شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مدیون نوسانات بازار!!! + سند

افزایش مبلغ فروشی که در صورتهای مالی برخی شرکتها تأثیر بسزایی داشته ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات است و درصد بسیار کمی به افزایش مقدار فروش بستگی دارد

به گزارش اختصاصی رصد روز ، افزایش هزینه ها و در نتیجه افزایش نرخ فروش محصولات خصوصا در بین شرکتهای پتروشیمی و معدنی تأثیر قابل توجهی روی صورتهای مالی آنها گذاشته اما واقعیت اینجاست که با وجود افزایش گاهاض چند صد در صدی سود انباشته و سود خالص ور صورتهای مالی این شرکتها واقعیتی پشت این رقمها پنهان است واقعیتی که علیرغم نگران کننده بودن بسیار عادی با آن برخورد می شود. افزایش مبلغ فروشی که در صورتهای مالی برخی شرکتها تأثیر بسزایی داشته ناشی از افزایش نرخ فروش محصولات است و درصد بسیار کمی به افزایش مقدار فروش بستگی دارد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به عنوان بزرگترین معدن صنعتی کشور هم از این موضوع مستثنا نیست.

 

طبق صورتهای مالی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو مجموع مبلغ فروش این شرکت در ۹ ماهه سال جاری به ۸۶.۱۸۶ میلیارد ریال می رسد که جهش خوبی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد اما آنچه از از بررسی صورتهای مالی این شرکت قابل دریافت مبلغ ۸۴.۰۶۱ میلیارد ریال از آن مربوط به افزایش نرخ فروش محصولات است که این رقم ۹۸ درصد میزان گفته شده را شامل می شود و ۲ درصد آن معادل ۲.۱۲۵ میلیارد ریال آن مربوط به افزایش مقدار فروش محصولات می باشد. هرچند که چادرملو در ۹ ماهه سال جاری در موضوع تولید خوب ظاهر شده اما کالبد شکافی صورتهای مالی آن حکایت از موضوعی دارد که بیان شد.

 

 

سؤالی که مطرح می شود این است که اگر چنین نوساناتی امروز در بازار به وجود نمی آمد که به تبع آن شاهد افزایش نرخ فروش محصولات باشیم آیا صورتهای مالی چنین شرکتهایی در جلوی عبارت سود انباشته و یا سود خالص قادر بودند که رقمهای فعلی را ببینند؟ لازم به ذکر است که سود انباشته این شرکت در پایان ۹ ماهه سال جاری به ۱۱۲.۳۲۳ میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال قبل رشد ۱۲۶ درصدی را تجربه کرده است.

 

 

 

 

مطالب مرتبط