فرصت یا تهدید ؟ / استیضاح وزیر اقتصاد کدام را رقم می زند؟

شقاقی با اشاره به عملکرد دژپسند در وزارت اقتصاد اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که عملکرد وزیر اقتصاد در حوزه مالیات و گمرک عملکرد بدی نبود و آقای دژپسند توانست از طریق بازار سرمایه بخشی از کسری بودجه با برطرف کند و به همین دلیل است که ...

به گزارش رصد روز ، وحید شقاقی درباره جمع‌آوری امضاء برای استیضاح وزیر اقتصاد گفت: فارغ از عملکرد وزارت اقتصاد و عملکرد وزیر اقتصاد که قطعا نقاط ضعف و قوت‌هایی وجود داشته، باید به این توجه داشته باشیم که کشورمان در شرایط خاصی قرار دارد و فشار سنگینی بر اقتصاد در شرایط جنگ اقتصادی وارد شده است.

وی ادامه داد: برای کشوری که نهادها و ساختارهای معیوبی داشته و سالیان سال با این مشکلات مواجه بوده نمی‌توان انتظار داشت در شرایط فشار حداکثری تحریم‌ها اصلاحات بنیادین در اقتصاد انجام شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: نمایندگان مجلس باید توجه داشته باشند که کمتر از ۹ ماه از عمر دولت باقی مانده است و خردادماه هم انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شود. بنابراین اگر استیضاح هم صورت بگیرد به حل مشکلات کمک نخواهد کرد.

شقاقی با اشاره به تجربه وزارت صمت در جابه‌جایی وزیر در چند ماه اخیر اظهار داشت: در مورد وزارت صمت دیدیم که کناره‌گیری یک وزیر و ادراه شدن این وزارتخانه با سرپرست چه مشکلاتی را به وجود آورد و معتقدم اداره یک وزارتخانه با سرپرست بلاتکلیفی‌ها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: در این شرایط جنگ اقتصادی اگر وزیر اقتصاد استیضاح شود، برای مدتی وزارتخانه با سرپرست اداره خواهد شد. حال در شرایطی که فقط ۹ ماه از عمر دولت باقی مانده این سرپرست باید با معاونان هماهنگ شود و سهم مشترک از مسائل پیدا کنند. در ضمن باید توجه داشته باشیم که سرپرست یک وزارتخانه قدرت و اختیارات کافی هم ندارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: هر فردی حاضر نمی‌شود در این شرایط و در این مدت بعد از استیضاح یک وزیر، بیاید و مسئولیت قبول کند.

شقاقی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس می‌توانند برای مشکلاتی که وجود دارد به دولت راهکار ارائه دهند، گفت: باید توجه داشته باشیم که آقای دژپسند سالیان سال در سازمان برنامه و بودجه فعالیت داشته و ادبیات برنامه‌ریزی را به خوبی می‌فهمد. وی همچنین معاون بازرگانی در وزارت بازرگانی بوده و در این حوزه هم سابقه کار دارد.

وی افزود: بنابراین مجلس به جای اینکه این علامت را به خارج از مرزها بدهد که فشارها اثرگذار بوده و به همین علت وزیر اقتصاد را استیضاح کردیم، می‌تواند با دعوت از وزیر و مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان‌های مطبوع، چالش‌هایی که وجود دارد را مطرح و راهکارهای رفع آن را ارائه دهد و یا از مسئولان راهکار مطالبه کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه استیضاح آخرین مرحله است، بیان داشت: شاید اگر زمان کافی بود و مجلس از عملکرد و توضیحات وزیر اقتصاد اقناع نمی‌شد می‌توانست نسبت به استیضاح آقای دژپسند اقدام کند اما در این شرایط طرح مسئله استیضاح چیزی جز ضرر و هزینه برای کشورمان ندارد.

شقاقی ادامه داد: نمایندگان مجلس باید از شرایط درک درستی داشته باشند. ترامپ ۷۲ روز در مسند قدرت قرار خواهد داشت و در این مدت به افزایش فشارها علیه ایران اقدام می‌کند از سوی دیگر مشخص نیست دولت بعدی آمریکا هم چه رویکردی برای ایران انتخاب کند و قطعا در مدت‌زمان کوتاه فشارها را کاهش نمی‌دهد.

وی افزود: بنابراین معتقدم استیضاح در این شرایط اوضاع را بدتر خواهد کرد البته این حق مجلس است که مسئولان را برای توضیح، عملکرد و مطالبه‌گری به مجلس دعوت کند و ایده‌های خود را با آنها در میان بگذارند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حضور وزیر به مراتب بهتر از حضور سرپرست در وزارت اقتصاد است، گفت: فرصتی برای تغییر وزرا نداریم.

شقاقی با اشاره به عملکرد دژپسند در وزارت اقتصاد اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که عملکرد وزیر اقتصاد در حوزه مالیات و گمرک عملکرد بدی نبود و آقای دژپسند توانست از طریق بازار سرمایه بخشی از کسری بودجه با برطرف کند و به همین دلیل است که ما شاهد شرایط بسیار بحرانی نیستیم.

وی گفت: نمایندگان مجلس باید بدانند هر فردی که پس از استیضاح وزیر اقتصاد بیاید می‌تواند تا ۶ ماه سرپرست باقی بماند و برای ۳ ماه باقی مانده از عمر دولت هم کسی حاضر نخواهد شد به عنوان وزیر معرفی و رأی اعتماد بگیرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: معتقدم نمایندگان باید شرایط کل کشور و دولت را در نظر بگیرند و با توجه به شرایط، استیضاح وزیر اقتصاد به نفع مردم نیست.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

ایلنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار