فوری/ واریز یارانه نقدی اسفند از امروز

در حالی در آخرین ماه پایانی سال ۱۴۰۱ قرار داریم که مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد در انتظار دریافت عیدی هستند و بنا بر پیگیری‌های صورت گرفته، در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت، عیدی پرداخت خواهد شد. به گزارش رصد رو...

در حالی در آخرین ماه پایانی سال ۱۴۰۱ قرار داریم که مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد در انتظار دریافت عیدی هستند و بنا بر پیگیری‌های صورت گرفته، در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز از سوی دولت، عیدی پرداخت خواهد شد.

به گزارش رصد روز،  یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی ۴۰۰ هزار تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئییسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

در سنوات گذشته، دولت‌ها با تأمین اعتبار مورد نیاز به میزان یک ماه مستمری تحت عنوان عیدی به سرپرستان خانوار‌ها پرداخت کرده‌اند.

در سنوات گذشته، دولت‌ها با تأمین اعتبار مورد نیاز به میزان یک ماه مستمری تحت عنوان عیدی به مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد پرداخت کرده‌اند.

بر همین اساس در حالی این رویه در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است که این سؤال مطرح می‌شود که آیا دولت سیزدهم امسال به مددجویان دو نهاد حمایتی بهزیستی و کمیته امداد عیدی پرداخت خواهد کرد یا خیر؟

بر اساس این گزارش، دو مجموعه کمیته امداد و بهزیستی در آستانه سال نو میلادی ۲۰۲۳، مبلغی را به عنوان عیدی به حساب مددجویان اقلیت‌های دینی واریز کردند.

بر اساس پیگیری‌ها از مسئولان بهزیستی و کمیته امداد در ارتباط با پرداخت عیدی به مددجویان این دو نهاد، هنوز پرداخت عیدی به مددجویان مشخص نیست و در صورتی که اعتبارات مورد نیاز برای پرداخت عیدی از سوی دولت تأمین شود، عیدی به مددجویان دو نهاد حمایتی در آستانه سال نو پرداخت می‌شود.

چک و چانه زنی ها درباره یارانه و کالابرگ بالاخره به نقطه ای رسید که هم کالابرگ ارائه شود و هم یارانه نقدی پابرجا بماند. در این گزارش به مزایا و معایب این طرح و چگونگی اجرای آن پرداخته ایم.

در هفته جاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای سراسری طرح کالا برگ در کشور خبر داد و بر اساس آن قرار است تمام خانوار مشمول دریافت یارانه، کالا برگ الکترونیکی جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی ارائه شود. نکته مهم در این طرح امکان خرج این کالا برگ یک ماه زودتر از دریافت یارانه است. خانواری که از کالا برگ خود جهت خرید کالای اساسی استفاده می‌کنند، هزینه آن را در یارانه نقدی ماه بعدی پرداخت خواهند کرد. لازم به ذکر است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کورش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خرد که مجهز به بارکدخوان هستند برای ارائه اقلام اساسی به خانوار به این سامانه متصل شده‌اند. لازم به ذکر است که ستاد استانی کالابرگ الکترونیکی استان تهران از آمادگی ۱۶۷۵ فروشگاه با بیش از ۵۱۶۷ پایانه به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شده‌اند که این آمار به صورت روزانه در حال افزایش است.

روز گذشته احسان خاندوزی وزیر اقتصاد شروع استفاده از کالا برگ الکترونیکی به طور سراسری را از پایان اسفند ماه اطلاع داد. خاندوزی نیز تاکید کرد که استفاده از این مزیت اختیاری است و یارانه نقدی حذف نمی‌شود. کالا برگ این امکان را فراهم می‌کند که میزان استفاده شده در خرید از یارانه کسر شده و مابقی اعتبار به صورت نقدی در زمان واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. این اقدام در جهت مهار خلق پول غیر ضروری اجرا خواهد شد و برای اولین بار حساب تنخواه بانک مرکزی به صفر رسید.

هر سرپرست خانوار به اندازه تعداد اعضای خانوار خود تا سقف یارانه نقدی می‌تواند از کالاهای مذکور در کالا برگ الکترونیکی خریداری کند که مانند خریدهای معمولی با کارت بانکی انجام می‌گیرد. درباره کالاهای مشمول طرح هم الزامی به خرید یک نشان تجاری خاص نیست و افراد می‌توانند از گروه‌های کالایی اعلام‌ شده از هر نشان تجاری دلخواه خرید خود را انجام دهند. بنابراین امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی شامل ماست، شیر، پنیر، قند، شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم‌مرغ تا سقف مبلغ یارانه خانوار یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی فراهم می‌شود.

حمید فرداد، مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی خبر داد: فروشندگان صنوف خواربار، لبنیات، پروتئین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی مصرف، می‌توانند با مراجعه به نرم‌افزار «بازار» و «مایکت» یا از طریق درگاه الکترونیکی shoma. sfara. ir نسبت به نصب برنامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به فروشندگان مجاز در این طرح ملحق شوند. تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری (مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی مردم با قیمت کالاها) مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان بوده و اتصال به این طرح کاملا رایگان است.

هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی قبل از این درباره کالا برگ الکترونیکی به گسترش نیوز گفته بود که این طرح هم ابعاد مثبت دارد و هم منفی. قسمت منفی این است که کالا برگ یادآور کوپن و زمان جنگ است. بعد مثبت کالا برگ این است که میزان حداقلی از یک سبد کالا برای خانوار تضمین می‌شود. فاصله میزان یارانه پرداختی به خانوار در مقایسه با افزایش قیمت در کالاهای اساسی، بسیار زیاد است و شاید کالا برگ الکترونیک با ارائه کالا به قیمت پایین‌تر از بازار بتواند این فاصله را جبران کند.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار