محصولات پتروشیمی؛ مزیت ایران در ازبکستان| تهاتر، جایگزین نقل و انتقال مالی می شود

به گزارش رصد روز به نقل از تحلیل بازار ، به تازگی هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی با هماهنگی رایزن اقتصادی سفارت ایران در ازبکستان با تجار و فعالین صنایع در آن کشور بازدید داشتند. در طی این بازدید اهمیت های مهم ناشی از بهبود روابط اقتصادی ت...

به گزارش رصد روز به نقل از تحلیل بازار ، به تازگی هیاتی متشکل از فعالان اقتصادی با هماهنگی رایزن اقتصادی سفارت ایران در ازبکستان با تجار و فعالین صنایع در آن کشور بازدید داشتند. در طی این بازدید اهمیت های مهم ناشی از بهبود روابط اقتصادی توام با فراهم سازی بستر مناسب مد نظر قرار گرفته بود. بحث مهم در این رابطه تعیین تعرفه و سازوکارهای برای بهبود نقل و انتقال مالی است. باتوجه به مزیت های نسبی کشور در خصوص عرضه محصولات مورد نیاز به کشورهای همسایه، تحریم های ظالمانه تاکنون مانع پیشرفت و ایجاد درآمد مولد برای تامین کسری بودجه دولت است.

شناخت تجار و بازرگانان دو کشور از همدیگر بسیار کم است و یکی از راه‌هایی که می‌تواند این شناخت را بیشتر کند و تجار دو طرف آشنا شوند با ظرفیت‌هایی که هم در ازبکستان و هم در ایران وجود دارد

*برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی چه در ایران از دستاوردهای کشور ازبکستان و چه در ازبکستان از دستاوردهای تولیدکنندگان ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
ازبکستان و ایران دارای اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و مذهبی هستند، ولی متاسفانه بر اساس اتفاقات و رویدادهایی که بوده، شناخت تجار و بازرگانان دو کشور از همدیگر بسیار کم است و یکی از راه‌هایی که می‌تواند این شناخت را بیشتر کند و تجار دو طرف آشنا شوند با ظرفیت‌هایی که هم در ازبکستان و هم در ایران وجود دارد، برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی یا شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی است که هر دو کشور برگزار می‌کنند. خوشبختانه هم طرف ازبکستانی و هم طرف ایرانی از برگزاری نمایشگاه‌ها استقبال می‌کنند. آخرین موردی که ما داشتیم، نشست آقای محسن رضایی، معاون محترم اقتصادی ریاست جمهوری و آقای عمر رزاقوف، معاون نخست وزیر ازبکستان و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی این کشور بود که هر دو طرف خیلی استقبال کردند و تاکید کردند بر برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی هم در ایران و هم در ازبکستان. خوشبختانه نمایشگاه‌های هم که طی چند روز آینده برگزار می‌شود، یک گام مهم در راستای ارتقای روابط تجاری و شناخت تجار و بازرگانان از بازار ازبکستان است.

مزیت ایران در ازبکستان، محصولات پتروشیمی|تهاتر جایگزین نقل و انتقال مالی می شود

کالاهای ایرانی ما در حوزه پتروشیمی مزیت دارد و ازبکستان هم بازارش بسیار نیاز دارد به محصولات پتروشیمی. خوشبختانه یکی از اقلام عمده صادراتی به بازار ازبکستان همین محصولات پتروشیمی هستند و تقاضا نسبت به این محصولات زیاد است و این یکی از این کالاها است

* با توجه به این‌که شما کاملا بر اقتصاد ایران و ازبکستان اشراف دارید، چه کالاهایی از ایران می‌تواند در ازبکستان جایگاه‌های ویژه‌ای را پیدا کند؟
کالاهای ایرانی ما در حوزه پتروشیمی مزیت داریم و ازبکستان هم بازارش بسیار نیاز دارد به محصولات پتروشیمی. خوشبختانه یکی از اقلام عمده صادراتی به بازار ازبکستان همین محصولات پتروشیمی هستند و تقاضا نسبت به این محصولات زیاد است و این یکی از این کالاها است. در حوزه مصالح ساختمانی با توجه به آن سیاست‌های ساخت و ساز ازبکستان و رشدی که چند سال اخیر در این حوزه داشتند، این هم یکی از زمینه‌هایی است که می‌تواند شرایط حضور شرکت‌های ایرانی را فراهم کند. با توجه به این‌که حوزه ساخت و ساز یک حوزه بسیار گسترده است از مصالح ساختمانی، از سیمان گرفته تا گچ، شیشه و انواع سنگ و سرامیک و کالاهای دیگر مثل در و پنجره و جزئیات دیگر را در نظر بگیرید، این‌جا کاربرد دارد و با توجه به این‌که ازبکستان ظرفیت تولید و تامین این نیاز داخلی خودش را ندارد در این حوزه، می‌شود خیلی بیشتر روی این موارد کار کرد و خوشبختانه شرکت‌های بزرگی در این حوزه وارد شدند، ولی متناسب با ظرفیت‌ها نیست و جای کار بیشتری دارند.

*با توجه به این‌که در دولت سیزدهم ایران عملا عضوی از پیمان شانگهای شد و بازار بکر آسیای میانه راه‌هایش برای ما باز شد که بتوانیم در این بازار فعالیت بیشتری کنیم نظر شما در مورد بازار آسیای میانه چیست؟
۲۴ و ۲۵ شهریورماه ریاست محترم جمهور آقای رئیسی به ازبکستان سفری دارند، در چارچوب این سفر اسناد بسیار مهمی در حوزه روابط دوجانبه تهیه شده که از جمله سند لغو روادید، سند تعرفه‌های ترجیحی که این اسناد می‌تواند بسترساز و زمینه‌ساز آن افزایش حجم روابط و تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور باشد. ازبکستان عضو ناظر سازمان اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و در این زمینه هم تلاش‌هایی شده که به عضویت کامل این اتحادیه در بیایند و اگر در هر صورتی که عضویت تکمیل شود، ما با توجه به آن قراردادها و موافقتنامه‌هایی که با اتحادیه اقتصادی اروسیا داریم، شرایط بهتری برای ورود به بازار ازبکستان فراهم می‌شود.

درست است که محدودیت‌های شدیدی علیه ما است، ولی راهکارهایی برای نقل و انتقال پول پیدا می‌کنند و تا الان هم موفق بوده‌اند در این زمینه. البته ما برای رفع این مشکلات هم یکسری سیاست‌هایی را در نظر گرفتیم، سیاست تهاتر کالایی را با ازبکستان داریم پیش می‌بریم

*آقاق گودرزی امروز در این جلسه بیشتر تجار دوست داشتند که در بازار ازبکستان حضور داشته باشند، ولی همه این تجار دغدغه انتقال پول را دارند. سفارت برای این موضوع کمکشان می‌کند یا چه راه‌هایی وجود دارد که دوستان بتوانند برای بحث انتقال پول راحت‌تر این انتقال بیفتد؟
درست است که محدودیت‌های شدیدی علیه ما است، ولی راهکارهایی برای نقل و انتقال پول پیدا می‌کنند و تا الان هم موفق بوده‌اند در این زمینه. البته ما برای رفع این مشکلات هم یکسری سیاست‌هایی را در نظر گرفتیم، سیاست تهاتر کالایی را با ازبکستان داریم پیش می‌بریم با کالاهای عمده‌ای که در این زمینه وجود دارد و از طریق سازمان توسعه تجارت و ارگان‌های دیگر این سیاست را داریم پیش می‌بریم و از طریق ارزهای ثالث هم امکان همکاری وجود دارد.

مزیت ایران در ازبکستان، محصولات پتروشیمی|تهاتر جایگزین نقل و انتقال مالی می شود

*در خصوص تعرفه های گمرکی میان ایران و ازبکستان و ورود کالاهای ایرانی بفرمایید؟
در مورد بحث تعرفه‌های ترجیحی با ازبکستان اول یک سابقه‌ای خدمت شما عرض کنم. ما در سال ۲۰۰۳ یک توافقنامه تجارت ترجیحی داشتیم، با توجه به گذشت زمان و تغییر و تحولات تعرفه‌های گمرکی هر دو کشور، دیگر آن قرارداد خیلی اجرایی نبود و سفارت طی دو سال گذشته پیشنهاد انعقاد یک موافقتنامه تجارت جدید را با ازبکستان مطرح کرده و خوشبختانه تا حالا چندین جلسه در این زمینه برگزار شده و با توجه به پیچیدگی و شرایط کالاهای هر دو کشور، این مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم سند مربوطه تا سفر ریاست محترم جمهوری ازبکستان، نهایی و آماده امضاء شود.

* در خصوص نقش سفارت در کمک به تولید کنندگان. صنعتگران بفرمایید؟
همانطور که مستحضرید سفارت، خانه تک تک این افراد و تجار و بازرگانان عزیز است که طی چند سال اخیر خوشبختانه ما تعامل خوبی با همه تجار داشتیم، چه تجار مقیم ازبکستان و چه تجار و بازرگانانی که در همایش‌ها و نمایشگاه‌های تجاری شرکت کردند، یا به صورت تلفنی و یا به هر صورت دیگری با سفارت در تماس بودند، تا جایی که در توان داشتیم و بر اساس محزوریت‌ها و مقدوریت‌هایی که بوده، توانستیم کمک کنیم. برخی از شرکت‌ها به مشکل برمی‌خورند، از طریق وزارت خارجه و ارگان‌هایی که این‌جا وجود دارد، ما پیگیر کارشان هستیم. در حوزه سرمایه‌گذاری و حوزه صادرات کالا هر کمکی نیاز داشته باشند و امکانات ما پاسخگو باشد، در خدمت همه دوستان هستیم و شماره‌های سفارت و شماره‌های شخصی بنده در اختیار همه تجار است و پاسخگوی همه سوالات و نظرات دوستان هستیم.

گودرزی در پایان از تلاشهای شرکت سبدطلایی ایرانیان در خصوص بر گزاری این نمایشگاه و حضور تجار وتولید کنندگان و صنعتگران تقدیر و نشکر کرد. نمایشگاه دستاورد های تولید کنندگان و صنعتگران ایرانی ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت درمحل دایمی نمایشگاه های دولتی تاشکند برگزار می گردد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار