نقاط ضعف کوییک R مدل GX

در این مقاله از سری مقالات به سراغ مجهز‌ترین خودرو ملی شرکت سایپا یعنی سایپا کوییک رفته‌ایم و قصد داریم شما مخاطبین عزیز را با معایب کوییک R آشنا کنیم. اگر شما هم جز کسانی هستید که قصد خرید کوییک را دارید یا می‌خواهید همه‌چیز را درباره نق...

در این مقاله از سری مقالات به سراغ مجهز‌ترین خودرو ملی شرکت سایپا یعنی سایپا کوییک رفته‌ایم و قصد داریم شما مخاطبین عزیز را با معایب کوییک R آشنا کنیم. اگر شما هم جز کسانی هستید که قصد خرید کوییک را دارید یا می‌خواهید همه‌چیز را درباره نقاط ضعف کوییک R مدل GX بدانید، در ادامه با ما همراه باشید.

به گزارش رصد روز، کوییک سومین خودرو ملی شرکت سایپا پس از تیبا و ساینا محسوب می‌شود که اولین بار در اسفند سال ۱۳۹۵ از آن رونمایی شد. این خودرو در حقیقت نسخه هاچبک ساینا به شمار می‌رود و بر پایه پلتفرم X200 سایپا توسعه ‌یافته است. هر سه محصول تیبا، ساینا و کوییک از نظر مشخصات فنی به یکدیگر شبیه هستند و سایپا بیشتر بر ایجاد تفاوت‌های ظاهری میان این خودروها تمرکز کرده است.

نقاط ضعف کوییک R مدل GX

نخستین گزینه از معایب سایپا کوییک که افراد با نگاهی گذرا به کاتالوگ این محصول متوجه آن می‌شوند، پیشرانه ضعیف و ناکارآمد این خودرو است. این مشکل باعث شده‌است تا کوییک در مقابل حریف قدرتمند و پرشتابی همچون ۲۰۶ تیپ ۵ هیچ حرفی برای گفتن نداشته باشد. البته باید در نظر داشت که این خودرو نسبت به ۲۰۶ تیپ ۲ دارای شتاب بیشتر و اسب بخار بالاتری بوده و با توجه به قیمت کوییک نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۲، از نظر فنی برتر است.

موتور کوییک

در بخش فنی کوییک نیز به همان موتور ۱۵۰۳ سی‌سی با کد M15 مجهز شده‌است که پیش‌ازاین در محصولاتی همچون تیبا و ساینا نیز مورداستفاده قرار گفته بود. این موتور درواقع نسخه تقویت‌شده موتور پراید به شمار می‌رود که کمی حجیم‌تر شده و توان خروجی بیشتری را ارائه می‌دهد. بااین‌وجود توان خروجی موتور M15 سایپا کوییک تنها ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور است که در مقایسه با اغلب موتورهای ۱.۵ لیتری موجود در بازار بسیار کمتر بوده و قابل‌قبول به‌نظر نمی‌رسد.

یکی از معایب سایپا کوییک این است که موتور این خودرو مانند موتورهای قدیمی همچنان از هشت سوپاپ برخوردار است؛ درواقع یکی از مهم‌ترین دلایل راندمان پایین موتور کوییک نیز به سیستم قدیمی سوپاپ‌های آن بازمی‌گردد. شاید در مدل‌های مجهز به گیربکس دستی چالاکی این خودرو تا حدودی بتواند خریدار خود را راضی نگه دارد، اما در نمونه‌های مجهز به دنده‌ اتوماتیک، سایپا کوییک برای این‌که بتواند از حالت سکون به‌سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد، به زمانی در حدود ۱۵ ثانیه نیاز دارد که برای خودرویی در این رنج قیمتی بیش‌ازحد کند به‌نظر می‌رسد.

طراحی ناهماهنگ

طراحی ناهماهنگ یکی از جدی‌ترین معایب سایپا کوییک است. پلتفرم X200 سایپا نسخه ارتقایافته پلتفرم پراید است که خودروهایی همچون تیبا و ساینا بر اساس آن توسعه‌یافته‌اند. این پلتفرم چندان به‌روز نیست و نمی‌توان خودروهایی مدرن و بی‌نقص را بر روی آن طراحی کرد. البته به دلیل شرایط عجیب موجود در بازار ایران، هر خودرو جدیدی که از راه برسد به‌سرعت در بازار خریدوفروش می‌شود؛ بنابراین سایپا لازم نمی‌بیند که هزینه گزافی را صرف طراحی موزون و به‌روز محصولات خود کند.

کوییک سقف قرمز

کوییک در واقعیت نسخه هاچبک ساینا است. البته خود ساینا نیز نسخه فیس‌لیفت تیبا محسوب می‌شود؛ به‌همین‌دلیل حاصل کار نسبتا پیچیده از آب درآمده است! نمای جلویی کوییک و ساینا شباهت‌های انکارناپذیری به یکدیگر دارند و نمای جانبی نیز همانند تیبا و ساینا طراحی ‌شده‌است. پلتفرم X200 سایپا برای طراحی خودروهای هاچبک مناسب‌تر است؛ ازاین‌رو نمای ظاهری کوییک در مقایسه با ساینا معایب کمتری دارد. مانند آنچه در تیبا ۲ نیز شاهد آن بودیم نمای پشتی کوییک کمی جذاب‌تر از سایر بخش‌های این خودرو به‌نظر می‌رسد، بااین‌حال چراغ‌های عقب بیش‌ازحد بزرگ بوده و از هماهنگی چندانی با سایر اجزای خودرو برخوردار نیستند.

طراحی داخلی نسبتا ضعیف

سایپا در طراحی کابین کوییک هیچ‌گونه ابتکاری به خرج نداده و عینا داشبورد ساینا را در کوییک نیز تکرار کرده است. در تبلیغات اولیه سایپا، کوییک به‌عنوان محصولی جدید معرفی ‌شده بود، از همین رو انتظار می‌رفت که کابین این خودرو جدید از طراحی تفاوتی با ساینا برخوردار باشد اما برخلاف انتظارات حاصل کار تفاوت چندانی با ساینا نداشت.

عایق‌بندی کابین خودرو در بعضی تولیدات نیز مناسب نیست و صدای موتور به‌راحتی درون کابین نفوذ می‌کند. در ساخت اجزای کابین این هاچبک ایرانیزه از پلاستیک خشک استفاده‌ شده‌است؛ به‌همین‌دلیل می‌توان انتظار داشت پس از گذشت چند سال اول، کابین کوییک کیفیت اولیه خود را از دست‌ داده و با ایجاد صداهای اضافی موجبات آزار سرنشینان را فراهم کند.

نمای داخلی کوییک

یکی دیگر از معایب سایپا کوییک مربوط به ایرادات مونتاژی این خودرو است. استفاده از قالب‌های کم‌کیفیت در ساخت اجزای بدنه این خودرو، موجب ایجاد فاصله‌های ناموزون در قسمت‌های مختلف بدنه شده‌است؛ علاوه بر این ضعف موجود در سنسورهای موتور M15 که در تیبا و ساینا نیز وجود داشت، در برخی از خودروهای کوییک نیز تکرار شده‌است. البته سایپا اعلام کرده به مرور این ایرادات را برطرف نموده و در مدل های جدید این ضعف‌ها به حداقل رسیده است.

از طرف دیگر سایپا برای جلب نظر مصرف‌کنندگان، انبوهی از امکانات و تجهیزات رفاهی را برای کوییک تدارک دیده است، اما در کمال تأسف آپشن‌های کوییک کیفیت متوسطی دارند.

جمع‌بندی معایب سایپا کوییک

در آخر می‌توان گفت که کوییک، هاچبکی کوچک و مجهز از شرکت سایپا است که مشتریان هدف آن با توجه به بازه قیمت کوییک، جوانان و خانواده‌های کم‌جمعیت ایرانی هستند. بااین‌حال به دلیل مشکلات عمده مونتاژی، پیشرانه ضعیف و کیفیت پایین ساخت از بازار خریدوفروش ضعیفی برخوردار است. معایب سایپا کوییک موجب شده‌‌است در مقایسه با سایر خودروهای همرده از ارزش خرید کمتری برخوردار باشد.

اگرچه ما در این مقاله سعی کردیم تا صرفا روی نقاط ضعف کوییک R مدل GX تمرکز کنیم اما با تمام این ها، انتخاب کوییک می‌تواند یک گزینه اقتصادی با استهلاک پایین و هزینه نگه‌داری مناسب باشد. همچنین این خودرو دارای بازار خرید و فروش مناسبی بوده و هر زمان که اراده کنید می‌توانید آن را به فروش برسانید.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

1 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

emdadtaradod.com

پاسخ دادن

۲۰ خرداد ۱۴۰۲


emdadtaradod.com عالی بود

آخرین اخبار