میل بورس به مثبت شدن

بورس در هفته گذشته دوباره درجا زد اما شرایط معاملات طوری بود که سرمایه گذاران را امیدوار به ادامه رشد بازار کرد. به گزارش رصد روز،سرعت رشد بورس نسبت به چند هفته گذشته بسیار کاهش یافته اما همچنان این امید وجود دارد که بازار به سمت بالا حرک...

بورس در هفته گذشته دوباره درجا زد اما شرایط معاملات طوری بود که سرمایه گذاران را امیدوار به ادامه رشد بازار کرد.

به گزارش رصد روز،سرعت رشد بورس نسبت به چند هفته گذشته بسیار کاهش یافته اما همچنان این امید وجود دارد که بازار به سمت بالا حرکت کند. با این وجود تردیدهایی هم در این رابطه وجود دارد که مهم ترین آن ها مربوط به کم شدن ارزش معاملات است.

در هفته گذشته ارزش معاملات خرد دوباره پایین بود. حتی در روز چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد به کمتر از ۲۸۰۰ میلیارد تومان رسید که رقم پایینی است.

اتفاقی که با کم شدن ارزش معاملات رخ می دهد این است که عرضه ها به راحتی می توانند قیمت ها را پایین بکشند و شاخص ها را کاهش دهند. اما زمانی که ارزش معاملات بالا باشد، عرضه ها به راحتی در جریان معاملات هضم می شوند و کاهش قیمت اتفاق نمی افتد که منجر به افت شاخص ها شود.

قدرت خریداران در نقطه تعادل

پایین آمدن ارزش معاملات خرد بزرگ ترین نگرانی است که این روزها نسبت به بازار سهام وجود دارد. البته تاریخچه معاملات نشان می دهد که پایین بودن ارزش معاملات به سرعت می تواند جبران شود اما تا زمانی که این اتفاق رخ نداده، باید با دقت بیشتری این موضوع رصد و آنالیز شود.

چهارشنبه همچنین دوباره خروج پول خرد از بازار اتفاق افتاد که البته رقم آن کم بود. خروج ۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار اتفاقی است که به سرعت می تواند جبران شود. اما فعلا ورود پول منظم به بازار ثبت نشده و همین موضوع ایجاد تردید می کند.

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز دوباره به کمتر از عدد یک رسیده که قدرت بیشتر فروشندگان را نشان می دهد. البته رقم این شاخص به اندازه ای پایین نرفته که نشان دهنده قدرت مطلق فروشندگان باشد و با کمی تغییرات در خرید و فروش ها، این شاخص می تواند به بالای عدد یک برگردد. به عبارتی می توان گفت این شاخص فعلا در محدوده تعادل قرار دارد.

احتیاط معامله گران در دقایق اولیه معاملات

با شرایط فعلی می توان برای معاملات امروز، تعادل در سمت عرضه و تقاضا را متصور بود. البته نگاه سرمایه گذاران به تحرکات در گروه خودرویی و نمادهای این گروه است. چنانچه در این گروه تحرکات مثبتی شکل بگیرد، می توان انتظار داشت که وضعیت طرف تقاضا بهبود یابد و شاخص ها رشد کنند.

با توجه به اینکه تعداد نمادهای منفی و مثبت در پایان معاملات روز چهارشنبه به سود نمادهای مثبت بود اما تفاوت چندان بزرگی نداشت، در ابتدای معاملات احتمالا معامله گران با احتیاط بیشتری دست به خرید می زنند و پس از آن با توجه به روند معاملات، جهت معاملات می تواند به سمت مثبت تغییر کند.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط