فیلترینگ، عامل کندی اینترنت است؟

تاکید وزیر ارتباطات بر تاثیر فیلترینگ بر سرعت اینترنت، کنایه‌ها به سخنان وزیر راه در مورد تاکسی هوایی، پیشرفت‌های ارتباطی در دنیا و افشای اطلاعات پرچمداران سامسونگ، مهم‌ترین اخبار فناوری روز هستند.

به گزارش رصد روز ، در شرایطی که این روزها وضعیت اینترنت صدای بسیاری از کاربران را درآورده و برخی افراد در شبکه‌های اجتماعی به خاطر این موضوع از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انتقاد کرده‌اند، محمدجواد آذری‌جهرمی، سکاندار این وزارتخانه، فیلترینگ را عامل اصلی افت کیفیت اینترنت دانسته است.

او گفته که حال شبکه اینترنت کشور به صورت عمومی خوب است، اما فیلترینگ تاثیر سوئی بر کیفیت آن دارد.

آذری‌جهرمی در این گفتگو ادعا کرده شاخص‌های کیفی عمومی اینترنت کشور نشان می‌دهد شرایط شبکه در بسیاری از نقاط مطلوب و در چند استان، پایین‌تر از انتظار است.

به گفته وزیر ارتباطات، زمانی که مشکلات مربوط به کیفیت اینترنت به ما گزارش می‌شود و آن را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم مشکل اصلی فیلترینگ و اثر سوئی است که این اتفاق بر تجربه کاربری می‌گذارد.

وی ادامه داده است که روشن کردن فیلترشکن‌ها باعث می‌شود استفاده از سرویس‌های داخلی علاوه بر هزینه زیاد با کندی روبه‌رو شود. همین مسئله کیفیت اینترنت را خراب می‌کند.

دلیل افت کیفیت و سرعت اینترنت هر چه که باشد، این روزها اعتراضات زیادی در مورد آن وجود دارد؛ به گونه‌ای که اخیرا و پس از اینکه وزیر ارتباطات عکسی از زیبایی‌های جهرم را در توئیتر قرار داد، بسیاری از کاربران در پاسخ به این عکس به او در مورد کیفیت اینترنت اعتراض کردند.

کشورها در راه اینترنت ۶G

در شرایطی که مردم در ایران همچنان با موضوع کیفیت اینترنت دست به گریبان هستند در دنیا صحبت از فناوری نسل ششم ارتباطات می‌شود. زومیت در این زمینه از پیوستن اپل به جمع توسعه‌دهندگان فناوری ۶G خبر داده است.

بر اساس این گزارش، اپل، گوگل، مایکروسافت، سامسونگ، نوکیا، اریکسون و بسیاری از اپراتورهای موبایل آمریکا در مسیر توسعه این شبکه کار می‌کنند.

دیجیاتو هم در این مورد گزارش داده است که چین به پیشرفت خود در زمینه ارتباطات ادامه می‌دهد و به تازگی اولین ماهواره ۶G آزمایشی خود را روانه فضا کرده. با پیشروی این کشور در زمینه این فناوری، این احتمال وجود دارد که آمریکا و اروپا به سراغ استاندارد متفاوتی بروند که همین موضوع می‌تواند برای کاربران دردسر ایجاد کند.

این ماهواره چینی به نام «Star Era-12»، به باندهای فرکانسی مجهز شده که از گم شدن سیگنال‌ها در هوا جلوگیری می‌کند. در حال حاضر نمی‌دانیم این باندها تا چه اندازه سریع هستند، اما طبق گزارش جدید در محدوده ۱۰۰ تا ۵۰۰ گیگاهرتز تا ۱۰۰ برابر سریعتر از نسل پنجم خواهد بود. برای درک این موضوع می‌توانید سرعت گوشی‌های ۴G و ۵G را مقایسه کنید که اختلاف میان آن‌ها نیز ۱۰۰ برابر است.

هواپیماهای شخصی، تاکسی می‌شوند؟

این روزها خبرهای مختلفی از آغاز به کار تاکسی‌های هوایی در آینده نزدیک منتشر می‌شود. در این میان، سخنان وزیر راه و شهرسازی با انتقادات بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

محمد اسلامی اخیرا گفته است که مردم می‌توانند با استفاده از هواپیما‌های شخصی خود و با ثبت‌نام در این طرح از این پروژه استفاده کنند.

این سخنان در شرایطی که بسیاری از مردم در تنگنای اقتصادی گرفتارند با واکنش‌هایی مواجه شده است؛ حتی یکی از مجریان صدا و سیما نیز به این موضوع طعنه زده است که مردم در هواپیماهای شخصی خود مسافر سوار کنند تا پول بنزین آن فراهم شود.

افشای اطلاعات پرچمداران سامسونگ

در دنیای فناوری اطلاعات، بسیاری منتظر رونمایی از گوشی‌های سری گلکسی S21 منتظر هستند. زومیت در این مورد، از افشای مشخصات فنی و قابلیت‌های دوربین این مدل از گوشی‎های سامسونگ خبر داده است.

بر اساس این گزارش، سامسونگ در آینده نزدیک از گوشی‌های سری گلکسی S21 یا گلکسی S30 رونمایی خواهد کرد و اخیرا اطلاعات جدیدی از این محصولات به اینترنت راه پیدا کرده است.

گوشی‌های گلکسی S21 و S21 پلاس از شبکه ۵G، وای فای ۶ و بلوتوث ۵.۱ پشتیبانی می‌کنند، اما گلکسی S21 اولترا در کنار ۵G و بلوتوث ۵.۱، از وای فای ۶E بهره می‌برد که تا دو برابر سریعتر از وای فای ۶ است.

سامسونگ نسخه استاندارد پرچمدار آینده خود را به یک باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز می‌کند و برای نسخه پلاس و اولترا آن به ترتیب باتری‌های ۴۸۰۰ و ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی درنظر می‌گیرد. تمام این گوشی‌های هوشمند با رابط کاربری One UI 3.1 مبتنی بر اندروید ۱۱ به فروش می‌رسند.

طبق گزارش اخیر نسخه استاندارد و پلاس پرچمدار آینده سامسونگ از دوربین یکسان شامل دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، دوربین تله فوتو ۶۴ مگاپیکسلی و اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند. نسخه اولترا دارای دوربین اصلی چهارگانه خواهد بود و به سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی مجهز می‌شود که نسل دوم سنسور مورد استفاده در گلکسی S20 اولترا و گلکسی نوت ۲۰ اولترا است.

گلکسی S21 اولترا به دوربین اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی و دو سنسور ۱۰ مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکال ۳ و ۱۰ برابر نیز مجهز می‌شود. کاربران پرچمدارهای آینده سامسونگ می‌توانند به صورت همزمان با دوربین اصلی و سلفی ویدیو ضبط کنند. دوربین این محصولات قادر به ضبط ویدیوهای ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه و ۸K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط