ظرفیت های فرا اسمی فولاد مبارکه اصفهان نقطه اتکای تولید کشور

عبور از ظرفیت های اسمی تولید تختال در ماه ، ایجاد فناوری جهت کاهش قراضه در خط نورد گرم ، جابجایی رکوردها در نورد سرد ، نمایش ظرفیت های فولا سبا ، صرفه جویی در مصرف آب و... همه تنها بخشی از موفقیت های فولادی ها در حوزه تولید بود

به گزارش اختصاصی رصد روز ، اهمیت مسئله تولید در گفتار و تعیین خط مشی کلی کشور توسط رهبر انقلاب نمود بارز دارد. این مسئله متأسفانه در چندسال قبل به واسطه چالش های مختلف در کشور آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت. تحریم ، تورم ، نبود نقدینگی ، تسهیلات گران و… همیشه دلائل پراخته نشدن به موضوع تولید در کشور بوده در حالیکه در تمام این سالها بسیاری از سران نظام اعتقاد داشتند که از تهدید تحریم می توان فرصت ساخت. در کنار این مسئله باید اشاره کرد که در سالهایی که برجام زنده بود و نفس می کشید آمار تولید بسیاری از بنگاههای تولیدی هرگز بیش از این مقدار نبود از این گزاره می توان نتیجه گرفت آنچه که مسئله تولید را در صدر توجه یک واحد تولیدی قرار می دهد نه مسائل بین المللی بلکه همت داخلی است. فولاد مبارکه اصفهان نمونه روشن از عزم ملی جهت حرکت به سمت چشم انداز توسعه است. کرونا ، تحریم ، تورم ، چالش های داخلی و مسائل ارزی هیچکدام قادر نبود تا موتور فولاد مبارکه را از حرکت بازدارد.

 

در روزهای پایان سال قبل و در شرایطی که اقتصاد کشور به واسطه نزدیک شدن به سال جدید در حالت نیمه تعطیل به سر می برد در شهر مبارکه اصفهان اتفاقات قابل توجهی در حال رقم خوردن بود. رکوردهای پیاپی فولاد مبارکه در بخش تولید باعث شد تا همه نگاهها متوجه فولفاد باشد. هرچند که این واحد تولیدی در سالهای گذشته نیز بارها اقدام به رکوردشکنی در بخش تولید کرده بود اما تفاوت رکوردهای جدید فولاد در بستر وقوع آن بود.

 

از اواسط سال ۹۸ و درست وقتی که تحریمهای چندلایه علیه کشور آغاز شد صنعت فولاد مهمترین بخشی بود که آسیبهای زیادی را از ناحیه اتفاقات بین المللی تجریه کرد. کاهش صادرات ، مشکلات دریافت پول بعد از فروش محصولات و ناتوانی طرفهای خارجی در مقابل حجم بزرگ تحریمها همگی باعث می شد تا بزرگترین فولادساز منطقه با مشکلات فراروانی روبرو شود. در داخل کشور نیز قیمت گذاری دستوری در بورس کالا عملا امکان رقابت را از بین می برد و چرخه اقتصادی کشور در بزرگترین نقطه امید تولیدات مولد با آسیب جدی روبرو شد.

 

در این شرایط شناسایی بازار هدف جدید ، تنوع محصولات و فروش داخلی تحت الشعاع قرار می گرفت و عملا حفظ دستاوردهای قدیمی هنر بزرگی بود. عبور از ظرفیت های اسمی تولید تختال در ماه ، ایجاد فناوری جهت کاهش قراضه در خط نورد گرم ، جابجایی رکوردها در نورد سرد ، نمایش ظرفیت های فولاد سبا ، صرفه جویی در مصرف آب و… همه تنها بخشی از موفقیت های فولادی ها در حوزه تولید بود که اگر برون سپاری می شد هزینه های بسیار زیادی برای کشور داشت.

 

مطالب مرتبط