قیمت گاز در ترکیه ۵٠ درصد افزایش یافت!

از امروز جمعه نرخ گاز طبیعی در ترکیه برای مصارف خانگی ۳۵ درصد و برای مصارف صنعتی ۵۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش رصد روز، از امروز جمعه نرخ گاز طبیعی در ترکیه برای مصارف خانگی ۳۵ درصد و برای مصارف صنعتی ۵۰ درصد افزایش یافت.

در حالی که طی ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ پایین آمدن شدید ارزش لیر، افزایش قیمت‌ها و فقر در ترکیه خبرساز شده بود، منابع رسانه‌ای از افزایش نرخ گاز طبیعی در این کشور برای انواع مصارف خبر دادند.

بنا بر گزارشی که امروز جمعه منابع رسانه‌ای در ترکیه از قبیل وبگاه «احوال» منتشر کردند، از اول آوریل (امروز جمعه دوازدهم فروردین) بهای گاز برای مصارف خانگی به میزان ۳۵ درصد افزایش یافته است.

طبق این گزارش‌ها، همچنین نرخ گاز طبیعی برای تولید برق به میزان ۴۴.۳ درصد و برای مصارف صنعتی هم ۵۰ درصد افزایش یافته است.

وبگاه ترکیه‌ای «احوال» تصمیم دولت برای افزایش بهای گاز طبیعی در ترکیه را اینطور توصیف کرد: «تازه‌ترین ضربه به مصرف‌کنندگان و کسب و کارهایی (که همین حالا هم در ترکیه) از تورم سرسام آور رنج می‌برند».

شرکت دولتی انتقال انرژی ترکیه (بوتاش) روز پنجشنبه (دیروز) درباره افزایش بهای گاز طبیعی در این کشور توضیحاتی ارائه داد و بالا رفتن قیمت گاز طبیعی در ترکیه را تایید کرد.

منابع رسانه‌‎ای ترکیه‌ای با انتشار این خبر هشدار دادند، تورم قیمت مصرف کننده در ترکیه در ماه فوریه (دومین ماه سال ۲۰۲۲) به ۵۴.۴ درصد افزایش یافت و این، بالاترین میزان افزایش تورم در این حوزه طی دو دهه اخیر بوده است.

وبگاه ترکیه‌ای «احوال» در گزارش خود هشدار داد: «احتمال می‌رود تورم ماه مارس (ماه گذشته میلادی) افزایش یابد با توجه به اینکه جنگ در اوکراین باعث افزایش بهای نفت و گاز طبیعی شده است. ترکیه تقریبا همه نفت و گاز مصرفی خود را وارد می‌کند و این اقتصادش را در برابر نوسانات قیمت (نفت و گاز) آسیب پذیر می‌کند».

در پایان این گزارش هم آمده است: «بانک مرکزی ترکیه مجبور شده است که با ارز خارجی، بوتاش (شرکت دولتی انتقال انرژی ترکیه) را برای خرید گاز طبیعی تامین مالی کند و این موضوع روی ذخایر ارزی از قبل تهی شده بانک مرکزی ترکیه اثر منفی گذاشته است».

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار