مؤسسه مالی اعتباری ملل حسابرسی یا حساب سازی؟

مؤسسه مالی اعتباری ملل که محمد امین جوادی مدیریت آن را با مدرک دکترای فقه و اصول بر عهده دارد طبق اظهارات حسابرس قانونی ابهام زیادی را در صورتهای مالی شش ماهه خود دارد که باید دید این حجم از اهمال در تدوین صورتهای مالی یک مجموعه اقتصادی م...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، مؤسسه مالی اعتباری ملل که محمد امین جوادی مدیریت آن را با مدرک دکترای فقه و اصول بر عهده دارد و بخش قابل توجهی از سهام این مؤسسه در اختیار آقای مدیرعامل و نزدیکان ایشان است ابهامات زیادی را در جدیدترین صورتهای مالی خود خلق کرده که به باید به رویه انتشار و تدوین گزارشات مالی آنان به دیده تردید نگریست.

این مؤسسه مالی اعتباری که کفایت سرمایه خود را در شش ماهه سال ۹۹ پائین تر از پایان سال ۹۸ می بیند ( ۱.۸۶ ) و از این جهت منافع سهامداران آن در خطر خواهد بود صورتهای مالی نیمه نخست سال گذشته را در شرایطی منتشر کرده که بنا به اظهارات حسابرس قانونی مواردی در ای گزارشات در نظر گرفته نشده که اعمال آنها می تواند وضعیت حسابرسی این مؤسسه را دستخوش تغییر کند.

 

ابهامات پر رنگ در اظهارات حسابرس قانونی 

 

صورت های مالی شرکت های بی ان ام، بهبود نگاه میلاد۲، پارس کامیره، رژیران و مرمریت درسا کاوش خراسان بر خلاف استانداردهای حسابداری در صورت های مالی گروه تلفیق نشده است. همچنین صورت های مالی برخی دیگر از شرکت های فرعی تلفیق شده شامل صبا برق اشتهارد، ابنیه معادن توس، خدمات بیمه ای ابتکار ماندگار پارسیان، جاودان کادوس کیش، عمران و مسکن سازان هرمزگان، مازندران، زنجان، کرمان، شرکت ساختمانی نجم العمران و شرکت عمران و ساخت صیقلان تختی( در حال تصفیه) مورد حسابرسی قرار نگرفته است.

بر اساس تاییدیه دریافتی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مبلغ ۳.۲۱۶ میلیارد ریال هزینه مالی ( سود و وجه التزام) سنواتی از بابت اضافه برداشت از حساب بانک مرکزی در حساب ها اعمال نشده است. موسسه اعتباری ملل به دفعات از جمله طی نامه شماره ۱۳۲۶۴۲/۱۳۹۹ مورخ ۲۷/۳/۱۳۹۹ خواهان تعدیل بخشی از مبلغ مورد مطالبه بانک مرکزی بابت وجوه پرداختی توسط آن موسسه به مشتریان و سپرده گذاران تعاونی منحله وحدت به دلیل پرداخت آنها قبل از اعطای خط اعتباری توسط بانک مرکزی شده است. با توجه به مراتب مذکور اعمال تعدیلاتی از این بابت در صورتهای مالی موسسه اعتباری ملل ضروری می نماید، لیکن تعیین مبلغ آن منوط به توافقات نهایی موسسه مذکور با بانک مرکزی می باشد.

در یکی از مهمترین اظهارات حسابرس مؤسسه مالی اعتباری ملل به مسئله مهمی بر میخوریم که باید دید چه پاسخی در قبال آن وجود دارد دارد؟ 

صورتهای مالی مورد گزارش طبق نمونه ارائه شده توسط بانک مرکزی تهیه شده و الزامات استانداردهای حسابداری در خصوص نحوه ارائه و افشای صورتهای مالی تلفیقی گروه و بانک در مواردی از جمله، آثار اصلاح اشتباهات در مانده حساب های ۰۱/۰۱/۱۳۹۸، عناوین صورت وضعیت مالی و تغییرات در حقوق مالکانه و جریان های نقدی و تفکیک حقوق صاحبان سپرده های سرمایه گذاری از بدهی ها در ترازنامه رعایت نشده است. افزون بر این اقلام مقایسه ای اصلاح و ارائه مجدد شده ترازنامه و نتایج عملیات و معاملات با اشخاص وابسته به درستی افشاء نشده است.

سرفصل درآمد فروش کالا و خدمات گروه شامل مبلغ ۱۱.۲۹۲میلیارد ریال بخشی از درآمد حاصل از واگذاری املاک شرکت های زیر مجموعه موسسه اعتباری ملل به موسسه مذکور می باشد که درآمد درون گروهی مذکور در تعدیلات تلفیق حذف نشده است. در صورت انجام تعدبلات لازم سود دوره جاری و سرفصل سایر داراییها – وثایق تملیکی هر یک به مبلغ فوق کاهش خواهند یافت.

 

باید دید این حجم از اهمال در تدوین صورتهای مالی یک مجموعه اقتصادی منافع چه کسانی را تأمین می کند.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار