عکس بهاری شبنم مقدمی در مکانی خاص

تصاویر شبنم مقدمی، بازیگر سینما که این روزها به عنوان داور برنامه صداتو فعالیت می‌کند در آرامستان روس‌ها واقع در منطقه‌ی دولاب تهران پربازدید شده است.

به گزارش رصد روز، تصاویر شبنم مقدمی، بازیگر سینما که این روزها به عنوان داور برنامه صداتو فعالیت می‌کند در آرامستان روس‌ها واقع در منطقه‌ی دولاب تهران پربازدید شده است.

شبنم مقدمی (زاده ۳ فروردین ۱۳۵۱ در تهران)، بازیگر و نریتور (روایتگر) ایرانی است. شبنم مقدمی با سه دهه حضور مستمر در تئاتر، سینما، تلویزیون، رادیو و همچنین تولید کتاب‌های صوتی، مشارکتی گسترده در صنعت سینما و سرگرمی داشته و جوایز متعددی از جمله دو سیمرغ بلورین را نیز از آن خود کرده‌است. مقدمی از بازیگران کم‌حاشیه و پرکار ایران است که از اواخر دههٔ هشتاد مورد توجه و ستایش منتقدین سینما قرار گرفته و همچنین رضایت مخاطبین را نیز جلب کرده‌است.

1 123

فعالیت حرفه‌ای مقدمی از دهه هفتاد با بازیگری تئاتر آغاز شده‌است. به شهادت آثاری که در آن‌ها حضور داشته او بازیگری است که عمق و وجوه مختلف شخصیت‌ها را به نمایش می‌گذارد. این قابلیت به همراه تعهدش به این حرفه او را به بازیگری برجسته بدل ساخته‌است. طیف گسترده نقش‌های او در ژانرهای متنوع (کمدی، درام، تاریخی و…) و همچنین قابلیت انطباق با مدیوم‌های مختلف (تئاتر، سینما، تلویزیون و رادیو) به همراه دقت به ریزه‌کاریهای نقش و به‌کارگیری گویش‌های مختلف موجب شده تا از او با عنوان بازیگر هزار چهره یاد شود.

مقدمی تا کنون منتخب حدود بیست نامزدی و برندهٔ بیش از ده جایزه بازیگری بوده‌است. او تجربه سال‌ها فعالیت در رادیو، نقش آفرینی در شمار کثیری فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی و حضور مستمر بر صحنه تئاتر را دارد.

کودکی و تحصیلات
شبنم مقدمی سوم فروردین ماه سال ۱۳۵۱ در تهران در خانواده‌ای اهل فرهنگ، هنر و ادب متولد شد. پدر او مهندس برق و مادرش کارمند عالی‌رتبهٔ دانشگاه تهران بوده‌اند و یک برادر کوچک‌تر به نام بهنام دارد. او در سال ۱۳۸۳ با علیرضا آرا که تا به امروز شریک زندگی اوست ازدواج می‌کند.

مقدمی از همان دوران کودکی در کلاس‌های بازیگری ثبت‌نام می‌کند و در سال‌های دبیرستان با گروه کودک رادیو آشنا می‌شود و کارهای پراکنده‌ای را نیز تجربه می‌کند. با این حال مقدمی تحصیلات متوسطه را در رشته علوم تجربی به پایان می‌رساند و در دانشگاه نیز از رشته ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل می‌شود.

اما در نهایت علاقه خود به بازیگری را با شرکت در مدرسه فیلمنامه‌نویسی حوزه هنری زیر نظر اساتید مطرح پی می‌گیرد و پس از آن با گذراندن دوره‌های آموزشی در مدرسهٔ بازیگری امین تارخ فصل جدیدی را در زندگی خود آغاز می‌کند.

اولین تجربه‌های بازیگری
مقدمی از میانهٔ دههٔ هفتاد شمسی با عضویت در «گروه تئاتر شایا» فعالیت در فضای حرفه‌ای تئاتر را با بازی در نمایش خانهٔ کاغذی به کارگردانی شهرام کرمی آغاز کرد و پس از آن بازیگری حرفه‌ای تئاتر را در کنار کارگردان‌های سرشناسی چون حمید امجد، محمد رحمانیان، مسعود رایگان و کیومرث مرادی ادامه داده‌است.

از اجراهای او می‌توان به نمایش‌هایی چون «زائر»، «پل»، «بی‌شیر و شکر»، «سکوت میراث من است»، «ترمینال»، «باغ مرگ»،«نامه‌هایی به تِب»، «قاتل بی رحم، هسه کارلسون»، «شرق شرق است!»، «تونل»و «مرغ دریایی من»اشاره کرد. او در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۷ به عنوان بهترین بازیگر زن سال از سوی خانهٔ تئاتر ایران معرفی شده‌است.

فعالیت هنری با رادیو
مقدمی هم‌زمان با بازیگری تئاتر به عنوان گوینده و مجری-بازیگر در رادیو نیز فعال بوده. او به دلیل تحصیل در رشته ادبیات فارسی و علاقه‌اش به ادبیات، در اجرای برنامه‌های ادبی مستعد بوده‌است. مقدمی در رادیو جوان، رادیو ایران و رادیو فرهنگ فعالیت داشته و از میان برنامه‌های رادیویی‌اش می‌توان به «هفت شنبه»، «سه‌شنبه خط‌خطی»، «صدای عبرت» و «هفت ترانه» اشاره کرد که برنامه‌های نام آشنایی برای مخاطبان رادیو هستند. علاوه بر این مقدمی با «رادیو سوینا» (سینمای ویژهٔ نابینایان) نیز همکاری داشته‌است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط