صادرات آب ژاول آزاد شد

سخنگوی گمرک گفت: ممنوعیت صادرات آب ژاول برداشته شد و از این پس با رعایت ضوابط مربوط این محصول می‌تواند به سایر کشورهای جهان صادر شود.

به گزارش رصد روز، از گمرک، «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: بر اساس نامه روز گذشته مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت به گمرک، با توجه به بند سه، هفتمین جلسه کمیته لجستیک مقابله با کرونا، صادرات آب ژاول با رعایت مقررات و ضوابط مربوطه بلامانع است.

«آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم که در فارسی به آن مایع سفیدکننده و وایتکس (نام یکی از سازنده‌ها) نیز گفته می‌شود و بوی تند و شدیدی دارد، محلولی است که برای گندزدایی، سفیدکردن و بوزدایی به کار می‌رود.»

وی تصریح کرد: براساس مکاتبه سازمان ملی استاندارد، قیرهای طبیعی (معدنی) مشمول اجرای استاندارد اجباری برای صادرات نیست و قیرخالص (پالایشگاهی)، مشمول مقررات اجرای اجباری استاندارد بوده و تعیین ماهیت آنها بدون نیاز به اعلام کارگروه، طبق استاندارد ملی مربوطه می تواند انجام شود.

لطیفی افزود: بر اساس مکاتبه سازمان استاندارد، انواع قیرهای امولسیونی و قیرهای محلول، مشمول تعیین ماهیت توسط کارگروه فراورده های نفتی است و باید دارای اسناد منشاء مجاز در سامانه ثامن باشند و سایر قیرهای دیگر که خارج از موارد اعلامی است (مانند مخلوط قیر طبیعی و وکیوم باتوم) می بایست به همراه فرمولاسیون و آنالیز محصول از کارگروه فراورده های نفتی استعلام شود.

به گزارش ایرنا، در پی شیوع ویروس کرونا، در نیمه دوم اسفندماه سال گذشته گمرک اعلام کرد که برای مقابله با این بیماری در کشور صادرات برخی اقلام بهداشتی، نساجی و سلولزی تا اطلاع ثانوی ممنوع است که صادرات محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده نیز از قبیل آب ژاول، ضد عفونی کننده‌ها، صابون و تمام تعرفه‌های ذیربط را شامل می شد.

پس از آن در دوره ای چندماهه صادرات این محصولات آزاد شد و انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی ایران مکلف به تنظیم بازار به منظور جلوگیری از کمبود محصولات یاد شده در شرایط کنونی کشور شد.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط