ماجرای دستکاری مجلس در جداول بودجه ۱۴۰۰ چیست؟

در حالی که سازمان برنامه و بودجه، دستکاری در جداول بودجه را پس از تصویب تایید کرده، هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق اعلام کرده است که برای پاسخگویی به این شبهه آمادگی دارد.

به گزارش رصد روز، سازمان برنامه و بودجه ادعای «تغییرات در ارقام جداول مصوب بودجه ۱۴۰۰ از سوی مجلس» را تایید کرد. این سازمان دیروز اعلام کرد: «در نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور تغییرات در جداول بودجه به دولت ابلاغ شده است و سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان علت و ماهیت این تغییرات نبود.» دو روز پیش ۱۰۰ نماینده در نامه‌ای به قالیباف خواستند در این زمینه شفاف‌سازی کند.

آنگونه که دنیای اقتصادی گزارش داده، آنچه درباره دستکاری در ارقام جداول بودجه ۱۴۰۰ مطرح است، به جدول ۱۹ قانون بودجه ۱۴۰۰ باز می‌گردد. مجلس اگرچه قانون بودجه را ۲۷ اسفند ۹۹ (یعنی یک روز پس از تصویب ماده واحده و جداول در صحن علنی) به دولت ابلاغ کرد اما تاریخ ابلاغ جداول بنا بر اظهار دولت و مجلس، ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ است.

بهترین راهکار افزایش سرمایه در دوران کنونی چیست؟

سازمان برنامه و بودجه نیز در اطلاعیه خود که روز گذشته بر وب‌سایت این سازمان قرار گرفت به این موضوع اشاره کرده و آورده است: «هیات‌رئیسه مجلس جداول لایحه بودجه ١۴٠٠ را در نامه‎ای از سوی معاونت تقنینی مجلس به معاون پارلمانی دولت ارائه داد. اما جناب آقای حسینعلی امیری پاسخ دادند که قانون بودجه باید رسما طی نامه‎ای از سوی رئیس مجلس به رئیس‌جمهور ابلاغ شود و چنین هم شد.»

در ادامه این اطلاعیه آمده است: «در نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور تغییرات در جداول بودجه به دولت ابلاغ شده است. سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان علت و ماهیت این تغییرات نبوده و صرفا به‌عنوان مجری قانون خود را ملزم به اجرای آن می‌داند.»

پاسخ هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق

هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس اما امروز به صدور بیانیه‌ای با اشاره به اینکه این کمیسیون کار خود را «قانونی و در موعد مقرر» انجام داده و بودجه نیز در موعد قانونی به دولت ابلاغ شده است، تاکید کرد: در برابر نمایندگانی که ابهام دارند، مستقل از تعدادشان، وظیفه خود را روشنگری و ارائه توضیحات می‌دانیم تا کلیه مسائل بر طرف شود.

در این نامه آمده است: اخیرا در فضای مجازی و رسانه‌ای مطالبی در خصوص نحوه تدوین جداول بودجه سال ۱۴۰۰ منتشر شده است. لذا اولا اعلام می‌کنیم که اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ آمادگی دارند در هر مکان و زمان و به هر نحوی که همکاران بزرگوارمان لازم بدانند اطلاع‌رسانی کرده و به شبهات و ابهامات پاسخ دهند.

همچنین یادآور می‌شود در برابر نمایندگانی که ابهام دارند، مستقل از تعدادشان، وظیفه خود را روشنگری و ارائه توضیحات می‌دانیم تا کلیه مسائل بر طرف شود. لازم به ذکر است شرایط بودجه پیشنهادی اولیه و ناهم‌تراز دولت، رد کلیات در صحن علنی، اصرار بر ابلاغ بودجه قبل از پایان سال و ازدست‌رفتن فرصت سه‌هفته‌ای مجلس همه و همه باعث محدودیت زمانی جدی در بررسی بودجه شد.

هر چند، با زحمات شبانه‌روزی همه نمایندگان در جلسات صحن علنی مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق، بودجه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال نهایی و ابلاغ شد تا کشور، سال جدید را با بودجه‌بندی مناسب آغاز کند. لذا ضمن تشکر از همه عزیزان ، اعلام می دارد که کمیسیون تلفیق و هیئت رئیسه این کمیسیون، کار خود را قانونی و در موعد مقرر انجام داده و بودجه نیز در موعد قانونی خود به دولت ابلاغ شده است.

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار