قانون بیمه کارگران ساختمانی برای اجرا ابلاغ شد

رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامه ای به سید ابراهیم رئیسی رئیس جهور «قانون اصلاح ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را ابلاغ کرد. به گزارش رصد روز،اصلاحات ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی که منابع درآمدی سازمان را تعریف می‌...

رئیس مجلس شورای اسلامی، در نامه ای به سید ابراهیم رئیسی رئیس جهور «قانون اصلاح ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را ابلاغ کرد.

به گزارش رصد روز،اصلاحات ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی که منابع درآمدی سازمان را تعریف می‌کند، از آذرماه سال ۹۹ در دستور کار است. روال فعلی اینگونه است که منبع درآمد بیمه کارگران ساختمانی از محل صدور پروانه‌های ساخت تامین می‌شود به این شکل که در ازای صدور هر پروانه، ۱۵درصد هزینه به حساب سازمان واریز و بابت بیمه کارگران، صرف می‌شود. سازمان تامین اجتماعی می گوید که ۱۵درصد کفایت ۶۰۰هزار نفر بیمه شده بخش ساختمان را نمی‌دهد؛ به همین دلیل درخواست داشت تا منابع درآمدی در ماده ۵ اصلاح شود.

در این راستا مطابق مصوبه مجلس مقرر شد که سهم ۲۰ درصدی کارفرما در بیمه کارگران ساختمانی در نظر گرفته شود. یعنی کارفرما موظف است ۸ درصد از مزد هر کارگر به ازای ساخت هر متر از ساختمان با ضریب بین نیم تا ۱۴درصد را به عنوان سهم خود برای پرداخت حق بیمه کارگر ساختمانی پرداخت کند.

پس از کش و وقوس‌های فراوان، سرانجام طرح اصلاح ماده ۵بیمه کارگران ساختمانی در جلسه علنی چهارم خرداد ماه ۱۴۰۰مورد بررسی قرار گرفت.اما تا کنون تعیین و تکلیف نشده بود که روز گذشته رئیس مجلس در نامه‌ای به رییس جمهور قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی را برای اجرا ابلاغ کرد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در دو نامه جداگانه به حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی «قانون اصلاح ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» و «قانون اصلاح بند «ب» ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده» را ابلاغ کرد.

*تمام کارگران ساختمانی با مصوبه جدید مجلس بیمه می‌شوند

هادی ساداتی, نایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور ، درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بربیمه کارگران ساختمانی گفت:بیش از دو سال است که پیگیر تصویب ماده (۵) قانون بیمه‌ های اجتماعی کارگران ساختمانی هستیم که خوشبختانه در آذر ماه سال جاری  تصویب شد و روزگذشته ابلاغ شد.

وی بیان کرد:سازمان تأمین اجتماعی بارها اعلام کرده بود که درآمد این سازمان از کارگران ساختمانی کفاف هزینه های آنها را نمی دهد به همین علت دائماً‌ درصدد کاهش تعداد کارگران بیمه شده ساختمانی بود.به همین دلیل درخواست اصلاح ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی را داشتیم که خوشبختانه انجام شد.

ساداتی افزود: در راستای مصوبه مجلس متقاضیان ساخت‌و‌ساز اعم از احداث یا تجدیدبنا در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها محدوده روستاها، مناطق آزاد تجاری – صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، نواحی و شهرک‌های صنفی و صنعتی، مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی، مجتمع‌ها و مناطق نمونه گردشگری مکلفند برای هر متر‌مربع زیربنا در هرطبقه و همچنین جهت توسعه بنا نسبت به سطح زیربنای توسعه‌یافته، برای ساخت و ساز شهری با مجوز شهرداری ها، سازمان‌های متولی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرکت‌های متولی نواحی و شهرک‌های صنعتی، شهرک‌های صنفی، مجتمع‌ها و مناطق نمونه گردشگری، چهار درصد (۴%) و برای ساخت و ساز داخل محدوده روستا و خارج از محدوده روستاها، محدوده عمل بخشداری با مجوز دهیاری‌ها و بخشداری‌ها و داخل مجتمع‌ها و شرکت شهرک‌های کشاورزی یک درصد (۱%) حداقل دستمزد ماهیانه همان سال نسبت به پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی شاغل اقدام نمایند.

وی اظهار داشت: مقرر شد کلیه کارگران ساختمانی که واجد شرایط هستند تحت پوشش بیمه قراربگیرند. در گذشته حدود ۸۰۰هزار کارگر ساختمانی بیمه پرداز بودند که در این مدت به دلیل مختلف بیمه تعدادی به دلایل مختلف قطع شد. در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار نفر بیمه پرداز هستند و همین تعداد نیزباید وارد طرح شوند.

ساداتی بیان کرد: بیش از ۱میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور داریم که باید تحت پوشش بیمه باشند که متأسفانه تعدادی از آنها هنوز کارت مهارت دریافت نکرده اند به همین دلیل شرایط بیمه شدن را ندارند. اما امیدواریم طی امسال وسال آینده حدود ۶۰۰هزار کارگر ساختمانی تحت این قانون بیمه شوند.

وی بیان کرد:از کل کارگران ساختمانی در کشور، کمتر از ۶۰۰هزار نفر بیمه پردازی می‌کنند و بین ۴۰۰هزار تا ۶۰۰هزار نفر در نوبت انتظار برای بیمه تامین اجتماعی هستند.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط