نخستین شناسنامه صادرشده به فرزندان مادر ایرانی تحویل داده شد

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور با بیان تحویل نخستین شناسنامه‌های صادر شده به فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی با پدر خارجی، گفت:‌ ۷۵ هزار نفر از فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در سایت اداره کل اتباع پیش ...

به گزارش رصد روز ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، «مهدی محمودی» با حضور در محل اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با تحویل دادن اولین شناسنامه ایرانی فرزندان اتباع خارجی، گفت: امروز نخستین شناسنامه‌های صادر شده به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با پدر خارجی تحویل داده شد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور تصریح کرد: در گذشته و در سال ۸۵ ماده واحده‌ای در قانون وجود داشت که بر اساس آن به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که بالای ۱۸ سال سن داشتند شناسنامه اعطا می‌شد این قانون خلاهایی داشت که مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت قانون اعطای تابعیت به همه فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی توسط مجلس شورای اسلامی و همکاری سایر نهادها تصویب و به همه استان‌های سراسر کشور ابلاغ و اعلام شد.

به گفته وی، از چهار ماه گذشته روند صدور شناسنامه به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی آغاز شده است و در اولین گام شناسنامه خانواده شهبازی فرزندی که پدرش پزشک و مادرش پرستار بود و حین خدمت به بیماران کرونایی شهید مدافع سلامت شد، تقدیم شد.

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، افزود: در این طرح، ۲۸ هزار نفر زیر ۱۸ سال و ۴۷ هزار نفر، بالای ۱۸ سال نام نویسی کرده اند و هم اکنون ۱۰ هزار پرونده تکمیل شده است که این اقدام جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بین الملل و حقوق بشر هم قابل ارج و احترام است و امروز تمام کشورهای جهان از این اقدام ایران قدردانی و تشکر کردند.

 

محمودی درباره فرایند صدور شناسنامه گفت: یک فرایند سه ماهه از استعلام و تا بررسی هویت طول می‌کشد و در نهایت بعد از اخذ تاییدیه‌های لازم کار صدور شناسنامه در سازمان ثبت و احوال انجام می‌شود.

مدیرکل اتباع راجع به تعداد ازدواج‌های صورت گرفته در این حوزه هم گفت: طبق آمارهای به‌دست آمده، حدود ۳۵ هزار ازدواج هزار با مرد خارجی انجام شد و فرزندان حاصل از این ازدواج ها تابع این قانون خواهند بود. این قانون کلی است و برای همه کشورها قابلیت اعمال داد و ما ثبت نام هایی از کشورهای اروپایی و آمریکایی هم داشتیم.

محمودی درباره نحوه ثبت نام گفت: ثبت نام برای اخذ شناسنامه از دو مجرای حضور در محل اداره کل اتباع، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، دفاتر خدمات اتباع خارجی و دیگری به صورت مجازی با ثبت مشخصات در سایت اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی (BAFIA) انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

برنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار