مسئله مکرون در لبنان چیست؟

مکرون در لبنان از تحول واقعی سخن گفت و تهدید کرد اگر این مسئله اتفاق نیفتد به اقدامات تنبیهی علیه لبنان روی خواهد آورد.

به گزارش اختصاصی رصد روز ،  سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به لبنان در فاصله کمتر از یکماه شائبه های زیادی را در مورد تشکیل دولت آینده لبنان به وجود آورده. اوضاع زمانی حساس تر می شود که در سفر دوم مکرون با طوماری از اولتیماتوم ها به سران لبنان با واکنش های متعددی از سرایر لبنان همراه بوده است. رئیس جمهور فرانسه که گویا قصد ندارد خود را روبروی حزب الله قرار دهد در عمل اما به گونه دیگری رفتار می کند. مکرون در لبنان از تحول واقعی سخن گفت و تهدید کرد اگر این مسئله اتفاق نیفتد به اقدامات تنبیهی علیه لبنان روی خواهد آورد. او تهدید کرده که این اقدامات از مجازات های شخصی علیه نخبگان سیاسی لبنان تا جلوگیری از کمک های بین المللی را در بر خواهد گرفت.

این اظهارات در شرایطی بیان می شود که چندساعت قبل از ورود امانوئل مکرون به لبنان مصطفی ادیب به عنوان رئیس دولت جدید انتخاب شد اما گویا مردم لبنان خواهان روی کار آمدن سلام نواف شدند که هرچند در احزاب سیاسی مقبولیتی ندارد اما در بین مردم لبنان چهره محبوبتری است مسئله ای که مکرون از پاسخ صریح به آن خوداری می کند و تأکید دارد که این مسئله به انتخاب یا گزینش او بستگی ندارد اما مسئله اینجاست که اگر این موضوع برای مکرون مهم نیست چرا به ایجاد دولت جدید در کوتاهترین فاصله اصرار می کند و یکی از شرایط اقدام نکردن به رفتار تنبیهی را انجام این مسئله می داند؟

ایجاد دولت جدید ، حسابرسی از بانک مرکزی و برگزاری انتخابات پارلمانی طی یکسال از جمله شروط مکرون برای لبنان است و تأکید کرده که در این باره به تعهدات احزاب سیاسی لبنان نیاز دارد. همزمان با این موضع گیریها اعتراضات اجتماعی در لبنان بلند شد و رئیس جمهور فرانسه متهم به دخالت در امور داخلی لبنان شده موضوعی که مکرون به شدت از پذیرفتنش امتناع کرده و می گوید ما برای کمک اینجا هستیم نه دخالت!

سؤالی که باید از رئیس جمهور فرانسه پرسید این است که این چه نوع کمک کردنی است که در آن با زبان تهدید و ارعاب صحبت می شود و گویی اصراری وجود دارد تا با نظارت او مسائل داخلی لبنان سر و سامان گیرد؟

 

” با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید “

مطالب مرتبط

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

علی شعاعی

پاسخ دادن

۱۳ شهریور ۱۳۹۹


آقای استاندار جوابگو باشید

آخرین اخبار