قانون بانکداری بدون ربا نیازمند مهندسی مجدد است

مدیرعامل بانک دی بهره‌گیری از تجربه بدنه کارشناسی نظام بانکی برای مهندسی مجدد قانون بانکداری بدون ربا را یکی از ضرورت‌های اساسی نظام بانکی دانست.

به گزارش رصد روز، مدیرعامل بانک دی بهره‌گیری از تجربه بدنه کارشناسی نظام بانکی برای مهندسی مجدد قانون بانکداری بدون ربا را یکی از ضرورت‌های اساسی نظام بانکی دانست.

در نخستین همایش سراسری برخط «بانکداری اسلامی، بانک دی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور فقهی بانک دی، مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره، معاونان و مدیران ارشد بانک دی برگزار شد، فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در مسیر تحقق کامل بانکداری بدون ربا در نظام بانکی بررسی شد.

در این همایش، برات کریمی، مدیرعامل بانک دی با اشاره به عملیاتی‌سازی قانون بانکداری بدون ربا در کشور گفت: واقعیت این است که بانکداری اسلامی، ایده‌آلی است که باید به سمت آن حرکت کنیم و آنچه در حال حاضر به عنوان بانکداری در کشور ما اجرا می‌شود، با این مفهوم ایده‌آل فاصله دارد اما آنچه نباید مورد غفلت واقع شود این است که وجود چنین فاصله‌ای به معنای بی‌ارزش بودن آنچه در حوزه بانکداری به آن دست یافته‌ایم نیست، چرا که این واقعیت که در نظام بانکداری جمهوری اسلامی، پدیده‌ای به نام ربا وجود ندارد، به خودی خود بسیار با ارزش و مایه مباهات است و باید به چشم دستاوردی بزرگ به آن نگریست.

وی افزود: خوشبختانه طی سال‌های گذشته با وجود موانع و مشکلاتی که در مسیر پیاده‌سازی بانکداری اسلامی وجود داشته است، مدیران و کارشناسان شبکه بانکی کشور تلاش وافری داشته‌اند که در زمینه تحقق و پیاده‌سازی مفاهیم نوین بانکداری اسلامی گام‌های مؤثری بردارند که در این بین بانک‌های متعددی همراستا با بانک مرکزی اقدام به ایجاد شوراهای فقهی کرده و با بهره‌گیری از متخصصان این حوزه آموزش‌های لازم را به کارکنان و حتی مشتریان خود ارائه کرده‌اند.

مدیرعامل بانک دی با اشاره به چالش‌های موجود در به‌کارگیری قانون بانکداری بدون ربا گفت: عدم فرهنگ‌سازی و آموزش، نظارت غیرمؤثر بر مصارف وجوه و صوری شدن عقود سه مشکل اصلی در پیاده‌سازی بانکداری بدون ربا در کشور است که بهره‌گیری از تجربه بدنه کارشناسی نظام بانکی در کنار قانونگذاران برای اصلاح قانون بانکداری بدون ربا می‌تواند زمینه مهندسی مجدد این قانون و شکوفایی نظام بانکی را در پی داشته باشد.

وی در پایان افزود: روح بانکداری بدون ربا، تکریم مشتری و نحوه رفتار کارکنان در محیط کار است که امیدوارم با آموزش و فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه، شاهد ایجاد یک محیط عاری از فساد و بی‌اخلاقی در شبکه بانکی کشور و متعاقب آن در کل جامعه باشیم.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

روابط عمومی بانک دی

مطالب مرتبط

آخرین اخبار