فرار سهامداران از بازار سهام

بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار ارزنده است‌ ولی با حمایت شکنی‌های متوالی شاخص به نظر می‌رسد سرمایه گذاران ارزندگی را مدنظر قرار نداده و فرار سهامداران از بازار سهام ادامه دارد. به گزارش رصد روز، بازار سهام حال مساعدی ندارد و شاخص کل حما...

بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار ارزنده است‌ ولی با حمایت شکنی‌های متوالی شاخص به نظر می‌رسد سرمایه گذاران ارزندگی را مدنظر قرار نداده و فرار سهامداران از بازار سهام ادامه دارد.

به گزارش رصد روز، بازار سهام حال مساعدی ندارد و شاخص کل حمایت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می دهد، در پایان هفته گذشته شاخص کل به سطح یک میلیون و ۲۴۱ هزار واحد رسید تا به سطحی برگردد که پیش از این در بهمن سال گذشته از آن بالا آمده بود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار ارزنده است‌ ولی با حمایت شکنی‌های متوالی شاخص به نظر می‌رسد سرمایه گذاران ارزندگی را مدنظر قرار نداده و فرار سهامداران از بازار سهام ادامه دارد.

تحلیلگران برای توجیه رفتار بازار، ناآرامی های جامعه را دلیل سقوط بازار معرفی می کنند و مشکلات بازار سرمایه را غیراقتصادی تلقی می‌کنند، ناآرامی های اجتماعی، قیمت گذاری دستوری و نگرانی از تامین آب و انرژی مورد نیاز صنایع در پاییز، مثلثی است که این روزها اهالی بازار سهام را به خود درگیر کرده است.

اتخاذ تصمیمات مهم‌ درباره بازار سرمایه

بسته ۱۰ بندی که صبح امروز ابلاغ شد همچنین واریز ۱۰۰۰ میلیارد تومان به بازار سهام دو اتفاق مهمی بود که در جریان معاملات امروز رخ داد. در مهمترین بند این بسته ۱۰ بندی آمده که با خرید اوراق تبعی پورتفوی، سهام حاضر در پورتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر بیمه می‌شود.

باید اعتماد به بازار سرمایه ترمیم شود

در این‌باره علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: برنامه ۱۰ بندی که از سوی سازمان بورس منتشر شد، می‌تواند در کوتاه مدت عزم دولت و این سازمان برای تغییر جهت بورس را نشان دهد، اما تا زمانی که جریان خروج پول حقیقی از بازار سهام متوقف نشود، نمی توان شرایط صعودی برای بورس در نظر گرفت.

وی ادامه داد: در روزهایی که انتظارات تورمی سبب رشد قیمت در همه بازارها شده است، بازار سرمایه با رکود و افت قیمت دست و پنجه نرم می‌کند. در این روزها بسیاری از فروشندگان پرتعداد بازار سبد سهام خود را در وضعیت زیان به فروش می‌رسانند و اغلب خریداران کم تعداد نیز ریسک قابل توجهی را متحمل می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: پیش از انتشار خبر حمایت از بورس با بسته ۱۰ بندی، نشانه ‌ای برای بهبود شرایط بازار سهام دیده نمی ‌شد. در این وضعیت با وجود ارزندگی سهام و p/e پایین کل بازار سرمایه، هنوز اعتماد به بازار سهام بازنگشته است، دولت باید اعتماد از دست رفته را ترمیم کند تا انتظار صعود از بورس یک انتظار منطقی باشد.

مومنی افزود: در چنین شرایطی، سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند که سرمایه خود را از بازار ارزنده به بازاری منتقل کنند که امنیت بیشتری داشته باشد. البته بازار سهام چنین شرایطی را به خود دیده و در دهه های قبل، روند نزولی متوالی در بازار سهام کشور تجربه شده بود.

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل ۳ هزار و ۵۶۰ واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۲۷ واحد رسید، بازدهی این شاخص مثبت ۲۹ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بورس با افت ۳ هزار و ۲۲۰ واحدی در سطح ۳۵۸ هزار و ۱۴۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۸۹ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، ۶۹ واحد پائین آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۱۴۰ واحد قرار گرفت.

افت ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با افت ۱۷ درصدی به رقم ۱۶ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۰ هزار و ۷۳ میلیارد تومان بود که ۶۱ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.

امروز ارزش معاملات خرد سهام با کاهش یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۸۳۱ میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس ۱۷ درصد بوده است.

رشد خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای بیستمین روز متوالی منفی شد و ۹۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در ۵ ماه اخیر است.

بیشترین خروج پول حقیقی به سهام بپاس (شرکت بیمه پاسارگاد)، وبملت (بانک ملت) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت و نمادهای غگلپا (شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان)، خموتور (موتورسازان ‌تراکتورسازی ‌ایران‌) و رافزا (رایان هم افزا) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

رشد صف‌های فروش بازار سهام

در جریان معاملات روز شنبه، ۲۵ درصد نمادها با رشد قیمت و ۷۵ درصد سهم ها با کاهش قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار ۸۴ میلیون تومان بود و ارزش صف‌های خرید نیز در رقم ۹ میلیارد تومان ایستاد.

در پایان معاملات نمادهای وتعاون (شرکت بیمه تعاون)، ثغرب (شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب) و خموتور (شرکت موتورسازان تراکتورسازی ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد غدشت (دشت‌ مرغاب‌)، مادیرا (صنایع مادیران) و غنوش (نوش مازندران) تعلق داشت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط