نقاط ضعف شاهین

شاهین یک خودروی ایرانی و محصول شرکت سایپاست. البته در ابتدا نامش رهام بود؛ اما بعدا به درخواست سازمان محیط‌زیست نامش را به شاهین تغییر دادند. ظاهرا دلیل این نام‌گذاری این است که در طراحی این خودرو از پرنده شاهین الهام گرفته‌اند. شاهین برا...

شاهین یک خودروی ایرانی و محصول شرکت سایپاست. البته در ابتدا نامش رهام بود؛ اما بعدا به درخواست سازمان محیط‌زیست نامش را به شاهین تغییر دادند. ظاهرا دلیل این نام‌گذاری این است که در طراحی این خودرو از پرنده شاهین الهام گرفته‌اند. شاهین برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ رونمایی شد. این خودرو روی پلتفرم SP100 سایپا طراحی شده است. در ابتدا قرار بود روی پلتفرم اصلاح‌شده تویوتا یاریس با پیشرانه H300 و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه شود؛ اما به‌دلیل تحریم‌های آمریکا این اتفاق صورت نگرفت قبل از اینکه درباره نقاط ضعف شاهین صحبت کنیم، ابتدا باید یک مسئله را روشن کنیم. ذکر کردن این معایب بدان معنا نیست که این خودرو ارزش خریدن ندارد.

به گزارش رصد روز، قبل از اینکه درباره معایب خودروی شاهین صحبت کنیم، ابتدا باید یک مسئله را روشن کنیم. ذکر کردن این معایب بدان معنا نیست که این خودرو ارزش خریدن ندارد. مثلا ممکن است برای شما بسیار مهم باشد که خودرو خیلی سریع شتاب بگیرد و از صفر به صد برسد. در حالی که فرد دیگری ممکن است این موضوع برایش مهم نباشد و به فضای صندوق‌عقب ماشین اهمیت بیشتری بدهد. بنابراین همه اینها به اولویت‌های خودتان بستگی دارد و شاید چیزی که به نظر دیگری عیب به حساب می‌آید، برای شما اهمیت خاصی نداشته باشد.

نقاط ضعف شاهین

اطلاعاتی که در ادامه می‌خوانید بر اساس داده‌هایی به دست آمده است که کارشناسان ما در وبلاگ کارنامه با بررسی تعداد قابل‌توجهی از خودروهای شاهین مدل G به آنها دست یافته‌اند.

۱. ایرادات ظاهری خودروی شاهین

اولین مورد از معایب خودروی شاهین مدل G به بدنه آن مربوط است. کارشناسان کارنامه با بررسی ۸۸ مورد خودروی شاهین دریافتند بیشترین ایرادی که در این خودروها مشاهده شده است، بدنه ضعیف این ماشین و کیفیت پایین رنگ و متریال داخل کابین آن مخصوصا داشبورد است.

۲. ایرادات فنی شاهین

دومین مورد از معایب خودروی شاهین با توجه به داده‌های به‌دست‌آمده از بررسی‌هایی که کارشناسان کارنامه انجام دادند، ایرادات فنی آن بوده است. البته تعداد این معایب نسبت به ایراد ظاهری بسیار کمتر گزارش شده است. بیشترین تعداد ایرادات مربوط به این موارد می‌شد: باتری خودرو، دوربین دنده عقب، سیستم صوتی تصویری ضعیف، نمایشگر ال سی دی که می‌توانست پیشرفته‌تر باشد، دربازکن صندوق عقب که در تعدادی از آنها با مشکل مواجه بود و سیستم اتوماتیک فعال‌سازی چراغ‌های خودرو که تعداد بسیار اندکی از آنها مشکل داشت.

با همه این اوصاف، شتاب این خودرو می‌توانست بهتر از این باشد که البته شاید خیلی‌ها با آن مشکلی نداشته باشند. صدای موتور در داخل کابین هم در سرعت‌های بالا کمی زیاد است که تقریبا می‌توان گفت طبیعی است و به‌دلیل توربو بودن موتور آن است. درهرصورت، معایب خودروی شاهین بسیار محدود است و می‌توان گفت خودروی زیبایی است و کیفیت ساخت خوبی هم دارد.

۳. هزینه‌ها و قطعات مصرفی شاهین

یکی دیگر از معایب خودروی شاهین را می‌توان مصرف زیاد سوخت و هزینه‌های استهلاک آن دانست. البته درست است که شاید در بین خودروهای تولید داخل کشور هزینه‌های آن چندان هم بالاتر نباشد؛ با این حال با توجه به ویژگی‌های خوب این خودرو، می‌توانست از نظر مصرف بهینه‌تر ساخته شود.

شاهین در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷٫۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند که مقدار قابل‌توجهی به نظر می‌رسد. هزینه‌های آن مانند همه خودروهای دیگر شامل هزینه بیمه، لنت ترمز، روغن موتور، سایر مایعات و لاستیک‌هاست. سرویس‌های دوره‌ای خودرو را هم به این هزینه‌ها اضافه کنید.

معایب شاهین

جمع‌بندی

خودروی شاهین را یکی از زیباترین خودروهای شرکت سایپا می‌دانند. این خودرو ویژگی‌های خوب بسیار زیادی دارد که باعث می‌شود معایب کوچک آن چندان به چشم نیایند. با این حال، شما به‌عنوان خریدار بهتر است از نقاط ضعف شاهین هرچند کوچک مطلع باشید تا هنگام خرید آن آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار