علت تظاهرات پاکستان چیست؟

عمران خان، نخست وزیر پاکستان برای باقی ماندن در قدرت قصد دارد پارلمان پاکستان را منحل کند. همچنین فراخوان یک انتخاب زودهنگام را اعلام کرده است. وی خواستار برگزاری تظاهراتی در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، در شامگاه دوشنبه شده بود. اما دلیل ...

به گزارش رصد روز، عمران خان، نخست وزیر پاکستان برای باقی ماندن در قدرت قصد دارد پارلمان پاکستان را منحل کند. همچنین فراخوان یک انتخاب زودهنگام را اعلام کرده است. وی خواستار برگزاری تظاهراتی در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، در شامگاه دوشنبه شده بود. اما دلیل تظاهرات در پاکستان چیست؟

عمران خان، نخست وزیر پاکستان برای باقی ماندن در قدرت قصد دارد پارلمان پاکستان را منحل کند. همچنین فراخوان یک انتخاب زودهنگام را اعلام کرده است. با نزدیکتر شدن پاکستان به بحران سیاسی، دیوان عالی این کشور هم روز دوشنبه جلسه رسیدگی به این مساله را برگزار کرد.

این جلسه رسیدگی پس از اینکه عمران خان و متحدانش مانع رای‌های عدم اعتماد شدند، برگزار شد. انتظار بالایی وجود داشت که رای‌های عدم اعتماد او را از قدرت برکنار کند. این کار، نخست وزیر را به عمل برخلاف قانون اساسی متهم و ائتلاف مخالف او را به دادخواهی وادار کرد. بسیاری از افراد این محاکمه را یک آزمون بنیادی برای قانون اساسی می‌دانند که پیامدهای گسترده ای برای دموکراسی پاکستان دارد.

حکم دادگاه پاکستان چه بود؟

در این دادگاه سه ساعته در نهایت با وجود نظرات متخصصانی که معتقد بودند دادگاه به نفع اپوزیسیون رای می‌دهد، حکم قطعی مشخص نشد. رهبران اپوزیسیون هشدار دادند که هر چه اعلام حکم نهایی بیشتر طول بکشد، عمران خان و متحدانش زمان بیشتری برای تضعیف اپوزیسیون و اجرای برنامه‌های بیشتر برای باقی ماندن در قدرت خواهند داشت.

این بحران خطر بی‌ثباتی سیاسی در پاکستان را افزایش می‌دهد. مقام نخست وزیری پاکستان مقامی بوده است که هیچ نخست وزیری قادر به باقی ماندن در آن برای کل دوره پنج ساله نبوده

روابط عمران خان با نظامیان قدرتمند پاکستان که از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۴۷ به صورت مستمر بر این کشور حکومت کرده بود، از زمان امتناع او از انتصاب رئیس جدید سازمان اطلاعات کشور در سال گذشته دچار مشکل شد.

عمران خان ادعا کرده است که اپوزیسیون برای برکناری وی در هماهنگی با دولت آمریکا اقدام می‌کند. مقامات آمریکایی هرگونه دخالت در کمپین برکناری عمران خان را رد کرده‌اند.

از روز دوشنبه، آقای خان سعی داشت حمایت عمومی مردم را افزایش دهد و برنامه‌های خود را برای برگزاری انتخابات زود هنگام پیش ببرد و گام‌هایی برای ایجاد یک دولت موقت پیش از صدور حکم از سوی دادگاه عالی بردارد.

روز دوشنبه، رئیس‌جمهور پاکستان که از متحدان آقای خان است، نامه‌ای به  خان و رهبر اپوزیسیون در مجلس ملی فرستاد. در این نامه از آنها خواسته شده تا اسامی نخست وزیران پیشنهادی موقت را پیشنهاد کنند تا کشور را تا زمان برگزاری انتخابات عمومی در ۹۰ روز آینده مدیریت کند. خان قاضی القضات سابق گلزار احمد را پیشنهاد داد. او یک قاضی مشهور است که مانند نخست وزیر، ادعا کرده است که وظیفه‌اش ریشه کن سازی فساد است.  احمد در ماه فوریه از دیوان عالی کشور بازنشسته شد.

عمران خان همچنین خواستار برگزاری تظاهراتی در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، در شامگاه دوشنبه شد و احزاب مخالف را متهم کرد که به دلیل ترس از محبوبیت حزب عمران خان، از انتخابات اجتناب می‌کنند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار