قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان

رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی گفت: قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان است که با این وجود پیش بینی می‌شود که سطح زیر کشت سیب زمینی کمتر از مدت مشابه سال قبل باشد.

به گزارش رصد روز ، رحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سیب زمینی از استمرار زیان سیب زمینی کاران طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: در یک ماه گذشته سیب زمینی کاران هر کیلو سیب زمینی با نرخ ۷۰۰ تومان سر مزرعه از کشاورزان خریداری شد که با هزینه تولید اختلاف معناداری دارد.

وی افزود: با توجه به افزایش چند برابری نهاده‌های تولید اعم از اجاره زمین، سردخانه، انبارداری و حمل و نقل، قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار تومان است که با این وجود پیش بینی می‌شود که سطح زیر کشت سیب زمینی کمتر از مدت مشابه سال قبل باشد.

نیازی سطح زیر کشت سیب‌زمینی استان‌های سردسیر و گرمسیر را ۴ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: باوجود افزایش چند برابری هزینه‌های تولید، خشکسالی و کاهش دبی آب رودخانه‌ها سطح زیر کشت محصول نسبت به سال قبل کاهش خواهد یافت.

رئیس انجمن ملی سیب‌زمینی مشکل تنظیم بازار، ضعف نظارت و عدم اجرای الگوی کشت را علت اصلی نا به سامانی بازار محصولات کشاورزی برشمرد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان را وادار به کشت محصول بالاتر از نیاز کشور می‌کند تا زیر سؤال نرود، درحالی‌که این موضوع ضربه مهلکی به تولید می‌زند.

وی نیاز سالیانه سیب زمینی کشور را ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این در حالی است که تولید سیب زمینی کشور بالای ۵ میلیون تن است.

نیازی درباره آخرین وضعیت صادرات سیب زمینی بیان کرد: بنا بر آمار گمرک، سال گذشته یک میلیون تن سیب زمینی صادر شد و امسال پیش بینی می‌شود که صادرات در همین حد بماند.

رئیس هیئت مدیره انجمن سیب زمینی در پایان تصریح کرد: با توجه به افزایش نهاده‌های کشاورزی همچون کیسه، انبارداری و بذر و افت سطح زیر کشت، پیش بینی دقیقی راجع به تولید نداریم.

 

 

 باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط

آخرین اخبار