مهلت ۵۴ روزه سازمان بورس به کارگزاری‌ها

سرپرست اداره امور کارگزاران سازمان بورس از مهلت ۵۴ روزه سازمان بورس به کارگزاری‌ها برای تأمین حداقل سرمایه خبر داد. به گزارش رصد روز،نوید خالقی درباره ضرورت تطبیق شرایط کارگزاران با دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری اظهار کرد: ...

سرپرست اداره امور کارگزاران سازمان بورس از مهلت ۵۴ روزه سازمان بورس به کارگزاری‌ها برای تأمین حداقل سرمایه خبر داد.

به گزارش رصد روز،نوید خالقی درباره ضرورت تطبیق شرایط کارگزاران با دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری اظهار کرد: همانگونه که در اطلاعیه شماره ۱۱۰۳۰۰۱۴۱ مورخ ۲۶ فروردین ماه اعلام شده است، شرکت‌های کارگزاری تا ۱۹ خرداد ماه ۱۴۰۲ مهلت دارند که شرایط خود را با دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری مصوب خرداد ماه ۱۴۰۰ هیئت مدیره سازمان بورس تطبیق دهند. با عنایت به اینکه در سال ۱۴۰۱ مهلت تطبیق شرایط کارگزاران به مدت یکسال تمدید شده است؛ بنابراین مهلت مزبور قابل تمدید مجدد نبوده و فرصت نهایی شرکت‌های کارگزاری جهت تطبیق شرایط خود با دستورالعمل مزبور، همان تاریخ نامبرده ۱۴۰۲/۰۳/۱۹ خواهد بود.

سرپرست اداره امور کارگزاران سازمان بورس با استناد به دستورالعمل سازمان بورس گفت: حداقل سرمایه شرکت‌های کارگزاری باید ۱۰۰ میلیارد تومان باشد. شرکت‌های کارگزاری که در مهلت تعیین شده نتوانند سرمایه ثبت و پرداخت شده خود را به ۱۰۰ میلیارد تومان برسانند، محدودیت‌های مشخصی از همان تاریخ تا زمان انطباق شرایط خود با دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری، بر فعالیت آن‌ها اعمال می‌شود. جزئیات این محدودیت به این صورت است که از زمان شروع اعمال محدودیت تا ۶ ماه، ممنوعیت پذیرش مشتری جدید، ممنوعیت اخذ مجوز شعبه، نمایندگی، دفتر پذیرش، تالار اختصاصی و اتاق معاملات جدید؛ ممنوعیت اخذ مجوز ایستگاه معاملاتی نامک و برخط گروهی جدید؛ در دستور کار خواهد بود.
خالقی ادامه داد: از زمان اتمام موضوع بند (الف) علاوه بر استمرار اعمال محدودیت‌های موضوع بند (الف) محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد که عبارتند از؛ کاهش حد اعتباری کارگزاری توسط کمیته پایش ریسک بازار و انتقال مشتریان غیر بدهکار شرکت کارگزاری به کارگزاری کفیل.

۵۵ درصد کارگزاری‌ها حداقل سرمایه هزار میلیاردی را احراز کردند
سرپرست اداره امور کارگزاران سازمان بورس همچنین درباره شرایط فعلی شرکت‌های کارگزاری از نظر انطباق با الزامات دستورالعمل گفت: حدود ۵۵ درصد از شرکت‌های کارگزاری حداقل سرمایه لازم را احراز کرده‌اند. حدود ۲۵ درصد از شرکت‌های کارگزاری اقدامات اولیه برای افزایش سرمایه را انجام داده‌اند که باید تا مهلت تعیین شده اقدامات خود را نهایی نمایند و تأییدهای لازم را از سازمان دریافت کنند. حدود ۲۰ درصد از شرکت‌های کارگزاری نیز اقدام خاصی برای افزایش سرمایه انجام نداده‌اند.
وی افزود: ضروری است کلیه شرکت‌های کارگزاری جهت انطباق شرایط خود با الزامات دستورالعمل مذکور از جمله افزایش سرمایه تا مبلغ حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان طی مهلت باقیمانده اهتمام ورزند. تأکید می‌شود که پس از تاریخ ۱۹ خرداد ماه امسال محدودیت‌های یاد شده، برای کارگزارانی که شرایط خود را با دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری تطبیق نداده‌اند، اعمال خواهد شد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار