شش شغل با یک بلیط / وقتی قوانین برای عضو موظف هیئت مدیره پارس الکتریک بازدارنده نیست

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]موضوع اشتغال و نگرانی خانواده ها از نبود آن برای جوانان فارغ التحصیل از مدارج بالای آموزشی هرساله تعداد قابل توجهی از جوانان کشور را ر...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]موضوع اشتغال و نگرانی خانواده ها از نبود آن برای جوانان فارغ التحصیل از مدارج بالای آموزشی هرساله تعداد قابل توجهی از جوانان کشور را راهی دیار غربت می کند و نبود زیرساختهای لازم جهت بکارگیری درست جوانان تحصیلکرده نیز پدیده فرار مغزها را هربار جوری دیگری تکرار می نماید اما در عین حال باید گفت برای برخی ها نه تنها که اصلاً این موضوع وجود خارجی ندارد بلکه با ازدیاد مشاغل معلوم نیست که کدام وظیفه را باید به انجام برسانند این گزاره حکایت مهدی محمدی عضو هیئت مدیره کارخانه پارس الکتریک است. [/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز ، تبصره ۶ ماده ۴ دستورالعمل حاکمیتی شرکتی تأکید دارد که اعضای هیئت مدیره باید اقرارنامه ای را به کمیته انتصابات مبنی بر عدم عضویت در بیش از ۳ شرکت ارائه دهند اتفاقی که در خصوص اعضای هیئت مدیره کارخانه پارس الکتریک نیفتاد و بررسی ها مشخص کرد که علت امتناع اعضای هیئت مدیره این شرکت در عدم ارائه چنین اقرار نامه ای چیست.

شاید دلیل اصلی این موضوع را باید در وضعیت شغلی عضو موظف هیئت مدیره این شرکت دانست. بررسیها نشان میدهد که مهدی محمدی عضو موظف هیئت مدیره پارس الکتریک علاوه بر عضویت در این شرکت در ۶ شرکت دیگر عضو هیئت مدیره است که این موضوع برخلاف قوانین است.

نقض آشکار قانون بی اطلاعی با بی توجهی؟

 

بر اساس تبصره ۶ از ماده ۴ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، اعضای موظف هیأت مدیره نمی ­توانند در شرکتی دیگر، مدیرعامل یا عضو موظف هیئت مدیره باشند. هیچ یک از اعضای هیئت مدیره، نباید اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از ۳ شرکت به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره انتخاب شوند. این امر بدین معناست که چنانچه شخصی در یکی از شرکت­ها، مسئولیت اجرایی خاصی را حائز باشد، به شرطی می­ تواند در شرکت دیگر  عضو هیئت مدیره باشد که در شرکت دوم، هیچگونه سمت اجرایی را پذیرا نگردد و صرفاً به عنوان عضو غیرموظف، در تصمیم گیری های شرکت مشارکت نماید.

تبصره ۶ از ماده ۴ علاوه بر منع عضویت موظف در هیئت مدیره دو شرکت، برای عضویت غیرموظف نیز سقفی را تعیین نموده است؛ بدین صورت که یک شخص به صورت توأمان می تواند حداکثر در سه شرکت به عنوان عضو غیرموظف در هیئت مدیره فعالیت نماید.

صراحت و شفافیت در این موضوع آنقدر اظهر من الشمس است که تنها در صورتی یکنفر از مفاد آن سر در نخواهد آورد که یا پای منافع شخصی اش در میان باشد و یا اینکه از پذیرش واقعیت امتناع کند.

بررسی نشان می دهد که مهدی محمدی عضو موظف هیئت مدیره پارس الکتریک در شش دیگر به عنوان عضو هیئت مدیره حضور دارد که در نوع خود یک رکورد محسوب شده و این سؤال را به ذهن متبادر می کند که چطور می توان عضو هیئت مدیره ۶ شرکت بود و در عین حال به همه وظایف محول شده رسیدگی کرد.

محمدی در شرکتهای نوآوران موج، بهنوش ایران، مهرتام تدبیر پیشرو، توسعه درمان سرو، صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی توسعه فناوری های پیشرفته صنعتی و آریا گستر ساعی همزمان عضو هیئت مدیره است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار