قطار شاهین روی ریل کیفیت؟

در روزهای اخیر شایعاتی پیرامون کیفیت خودروی شاهین منتشر شده و همه کنجکاو شده‌اند که بدانند آیا شاهین توانسته همان‌طور که سایپا می‌گوید ایمن‌ترین خودروی ایرانی باشد یا نه.

به گزارش رصد روز به نقل از روزنامه هفت صبح ، معمولاً وقتی درباره کیفیت یک خودرو می‌شنویم منبع‌مان گزارش‌های استاندارد است که هرازچندگاهی منتشر می‌شود. این گزارش‌ها که در بیشتر کشورها وجود دارد بر اساس برخی از شاخص‌های بین‌المللی تنظیم می‌شود که مورد تایید سازمان‌های جهانی کیفیت و ایمنی است اما معمولاً خریداران خودرو دوست دارند که کیفیت را در خودرویشان حس کنند. مثلاً علیرغم آنکه برخی از خودروهای داخلی همچون دناپلاس توربوی اتومات امتیازهای بالایی در گزارش‌های استاندارد دریافت می‌کنند خریداران از کیفیت پایین متریال کابین یا مشکلات فراوان برق خودرو علیرغم قیمت بالای آن گلایه‌های زیادی دارند. همچنین خریداران کنجکاوند که بدانند عملکرد سیستم‌های ایمنی خودرو در تست‌های تصادف چگونه بوده است. مثلاً تا به حال تصاویر و ویدئوهایی زیادی از خودروهای کره‌ای، ژاپنی، اروپایی و آمریکایی به هنگام تست‌های یوروانکپ منتشر شده که به صورت روشن و جزئی عملکرد آن‌ها را در تصادفات شبیه‌سازی‌شده نشان می‌دهد. البته هم عملکرد آن‌ها همیشه خوب نبوده و اخیراً کیا پیکانتو در آمریکای لاتین و رنو ساندروی نسل جدید در اروپا به مشکلاتی در این زمینه برخورده‌اند. اما نتیجه مطلوب آن‌ها از یک سو الزام خودروسازان به اصلاح و بهبود محصولات خود جهت موفقیت‌شان در تست‌های آتی و ورود به بازار و از سوی دیگر به وجود آمدن امکان مقایسه و بررسی دقیق‌تر از سوی خریدار است. در واقع خریدار به راحتی می‌تواند ادعای خودروسازان درباره کیفیت خودروهایشان را به راحتی مشاهده کند و سپس تصمیم به خرید یا عدم خرید بگیرد.

شاهین در بین خودروهای ایرانی خودرویی است که پیش از ورود به بازار در اختیار خبرنگاران قرار گرفت و حتی فیلم تست‌های آن هم منتشر شد. اگرچه هنوز زود است که بخواهیم نمره‌ای قطعی از نظر کیفیت و ایمنی به آن بدهیم اما مجموع این اقدامات به علاوه اعلام گارانتی سه سال یا ۶۰ هزار پیمایش که در بین خودروهای داخلی بی‌سابقه بوده نشان می‌دهد که شاهین بی‌گدار به آب نزده و سعی دارد اعتماد خریداران را جلب کند. اما شاهین از چه مراحلی رد شده که می‌توان به آن نسبت به دیگر خودروهای داخلی با اطمینان بیشتری نگریست؟

اولین ویدئویی که از شاهین منتشر شد مربوط به عملکرد سیستم ایربگ خودرو بود که برای اولین بار بود که در ایران به سطح انتشار عمومی رسیده بود. در بحث عملکرد کیسه‌های هوا، دو تست اهمیت زیادی دارد؛ اولین تست مربوط به عملکرد مدار و ماژول‌های کیسه هوا است و به‌صورت آزمایشی تنها در بخش یونیت‌ها انجام می‌شود. این تست معیار اصلی صحه‌گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE است. اما یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS وSRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود. شاهین توانست از هر دوی این تست‌ها موفق بیرون بیاید.

دیگر تستی که شاهین در آن موفق بود تست ECE R95 است که ایمنی خودرو در تصادف جسمی با سرعت ۵۰ کیلومتر از جلو را می‌سنجد. موفقیت در تست R95 یکی از شش شرط اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست. معمولاً در این تست خودروهایی که از کیسه هوای کناری و پرده‌ای محروم‌اند عملکرد خوبی را به نمایش نمی‌گذارند اما شاهین توانست با استحکام سازه و طراحی اصولی ستون‌هایش از این تست هم سربلند بیرون بیاید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار