قیمت دلار امروز ۲۰ مهر

دیروز قیمت دلار در صرافی ملی ۲۸ هزار و ۸۸۳ تومان بود که هیچ تغییری نسبت به روز قبل نداشت. اما در بازار آزاد قیمت دلار به ۳۲ هزار و ۸۱۲ تومان رسید که بالاترین نرخ در طول هفته جاری است. به گزارش رصد روز، محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان محدوده مه...

دیروز قیمت دلار در صرافی ملی ۲۸ هزار و ۸۸۳ تومان بود که هیچ تغییری نسبت به روز قبل نداشت. اما در بازار آزاد قیمت دلار به ۳۲ هزار و ۸۱۲ تومان رسید که بالاترین نرخ در طول هفته جاری است.

به گزارش رصد روز، محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان محدوده مهمی برای قیمت دلار است. اگر دلار از این رقم عبور کند، ورودش به کانال بالاتر راحت می‌شود. اگرچه برخی از فعالان بازار عقیده دارند تمرکز بازارساز به معاملات اول وقت و تقویت عرضه در ابتدای روز ممکن است عاملی باشد تا قیمت دلار در روزهای آینده کاهشی باشد.

اما در مقابل تلاش بازارساز برای کنترل قیمت ارز، اخبار سیاسی چندان مثبت نیست. روز گذشته رئیس سازمان هواپیمایی کشور از اعمال تحریم‌های جدید اروپا و آمریکا در بخش سوخت، هواپیما و قطعات خبر داد. خبری که می‌تواند تلاش بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

تحریم‌های جدید بی‌اثر است

جواد فلاحیان، کارشناس مسائل مالی شرایط کنونی بازار دلار را با ثبات پیش‌بینی کرد در شرایط فعلی دلار در همین محدوده باقی می‌ماند اما در بلندمدت روند دلار صعودی است. اتفاق خاصی در اقتصاد نیفتاده. تحریم‌های جدی پیش از این انجام شده و بر بازار تاثیر گذاشته و خبرهایی که در رابطه با برخی تحریم‌های جدید می‌شنویم بی‌اثر است.

او با اشاره به رشد شارپی دلار در هفته گذشته و ورود به محدوده ۳۳ هزار تومان گفت: در هفته گذشته نیز پیش‌بینی کردم که دلار دوباره افت می‌کند و در محدوده قیمتی فعلی باقی می‌ماند.

او در پاسخ به این‌که ثبات در بازار ارز را تا چه زمانی پیش‌بینی می‌کند، افزود: ‌فنر دلار و طلا به صورت عمده در دستان دولت است و باید ببینیم دولت تا کجا قادر خواهد بود این بازار را کنترل کند.

فلاحیان گفت:سیاست دولت فعلی مانند دولت‌های قبل است یعنی کنترل بازار با ارزپاشی، خبردرمانی و از طریق صرافی‌های دولتی قیمت را کنترل می‌کنند. اما در مقطعی دولت دیگر توان ندارد و فنر رها می‌شود و قیمت‌ها رشد می‌کند. بنابراین ثبات بازار ارز تا زمانی اتفاق می‌افتد که دولت بتواند بازار را دستوری کنترل کند.

روز گذشته میثم رادپور کارشناس مالی بازار سرمایه، کنترل و بازارسازی دولت را در بازار ارز بی‌اثر عنوان کرد. او در این باره گفت: زمانی ما درآمد نفتی داشتیم، ارز هزار تومان بود اما در حال‌حاضر حقوق و درآمد دریافتی را اگر به دلار حساب کنیم زیر خط مطلق فقر جهانی است. شاید نرخ دلار در آن زمان قابلیت کنترل داشت اما الان مدت‌هاست از آن دوران گذشته و عواملی مثل کاهش فروش نفت ، تحریم‌ها،‌ بزرگ شدن بی‌دلیل بدنه دولت و ناکارآمدی آن توانی برای کنترل بازار نمی‌گذارد.

نرخ دلار می‌شکند؟

با بررسی بازار به نظر می‌رسد تاکتیک سیاستگذار برای کنترل نوسان نرخ ارز به این صورت است که بیشتر بر معاملات اول وقت تمرکز دارد و قیمت آنها را تنظیم می‌کند و هرچند در ادامه معاملات نرخ تغییراتی پیدا می‌کند، اما با تقویت عرضه در ابتدای روز، نرخ‌شکنی انجام می‌شود. فعالان بازار معتقدند احتمال اینکه این تاکتیک بازار‌ساز در روزهای آینده نیز ادامه داشته و نرخ دلار به کمتر از ۳۲ هزار تومان برسد نیز وجود دارد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط