نقاط قوت جک j4

تولید جک j4 در کرمان موتور از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. J4 در ایران جایگزین سدان اتوماتیک محبوب یعنی J5 شد و به ‌نوعی زیر سایه برادر بزرگترش رفت. این خودرو تنها در یک تیپ و با گیربکس اتوماتیک به بازار ایران عرضه شده و پیش...

تولید جک j4 در کرمان موتور از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. J4 در ایران جایگزین سدان اتوماتیک محبوب یعنی J5 شد و به ‌نوعی زیر سایه برادر بزرگترش رفت. این خودرو تنها در یک تیپ و با گیربکس اتوماتیک به بازار ایران عرضه شده و پیشرانه آن نیز با نسخه دنده‌ای J5‌ مشترک است. با این وجود، می‌توان گفت که «نقاط قوت جک j4» سبب شده‌اند تا این خودرو بتواند جایگاه معقولی در بین خودروهای این بخش از بازار کسب کند.

به گزارش رصد روز، جک جی ۴ کرمان موتور در اصل از تولیدات اقتصادی گروه خودروسازی JAC چین به حساب می‌آید که در سال ۲۰۱۲ وارد میدان شد. این خودرو در کشور چین با نام JAC Heyue A30 شناخته می‌شود و باید بدانید که تولید آن در سال ۲۰۱۹ به پایان رسیده است.

با این وجود ظاهرا شرکت کرمان موتور قصد دارد عرضه این سدان کوچک اقتصادی را فعلا در برنامه داشته باشد تا شاید در آینده جایگزین مناسبی برای آن پیدا شود.

جک جی ۴ از سال ۱۳۹۷ مهمان جاده‌های ایران بوده و در این مدت علی‌رغم عرضه نه‌چندان گسترده موفق شده است جایگاهی نسبتا قابل قبول در بخش خودروهای اقتصادی برای خود دست‌وپا کند.

نقاط قوت جک j4

مزیت اول: طراحی ظاهری زیبا

طراحی ظاهری زیبا جک j4

خودروهای جک را می‌توان یکی از زیباترین محصولات چینی در بازار ایران دانست که همواره به علت ظاهر چشم‌نواز خود محبوب مصرف‌کنندگان ایرانی بوده‌اند. الگوبرداری طراحان این خودرو از محصولات هیوندای و همکاری با استودیوهای طراحی ایتالیایی منجر به خلق محصولاتی زیبا شده است که نسبت به دیگر خودروهای چینی متمایز هستند.

مانند J5، طراحی ظاهری زیبا را نیز باید یکی از مزایای جک j4 برشمرد. فرآیند خلق ظاهر این خودرو توسط طراحان ایتالیایی انجام شده است که یک مزیت بزرگ برای سدان اقتصادی چینی محسوب می‌شود. این طرح ایتالیایی در بازار خودروی ایران که توسط اتومبیل‌های قدیمی با فرم‌های جعبه‌مانند اشباع شده است، برتری بزرگی برای Jack J4 محسوب می‌شود.

مزیت دوم: استهلاک اندک

یکی دیگر از مزایای جک j4 به استهلاک اندک این خودرو بازمی‌گردد. نباید از خاطر برد که J4 یک سدان اقتصادی است و چنین خودروهایی باید هزینه‌های نگه‌داری حداقلی را به جیب مالک تحمیل کنند. با این وجود، در ایران به دلیل کیفیت پایین مونتاژ، اکثر خودروهای اقتصادی از مشکل کیفیت ساخت پایین رنج می‌برند.

خوشبختانه این مورد در خصوص این خودرو وجود ندارد و اگر صحبتی با مالکان این خودرو داشته باشید، متوجه خواهید شد که هزینه نگه‌داری j4 در مقایسه با خودرویی نظیر پژو پارس اتوماتیک بسیار کمتر است. خودرو جک J4 برخلاف بسیاری از خودروهای چینی وزن زیادی ندارد و همین مسئله به کاهش فشار وارده بر مجموعه موتور و گیربکس کمک کرده است.

علاوه ‌بر موارد گفته‌شده، پیشرانه ۱.۵ لیتری ماشین جک جی فور نیز به سیستم زنجیرتایم مجهز است که نکته قوت بزرگی برای یک سدان اقتصادی محسوب می‌شود. رقبای شناخته‌شده این خودرو نظیر تندر ۹۰ اتوماتیک و پژو پارس اتوماتیک به پیشرانه‌هایی با سیستم تسمه‌تایم مجهز هستند و استهلاک بیشتری نسبت به پیشرانه‌های مجهز به سیستم زنجیرتایم دارند. به همین دلیل، لازم نیست نگران انجام تعمیرات اساسی این خودرو در کوتاه مدت باشید و اگر از اتومبیل خود به‌خوبی نگه‌داری کنید، شاید هیچ‌وقت نیاز به این کار نباشد.

مزیت سوم: کابین جادار

کابین جادار jac j4

سدان‌های اقتصادی کوچک خودروهای جاداری نیستند و معمولا پلت‌فرم مشترکی با هاچ‌بک‌ها یا کراس‌اوورهای جمع‌وجور دارند. اینکه طراحان بتوانند خودرویی جادار را در بخش سدان‌های اقتصادی کوچک خلق کنند، نشان از میزان تجربه و هنر آن‌ها دارد. خوشبختانه طراحان جک موفق شده‌اند به این هدف جامه عمل بپوشانند تا کابین جادار نیز به‌عنوان یکی از مزایای جک j4 محسوب شود.

این خودرو با داشتن طول ۴۳۳۵ میلی‌متری، خودروی بزرگی به ‌نظر نمی‌رسد؛ اما طراحان موفق شده‌اند در همین فضای اندک، ۲۵۶۰ میلی‌متر فاصله بین دو محور پدید آورند تا کابین J4 برای چهار سرنشین کاملاً مناسب به ‌نظر برسد. این مزیت در مقایسه با خودرویی مانند پژو ۲۰۷ صندوق‌دار اتوماتیک بیشتر از همیشه احساس می‌شود.

مزیت چهارم: مصرف سوخت اقتصادی

مصرف سوخت پایین جک جی 4

یک سدان اقتصادی همواره باید مصرف سوخت پایینی داشته باشد؛ اما این مسئله در خصوص تمامی خودروهای این سگمنت صدق نمی‌کند. برای مثال، در پژو پارس اتوماتیک و پژو ۲۰۷ صندوق‌دار اتوماتیک به دلیل استفاده از گیربکس قدیمی AL4، پیشرانه همواره تحت فشار است و مصرف سوخت ترکیبی آن‌ها در بهترین شرایط حدود ۷.۵ لیتر برآورد می‌شود.

مصرف سوخت ترکیبی تندر ۹۰ اتوماتیک نیز دست‌کمی از رقبای شیرنشان خود ندارد و بیش از ۸ لیتر در هر صد کیلومتر است. در چنین شرایطی، به‌راحتی می‌توان مصرف سوخت ترکیبی ۶.۲ لیتر در صد کیلومتر را به ‌عنوان یکی از مزایای جک J4 برشمرد.

مزیت پنجم: سواری نرم و راحت

فضای داخلی جک J4

فضای داخلی جک J4 ارگونومی مناسبی دارد و سرنشینان جلو دسترسی مناسبی به تمام ادوات و ابزارهای کابین خواهند داشت. صندلی‌های خودرو نیز برخلاف رقبایی هم‌چون پژو ۲۰۷ صندوق‌دار و تندر ۹۰ اتوماتیک نرم و راحت هستند و فضای پا و سر مناسبی در اختیار سرنشینان قرار دارد.

علاوه ‌بر این موارد، سیستم تعلیق j4 عملکرد نرمی از خود به نمایش می‌گذارد و کابین نیز عایق‌بندی مناسبی دارد؛ در نتیجه به نسبت سایر خودروهای موجود در این بازه قیمتی، درون این خودرو با فضای داخلی کاملا ایزوله‌ای روبه‌رو خواهید بود که میزان ورود صداهای ناهنجار در آن به حداقل رسیده است. سواری نرم و راحت و سیستم تعلیق مناسب را نیز باید یکی دیگر از مزایای جک j4 بدانیم.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی کامل نقاط قوت جک j4 پرداختیم. شاید بتوان گفت که در شرایط فعلی بازار خودرو، جک J4‌ یکی از خودروهای با ارزش خرید بالا در محدوده خود به شمار می‌رود. این خودرو، قوای فنی کم‌استهلاکی دارد و مصرف سوخت آن نیز اندک است، علاوه‌ بر آن، کابین راحت و سواری نرم نیز سبب می‌شوند تا این خودرو برای سفرهای خانوادگی مناسب باشد. با توجه به توقف تولید تندر ۹۰ و تندر پلاس اتوماتیک و کاهش تیراژ پژو پارس اتوماتیک، این خودرو اکنون دردسترس‌ترین سدان اقتصادی و اتوماتیک بازار است که امکان خرید آن به صورت صفرکیلومتر و تولید سال فعلی وجود دارد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار