قیمت فولاد کاهش نمی یابد / حرف برخی ها منعقد نشده روی میز فلان مدیر است!!!

به گزارش اختصاصی رصد روز ، فاطمی امین وزیر صمت یکی از وعده های وزارت خود را کاهش قیمت فولاد اعلام کرده بود موضوعی که بسیار فعالان بازار اعتقاد دارند نه تنها اتفاق نمی افتد بلکه حتی در تثبیت قیمت فعلی نیز چالش های زیادی وجود دارد. چرا قیمت...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، فاطمی امین وزیر صمت یکی از وعده های وزارت خود را کاهش قیمت فولاد اعلام کرده بود موضوعی که بسیار فعالان بازار اعتقاد دارند نه تنها اتفاق نمی افتد بلکه حتی در تثبیت قیمت فعلی نیز چالش های زیادی وجود دارد.

چرا قیمت فولاد کاهش نمی یابد؟

 

چهار عامل  کاهش نرخ ارز نیمایی ، کاهش مواد خام تولید ، رقابتی شدن بازار و مسائل بین المللی می تواند عوامل در کاهش قیمت فولاد اثرگذار باشند که در بهترین شرایط نیز امکان آن وجود ندارد.

می‌توان گمان کرد صادرکنندگانی که خرید مواد اولیه را با نرخ‌های ارز بالاتر انجام داده‌اند، در بازگرداندن ارز حاصل از صادرات چندان راضی به کاهش نرخ‌ها نیستند و از سوی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که واردکنندگان با انتظار احیای برجام و چشم‌انداز افت قیمت‌ها، فعلا تا حد امکان از خرید ارز بیشتر از نیاز خودداری می‌کنند.

در سالهای گذشته به زعم بسیاری از فعالان حوزه فلزات و معادن بالا رفتن سود دلال‌های بازار بسیار چشم گیر بود. دلال‌ها و واسطه‌ها با سوءاستفاده از شرایط نابسامان واردات و نرخ ارز و در مواردی با احتکار و دپو مواد اولیه، باعث بالا رفتن قیمت این محصولات در بازار می‌شوند.

با توجه به اینکه بخش عمده ای از بازار فولاد کشور در اختیار یکی دو کارخانه و شرکتهای زیر مجموعه آنهاست بنابراین نمی توان با امید به رقابتی شدن بازار منتظر کاهش قیمتها بود به عبارت دیگر اگرچه تعداد شرکتهای فعال در حوزه فولادی زیاد است اما در عین حال برخی از این شرکتها عملاً تأثیری بر روند بازار ندارند و در نتیجه نمی توانند در رقابت برای کاهش قیمت نقش مؤثری داشته باشند.

یکی از فعالان فولادی در گفت و گو با این پایگاه خبری اظهار کرد بازار فولاد کشور تابع تصمیمات یکی دو برند است و آنها تعیین کننده هستند. این فعال فولادی ضمن انتقاد از برخی وعده ها برای کاهش قیمت فولاد گفت: با روی کار آمدن هر دولتی چنین وعده هایی داده می شود اما کو عمل؟ او گفت برای روشن وضعیت امپراطوری در این حوزه باید نگاه کرد چرا برخی بخشنامه ها قدرت خود را در مواجهه با یکی دو کارخانه از دست می دهند؟ وی ضمن گلایه از برخی مدیرانی که با همراهی و یا سکوت خود به شرایط موجود دامن می زنند گفت: برخی از چهره های این حوزه آنقدر رانت وسیعی دارند که حرفشان تا منعقد نشده روی میز فلان مدیر است.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار