شرکت ایرید اولین و تنها تولید کننده سوزن ریلی در ایران

با انتشار گزارشی از این پایگاه خبری با عنوان “تلاشگران ذوب آهن اصفهان پیوستن ایران به باشگاه جهانی را رقم می زنند / بررسی اهمیت تولید سوزن ریل در ذوب آهن اصفهان” سازمان گسترش صنایع ریلی ایران جوابیه ای را به این پایگاه خبری ار...

با انتشار گزارشی از این پایگاه خبری با عنوان “تلاشگران ذوب آهن اصفهان پیوستن ایران به باشگاه جهانی را رقم می زنند / بررسی اهمیت تولید سوزن ریل در ذوب آهن اصفهان” سازمان گسترش صنایع ریلی ایران جوابیه ای را به این پایگاه خبری ارسال کرد که عیناً منتشر می شود

به گزارش رصد روز،متن جوابیه سازمان گسترش ریلی(ایرید) به این پایگاه خبری به شرح ذیل می باشد؛ 

شرکت دانش بنیان گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید )  در سال ۱۳۷۶ با تعریف طرح سوزن بنیان گذاری شد در حال حاضر به عنوان شرکت زیر مجموعه صندوق صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید سوزن برای اهالی صنعت ریلی، نام آشنایی است  که اعتبار این شرکت، گواه کتمان ناپذیر آن است.

در ابتدا این شرکت با انتقال تکنولوژی و همکاری شرکت فرانسوی «وُسلو کوجیفر» که یکی از بزرگ­ترین و توانمندترین تولیدکنندگان سوزن در دنیا می باشد شروع به کار نمود. لیکن پس از تحریم های ظالمانه علیه کشورمان در سالیان اخیر،  صنعت ریلی هم از این جفاها در امان نماند و در حوزه توسعه خطوط ریلی دچار خسران شد. اما در این بین شرکت گسترش صنایع ریلی ایران با تجربه بیش از ۲۰ ساله در حوزه تولید سوزن با تکیه بر ظرفیت و توان داخل سعی کرد این حلقه مفقوده را پر کند و در زمانی که ذینفعان واردات و سوزانندگان ریشه های صنعت کشور شادمانه بر طبل حذف این محصول مهم در ایران می کوبیدند این شرکت ایرید بود که گوش و چشم به این بد دلی ها بست و با تلاش و همیت، بیش از ۳ سال است که این اتفاق مهم را در کشور رقم زده است.

سال ۹۵ با امضای تفاهم نامه و سال ۹۶ با تولید اولین تکه مرکزی اولین قدم ها در این مسیر برداشته شد و سال ۹۸ اولین تکه مرکزی ایرید در ایستگاه سرچم زنجان نصب شد که تاکنون ۳۲۰۰۰ رام قطار مسافری و باری از آن عبور کرده است، به فاصله دوماه در محور یزد تکه مرکزی نصب شد که آن نیز تاکنون ۴۰.۰۰۰.۰۰۰ تن بار عبوری را تحمل کرده است و با نصب سومین تکه مرکزی در شاهرود مجوز سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را کسب کرد. در نهایت نیز ایرید همچون سایر زمینه ها که پیشتاز بوده، وارد زمینه فورج ریل زبانه مورد نیاز در سوزن شده و کشور را در این زمینه نیز بی نیاز کرد.

توجه به این نکات که کشور در زمینه تولیده سوزن ریل دیگر محتاج واردات نیست و این محصول در زمره محصولات دانش بنیان قرار گرفته و از آن مهمتر اینکه با نگاه دقیق مسئولان امر دو سال است واردات این محصول از خارج کشور ممنوع شده، و این چیزی جز توجه به پیام ها و رهنمودهای داهیانه مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان نیست؛

ایرید همواره تلاش کرده با جلب اعتماد مسئولان و برحسب نیاز مشتریان، پاسخگو باشد و توانسته در سال گذشته با فروش بیش از ۳۰۰ قطعه سوزن ضمن بر طرف نمودن نیاز کشور ، سهم عمده ای از توسعه خطوط ریلی در کشور را داشته باشد و با جلوگیری از خروج ارز از کشور، دین خود را به اعتماد از سوی مسئولان پاسخ دهد.

اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که ایرید با سرمایه گذاری فعلی، در صورت وجود تفاضا توان تولید ۷۰۰ عدد سوزن را دارد و با اندک حمایت می توان این عدد را به ۱۰۰۰ برساند که بیش از نیاز کشور است و برای این امر اقداماتی جهت صادرات را در دست دارد .

با تمام نکات ذکر شده بنظر می رسد می توان با پرهیز از ارائه اطلاعات نادرست و شعارگونه و اندک حمایت از این نهال صنعت ریلی، درختی تنومند، بی نیاز از بیگانگان ساخت و به زیر سایه آن آسایش گرفت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط