عقیم ماندن رشته های بیمه ای در کشور / سبد عجیب حق بیمه تولیدی در سال ۹۹

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بررسی ها نشان میدهد علیرغم همه آنچه که در خصوص فرهنگ سازی صنعت بیمه در کشور گفته شده اما همچنان آمارها نشان میدهد که این صنعت در کشور نیاز به بررسی و واکاوی دارد. درآمدهای حاصل شده در صنعت بیمه در یکسال گذشته گو...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، بررسی ها نشان میدهد علیرغم همه آنچه که در خصوص فرهنگ سازی صنعت بیمه در کشور گفته شده اما همچنان آمارها نشان میدهد که این صنعت در کشور نیاز به بررسی و واکاوی دارد. درآمدهای حاصل شده در صنعت بیمه در یکسال گذشته گویای این مسئله است که تقریباً یکی از پردرآمدترین صنعت های دنیا در کشورمان به صورت تک بعدی درآمده و به سایر ظرفیت ها در آن توجه کامل نمی شود این در حالیست که درسایر کشورها سرمایه گذاری روی بخشهای مختلف این صنعت سبب تحولات بزرگی شده که با هم نگاهی به آن می اندازیم.

در سال ۲۰۲۱ حق بیمه تولیدی در جهان ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار بود که از این میزان ۴۴ درصد آن یعنی ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار آن مربوط به بیمه زندگی و عمر بود که نتایج آن برای مصرف کنندگان تین رشته در آن سایر کشورها بسیار قابل توجه است. در این بین آمریکا و چین در قابتی سخت به ترتیب در رده های اول و دوم بودند.

از سال ۷۶ که شاهد ورود بخش خصوصی به این صنعت بودیم انتظار می رفت ریل حرکتی و سرعت این صنعت تغییراتی داشته باشد که این اتفاق در اوایل سال ۹۰ افتاد و شاهد پیشی گرفتن بخش خصوصی از بخش دولتی بودیم. اما موضوع نگران کننده در این باره رکر این مسئله است که ضریب نفوذ این صنعت در کشور نسبت به دنیا ضعیف است. درحالیکه ضریب نفوذ صنعت بیمه در دنیا نزدیک به ۸ درصد در کشورمان این ضریب از ۳.۶ درصد فراتر نرفته که نشان دهنده عقب ماندگی این صنعت در کشور است.

بررسی ها نشان میدهد که در پایان سال ۹۹ دو رشته شخص ثالث و بیمه بدنه در مجموع ۴۲ درصد پرتفوی حق بیمه تولید کشور را تشکیل می دهند و ۱۳ رشته بیمه ای دیگر در این مقایسه بسیار ضعیف نشان میدهند.

لازم به ذکر است حق بیمه تولیدی خالص سال قبل در کشور ۸۱۷ هزار و ۳۶۷ میلیارد ریال بود که از این میزان ۳۴۵ هزار و ۴۱۳ میلیارد ریال آن مربوط به بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه است.

 

 

حالا باید از مدیران صنعت بیمه کشور پرسید که چرا این عقب ماندگی نگران کننده طی این سالها ترمیم نشده است؟

آنچه که از این اوضاع و احوال برمی آید رقابت روی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه و سایر موارد صرفاً جهت خالی نماندن عریضه دیده می شود

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط