مجلس بر روند مذاکرات برجامی نظارت می‌کند/طرف‌های غربی باید تضمیمن بدهند

عضو کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: مجلس بر روند مذاکرات برجامی نظارت خواهد کرد و طرف‌های غربی نیز باید تضمیمن‌ بدهند که به تعهدات خود عمل می‌کنند.

به گزارش رصد روز، عضو کمیسیون امنیت‌ ملی گفت: مجلس بر روند مذاکرات برجامی نظارت خواهد کرد و طرف‌های غربی نیز باید تضمیمن‌ بدهند که به تعهدات خود عمل می‌کنند.

ابوالفضل عموئی عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز مذاکرات برجامی ایران و طرف‌های غربی از ۸ آذر در وین، گفت:پیش از استقرار دولت سیزدهم ایران و طرف‌های غربی ۶ دور مذاکره در وین داشتند که موضوع مذاکره تعیین شروط ایران و طرف‌های غربی برای بازگشت به برجام بود.

وی ادامه داد: در خلال مذاکرات نیز شروط مجلس برای رسیدن به توافق در قالب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در نظر گرفته شد و خواسته نمایندگان نیز این است که تیم جدید مذاکره کننده به مبانی که در این قانون ذکر شده پایبند باشند.

نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه مجلس بر روند مذاکرات پیش‌رو نظارت خواهد کرد، افزود:در موضوع  مذاکرات نیز موضع جمهوری اسلامی ایران این است که همه تحریم‌ها باید لغو شود و آمریکا نیز تضمین‌های لازم برای عدم تکرار اقدامات غیر قانونی خودش را بدهد.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد:آمریکایی‌ها با خروج غیرقانونی خود از برجام نه تنها این توافق را نقض کردند بلکه قطع‌نامه ۲۲۳۱  سازمان ملل را نقض کردند و برای عدم تکرار این اقدامات خارج از قواعد بین‌المللی باید تضمین‌های لازم را بدهند.

عموئی‌ با تاکید براینکه خساراتی که آمریکایی‌ها با خروج از برجام به ما وارد کردند، بسیار زیاد است چرا که آنان نه تنها خودشان از برجام خارج شدند، بلکه مانع اجرای این توافق از سوی کشورهای غربی عضو برجام هم شدند، عنوان کرد:هدف از توافق برجام برای ایران این بود که ما بتوانیم تجارت خود را عادی کنیم و منافع اقتصادی برای کشورمان به دست آید اما طرف آمریکایی اعلام کرد نه تنها خودش به این توافق پایبند نیست، بلکه مانع اجرای آن هم می‌شود و این موضوع را در عمل هم مشاهده کردیم. ما موضوع اخذ خسارت را هم در مذاکرات آینده باید به عنوان یک مطالبه و حق ایران حتماً دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه  در دور جدید مذاکرات خواسته اصلی ما آن است که غربی‌ها تضمین دهند، اظهار داشت: عضویت مجدد آمریکا در برجام بدون آنکه تضمین دهد، مصداق آن است که به فردی خطاکار جایزه داده شود که ما زیر بار این مسئله نمی‌رویم و آنان حتماً باید تضمین دهند که به تعهدات خود پایبند باشند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط