صرفه جویی ۳۱۴۷ میلیارد تومانی با اجرای پروژه های کاهش هزینه در ایران خودرو

گروه صنعتي ايران خودرو در سال گذشته با راه اندازي ستاد مديريت قيمت تمام شده محصولات و نيز تعريف پروژه هاي عملياتي كاهش هزينه با مشاركت كاركنان، توانسته فرآيندهاي صرفه جويي هزينه ها را به شكلي جدي‌تر دنبال كند، به گونه‌اي كه در سال 1399، س...

به گزارش رصد روز، بنابراین، برای به گردش درآوردن نقدینگی، بهترین رویکرد به حداقل رساندن موجودی مواد و قطعات مورد نیاز است. به همین جهت نیز، ایران خودرو در راستای کاهش هزینه ها در این زمینه، اقدام به کنترل و مدیریت موجودی مواد و قطعات خود کرده است.

گروه صنعتی ایران خودرو در سال گذشته با راه اندازی ستاد مدیریت قیمت تمام شده محصولات و نیز تعریف پروژه های عملیاتی کاهش هزینه با مشارکت کارکنان، توانسته فرآیندهای صرفه جویی هزینه ها را به شکلی جدی‌تر دنبال کند، به گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹، سه هزار و ۱۴۷ میلیارد تومان کاهش هزینه و صرفه جویی از محل اجرای پروژه ها محقق شده است.

این خودروساز در سال جاری نیز هدف گذاری دو هزار و ۵۲۹ میلیارد تومان کاهش و صرفه جویی در هزینه ها را در دستور کار خود قرار داده که تا کنون بخشی از آن محقق شده است. از این رو در مجموع دو سال و تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع مبلغ پنج هزار ۶۷۶ میلیارد تومان صرفه جویی در هزینه ها صورت خواهد گرفت.

گروه صنعتی ایران خودرو در دو سال اخیر، رویکرد کاهش هزینه را در فرآیندهای زنجیره ارزش خود از طراحی قطعات و فرآیند ساخت گرفته تا تامین و خرید و تبدیل و سپس فرآیندهای فروش و خدمات پس از فروش در دستور کار خود قرار داده است تا به این ترتیب بر کاهش بهای تولید اثرگذار باشد؛ از سوی دیگر این رویکرد موجب می شود تا این خودروساز بتواند مطالعات و اقدامات توسعه محصول را دنبال کرده و محصولاتی جدید و به روز را مطابق با نقشه راه محصول ترسیم شده خود و قیمت هدف طراحی، تولید و به دست مشتریان برساند.

در این راستا، اقدامات متعددی در راستای مدیریت هزینه های تولید محصولات صورت گرفته است که از جمله آن‌ها می توان به طراحی قطعات و فرآیند ساخت آنها اشاره کرد. این اقدام که از دستاوردهای نهضت ساخت داخل به شمار می رود، موجب می شود تا در هزینه واردات قطعات صرفه جویی شده و به این ترتیب، علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، از ظرفیت های قطعه سازان و متخصصان داخلی نهایت بهره برده شود. در کنار آن، صرفه‌جویی و رویکرد کاهش هزینه در فرآیند خرید مواد و تامین قطعات، از جمله مراحلی است که به ویژه از سال گذشته تا امروز، به آن توجه ویژه شده است.

از سوی دیگر، توجه به موجودی مواد و قطعات و تبدیل آن‌ها نیز از جمله رویکردهای موثر است، زیرا هرچه میزان موجودی افزایش یابد، خواب سرمایه شرکت نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین، برای به گردش درآوردن نقدینگی، بهترین رویکرد به حداقل رساندن موجودی مواد و قطعات مورد نیاز است. به همین جهت نیز، ایران خودرو در راستای کاهش هزینه ها در این زمینه، اقدام به کنترل و مدیریت موجودی مواد و قطعات خود کرده است.

این خودروساز در زمینه فروش و توزیع محصولات، در تلاش است تا با تحویل به موقع محصولات به مشتریان، جریمه های حاصل از تاخیر و… را به حداقل برساند که از جمله فرآیندهای محسوس کاهش هزینه به شمار می‌رود. این اقدام در کنار صرفه جویی، عمل به مسوولیت های اجتماعی گروه صنعتی ایران خودرو در قبال مشتریان به شمار می رود که موجب افزایش سطح رضایت‌مندی آنها می شود.

از سوی دیگر با افزایش سطح کیفی محصولات که از اهداف متصور وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز گروه صنعتی ایران خودرو برای سال جاری و هم زمان با افزایش تیراژ محصولات است، استفاده از خدمات پس از فروش محصولات در دوره گارانتی کاهش می یابد، این اقدام نیز از جمله مواردی است که علاوه بر افزایش رضایت مشتریان، کاهش هزینه را برای این خودروساز به همراه خواهد آورد.

کاهش هزینه در زمینه لجستیک و حمل قطعات و محصولات، نگهداشت دارایی ها و تجهیزات و نیز خدمات و پشتیبانی در کنار صرفه جویی در مصرف انرژی بر اساس الگوی مصرف، از جمله سایر موارد و سرفصل ها برای مدیریت هزینه تولید در سال ۱۴۰۰ است که این مهم، توسط زنجیره تولید خودرو شامل قطعه سازان و زنجیره تامین تا خدمات پس از فروش، صورت می گیرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار