مهلت ثبت خانه در سامانه املاک کی تمام می‌شود؟

همه مردم از هر قشری باید اطلاعات خانه‌های خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند، این سامانه از ۱۹ فروردین کار خود را آغاز کرده اما تا کی ادامه دارد؟ اگر فردی املاک خود را ثبت نکند چه می‌شود؟

به گزارش رصد روز، ثبت املاک در سامانه‌ای که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده از فروردین آغاز شده، آخرین زمان ثبت ملک در این سامانه چه زمانی است؟

فرصت ثبت املاک در «سامانه املاک و اسکان» دو ماهه بوده، از آنجایی که این فرایند از روز ۱۹ فروردین آغاز شده تا روز ۱۹ خرداد نیز ادامه دارد، یعنی زمان ثبت نام دقیقا چهارشنبه دو هفته بعد تمام می‌شود.

در دو هفته آینده باید همه کسانی که املاک خود را ثبت نکرده‌اند فرایند ثبت نام را انجام دهند. فرقی نمی‌کند که فرد مستاجر باشد یا مالک، ملک در روستا باشد یا شهر، شهر یا روستا کم جمعیت باشد یا پرجمعیت، همه افراد جامعه باید این کار را انجام دهند.

اگر در این مدت زمان مالک یا مستاجری که ملکی را اجاره کرده فرایند ثبت را انجام ندهد مشمول مالیات می‌شود. املاکی که ثبت نشوند جزء خانه‌های خالی حساب می‌شوند و مالیات بر خانه خالی به آنها تعلق می‌گیرد.

علاوه بر مالیات همچنین از برخی خدمات دولنی محروم می‌شود که می‌توانید در لینک «۱۰ جریمه برای عدم ثبت‌نام خانه در سامانه املاک» جزئیات بیشتری درباره آن بخوانید.

در این سامانه الزامی برای ثبت‌نام حقوقی‌ها وجود ندارد و به نوعی معاف از مالیات شده‌اند. این در حالی است که بیشترین خانه‌های خالی در اختیار این گروه است.

همچنین این سامانه باید به اطلاعات چندین دستگاه از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک، اتحادیه املاک، سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد مسکن، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها وصل باشد که نیست.

به خاطر ضعف‌هایی که این سامانه دارد، کارشناسان می‌گویند که اجرا کردن این طرح امسال کمی بعید به نظر می‌رسد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار