل خود است، هرچند در روزهای گذشته قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته و همچون هفته قبل بوده است.

وی بیان داشت: با این حال مشتری برای خودرو وجود دارد اما به قیمت‌های پایین‌تر خواهان خرید هستند و به عبارتی ابتکار عمل دست خریداران است.

این مقام صنفی اظهار داشت: طی روزهای گذشته به‌جز محصولاتی مثل پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف پانوراما و همچنین دنا توربوشارژ اتوماتیک که به دلیل عرضه کم با افزایش اندک قیمت مواجه شدند، در مجموع تغییر خاصی در قیمت‌ها شاهد نبودیم و قیمت‌ها همچون هفته قبل و تقریبا بدون تغییر بوده است.

وی با بیان اینکه این رکود نه فقط در بازار خودرو، بلکه در دیگر بازارها نیز وجود دارد، خاطرنشان‌کرد: چنانچه عرضه خودرو به بازار افزایش یابد، قیمت‌ها بیش از پیش ریزش خواهد داشت.

موتمنی درخصوص خودروهای مونتاژی و قیمت‌ آنها، گفت: بارها و بارها اعلام کردیم که قیمت خودروهای مونتاژی بالاست و چنانچه شورای رقابت بتواند به حرفی که زده عمل کند، قیمت این دسته از خودروها با ریزش شدید مواجه می‌شود.

شورای رقابت در تاریخ ۳۰ فروردین ماه امسال طی نامه‌ای به سازمان حمایت اعلام‌کرد:‌ «هرگونه رویه‌ای که مغایر با دستورالعمل شماره ۵۴۳ این شورا مورخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ و همچنین مصوبه‌های شورا از جمله تعیین یا افزایش قیمت خودروسازان توسط ایشان باشد، مجاز نیست و باید رویه‌های مذکور متوقف شود».

یعنی در تاریخ یاد شده شورای رقابت اعلام کرده که بازار این خودروها انحصاری است و خودروسازان خصوصی از مورخ ۱۱ بهمن ماه گذشته نباید افزایش قیمت در محصولات خود اعمال می‌کردند؛ بر این اساس، هر شرکتی که افزایش قیمت داشته تخلف کرده است.

این در حالی است که مقایسه قیمت محاسباتی سازمان حمایت خودروهای مورد بررسی با سود ۱۷ درصد در بهمن‌ماه سال گذشته با قیمت فعلی کارخانه‌ای آنها نشان‌دهنده گران‌فروشی در خودروهای مختلف است.

خودروهای واراتی سریع‌تر تعیین‌تکلیف شود

رییس انجمن نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در ادامه تصریح‌کرد: ‌مسائل بازار خودروی کشور زمانی حل و فصل می‌شود که اجازه دهند خودروی خارجی صفر و همچنین کارکرده وارد شود؛ در حالی که هنوز اندک خودروهای وارد شده تعیین‌تکلیف نشده است.

وی تاکید کرد: قیمت خودروهای مونتاژی متاثر از قیمت اتومبیل‌های خارجی ‌است و چنانچه عرضه خارجی‌ها افزایش یابد، قیمت مونتاژی‌ها نیز با کاهش مواجه خواهد شد.

موتمنی گفت: در شرایط فعلی، مهم‌ترین مشکل عدم عرضه کافی خودرو به بازار است و در کنار آن اگر ورود خودروهای خارجی سریعتر تعیین‌تکلیف شود، کاهش قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی را شاهد خواهیم بود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار