نرخ سود بانکی برای مبالغ بالا به ۲۵ درصد و سود صندوق درآمد ثابت به ۳۱ درصد رسید

آخرین بررسی‌ ها نشان می‌ دهد در سال ۱۴۰۳نرخ سود بانکی برای مبالغ بالا به ۲۵ درصد و سود صندوق درآمد ثابت به ۳۱ درصد رسیده است.

به گزارش رصد روز، ​نرخ سود سپرده بانکی براساس آخرین بخشنامه بانک مرکزی سالانه ۲۰.۵ درصد می‌ باشد که برخی بانک‌ ها برای مبالغ بیش از ۵۰۰ میلیون تومان تا ۲۵ درصد نیز سود پرداخت می کنند.

در مقابل صندوق‌ های درآمد‌ثابت قرار دارند که سود یا بازدهی آنها با توجه به افزایش نرخ بهره افزایش پیدا کرده است، «صندوق درآمد ثابت افران» بزرگترین صندوق ETF درآمد ثابت کشور اخیرا حداقل سود سالانه خود را به ۳۱ درصد افزایش داده است.

مقایسه صندوق درآمد ثابت با سپرده بانکی

صندوق درآمد ثابت و بانک دو مسیر برای سرمایه‌ گذاری و دریافت سود ثابت ماهانه می باشند، مهم ترین تفاوت این دو سود پرداختی است که در صندوق درآمد ثابت به ۳۱ درصد هم می رسد. روزشمار بودن سود، نقدشوندگی و نرخ شکست از دیگر تفاوت های بانک و صندوق درآمد ثابت است.

مقایسه سود

سود صندوق های درآمد ثابت حدود ۸ درصد بالاتر از بانک است، صندوق های درآمد ثابت انعطاف پذیری بالایی در مدیریت دارایی دارند و می‌توانند همزمان در بانک، اوراق و سهام سرمایه‌ گذاری کنند.

صندوق های درآمد ثابت می‌ توانند ۴۰ درصد دارایی‌ صندوق را در بانک، ۵۰ درصد در اوراق مشارکت(بویژه دولتی) و ۱۰ درصد در سهام شرکت‌ های بورسی، سرمایه‌ گذاری کنند و بدین جهت است که می‌ توانند سود بالاتری از بانک به سرمایه‌ گذاران اختصاص دهند.

روزشمار بودن سود

نحوه محاسبه سود سپرده بانکی ماه شمار و سود صندوق درآمد ثابت روزشمار است، صندوق‌ های درآمد ثابت هر روز میزان مشخصی سود می سازند که این سود به اصل سرمایه اضافه شده و به اصطلاح سود مرکب می شود.

مزایای صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟

مزایای صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت عبارتند از:

ریسک کم
دریافت سود روزشمار

پرداخت سودی ثابت که معمولا بیشتر از سود پرداختی توسط بانک‌ها است

نقدشوندگی سریع

حفظ ارزش سرمایه در مقابل تورم

نحوه محاسبه سود صندوق سرمایه‌گذاری چگونه است؟

سود صندوق سرمایه‌گذاری به دو شکل محاسبه می‌شود:

تفاوت قیمت صدور واحدهای صندوق (در زمان خرید) و قیمت ابطال واحدها (در زمان فروش) به عنوان سود یا بازدهی سرمایه‌گذار در نظر گرفته می‌شود.

برخی صندوق‌ها علاوه بر بیشتر شدن ارزش واحدها سود نقدی هم پرداخت می‌کنند.

مثالی از نحوه محاسبه سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری

فرض کنید ۱۰۰۰ واحد از یک صندوق سرمایه‌گذاری به قیمت ۲۰ هزار تومان را خریده‌اید. پس از ۳ ماه قیمت این واحدها به ۲۲ هزار تومان می‌رسد. در این حالت ارزش ۲۰ میلیون تومان شما به ۲۲ میلیون تومان می‌رسد. به عبارت دیگر شما ۱۰٪ سود می‌کنید.

اگر این صندوق سود نقدی را در دوره‌های زمانی سه ماهه پرداخت کند شما علاوه بر ۱۰٪ ، سود نقدی را نیز دریافت می‌کنید. البته هنگام ابطال یا فروش واحدها می‌توانید سود اولیه ۱۰ درصدی خود را دریافت کنید.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط