نقاط قوت شاهین

پس از حاشیه ­های زیاد، سرانجام سایپا خودروی شاهین را در سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه کرد. این خودرو برای اولین بار در سال ۹۷ و با نام رهام رونمایی شد ولی در نهایت با هدف توجه به حفاظت از پرنده شاهین و با عنایت به این موضوع که سایپا اعلام کرده ب...

پس از حاشیه ­های زیاد، سرانجام سایپا خودروی شاهین را در سال ۱۴۰۰ به بازار عرضه کرد. این خودرو برای اولین بار در سال ۹۷ و با نام رهام رونمایی شد ولی در نهایت با هدف توجه به حفاظت از پرنده شاهین و با عنایت به این موضوع که سایپا اعلام کرده بود طراحی این خودرو از شاهین الهام گرفته است، تغییر نام به شاهین صورت گرفت.در این بخش به نقاط قوت شاهین می پردازیم .

نقاط قوت شاهین

به گزارش رصد روز، بررسی شاهین سایپا را با نگاهی به طراحی ظاهری آن شروع می‌کنیم. بدون هیچ تعصبی باید بگوییم که طراحی ظاهری شاهین نسبت به تمامی خودروهای ایرانی فعلی، یک سروگردن بالاتر است. در ظاهر شاهین خطوط برجسته و اغراق‌آمیز زیادی را نمی‌بینیم اما همین خطوط کم تعداد، با نهایت تناسب کنار هم قرار گرفته و چهره‌ای هماهنگ را برای این خودرو ایجاد کرده‌اند.

بررسی شاهین

در ضمن نحوه طراحی المان‌هایی مثل سپرها، گرافیک چراغ‌های عقب و خط شانه (کاراکتر لاین) در شاهین نسبت به دیگر خودروهای داخلی به‌روزتر است.

در یک کلام برای بررسی شاهین سایپا از نظر طراحی ظاهری باید بگوییم که هرچند ظاهر این خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیا، ساده و معمولی به نظر می‌رسد اما برای بازار کشور ما و این محدوده قیمتی، جذاب است. به همین دلیل می‌بینیم که اکثر افراد جامعه، شاهین را خودرویی زیبا می‌دانند و نسبت به طراحی ظاهری آن انتقاد چندانی ندارند.

طراحی داخلی

طراحی داخلی شاهین سایپا هم مثل طراحی ظاهری آن وضعیت قابل قبولی دارد و به لطف المان‌هایی مثل مانیتور قرارگرفته در بخش میانی داشبورد، نمایشگر مستقل سیستم تهویه مطبوع و صفحه کیلومتر اسپرت، به‌روز به نظر می‌رسد؛

طراحی داخلی شاهین

بررسی ابعاد

طول، عرض و ارتفاع شاهین به ترتیب برابر با ۴۴۴۶، ۱۷۷۱ و ۱۴۹۰ میلی‌متر است. برای درک بهتر این اعداد، بهتر است ابعاد شاهین را با یک سدان پرفروش داخلی دیگر مثل پژو پارس مقایسه کنیم. شاهین طول کم‌تری نسبت به پژو پارس دارد اما عریض‌تر و مرتفع‌تر از این رقیب ایران خودرویی است. فاصله بین دو محور شاهین سایپا هم برابر ۲۶۵۰ میلی‌متر و تقریباً ۲ سانتی‌متر کوتاه‌تر از پژو پارس است.

فضاسازی داخل کابین سایپا شاهین خیلی خوب انجام شده است .

بررسی فنی

به یکی از بخش‌های مهم بررسی شاهین سایپا یعنی بخش بررسی فنی رسیدیم. شاهین در ابتدا قرار بود با پیشرانه ۱.۶۵ لیتری تنفس طبیعی برلیانس به بازار بیاید اما با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌های صنعت خودرو کشورمان، دست سایپا از این پیشرانه کوتاه شد و پروژه شاهین برای مدتی بلاتکلیف ماند.

موتور شاهین

پس از مدتی مهندسان ارشد سایپا تصمیم گرفتند با استفاده از توان داخلی، پیشرانه‌ای جدید برای شاهین طراحی کنند و برای این کار به سراغ پیشرانه ۱.۵ لیتری M15 معروف به موتور تیبا رفتند. در نهایت، موتور فعلی شاهین با اضافه شدن توربو به موتور تیبا و تغییر در بخش‌هایی مثل سرسیلندر، بالانسر، پیستون‌ها و سیستم برق‌رسانی ساخته شد و M15 TC نام گرفت.

این پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر را تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به سمت محور جلو شاهین می‌فرستد. سایپا شاهین در حال حاضر تنها با این مشخصات فنی عرضه می‌شود اما در آینده‌ای نه‌چندان دور نسخه‌های اتوماتیک CVT و شاهین پلاس (موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی + گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک) هم به جمع خانواده این خودرو اضافه خواهند شد.

برای آشنایی بیش‌تر با مشخصات فنی شاهین سایپا می‌توانید جدول زیر را مطالعه کنید:

جدول مشخصات فنی شاهین سایپا

مدل خودرو سایپا شاهین
پیشرانه چهار سیلندر توربو با آرایش خطی سیلندرها
حجم موتور (cc) ۱۴۹۷
حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور
حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر در ۲۵۰۰ دور
گیربکس ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ (S) ۱۳.۲
حداکثر سرعت (Km/h) ۱۹۰
حجم مخزن سوخت (L) ۴۷
حجم صندوق بار (L) ۴۲۰
ابعاد لاستیک‌ها ۱۸۵/۶۵R15
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب Torsion Beam
وزن خالص (Kg) ۱۲۷۸

عملکرد فنی

بعد از بررسی شاهین سایپا از نظر مشخصات فنی، بهتر است نگاهی هم به عملکرد فنی این خودرو داشته باشیم و ببینیم شاهین در شرایط واقعی تا چه حد می‌تواند به توقع‌های ما پاسخ بدهد.

عملکرد فنی شاهین

در مجموع عملکرد فنی شاهین بسیار شبیه به رقبایی مثل رنو تندر ۹۰ یا پژو پارس TU5 است و هرچند نمی‌توانیم آن را خودرویی تند و تیز محسوب کنیم اما شتاب‌گیری قابل قبول و رضایت‌بخشی دارد. به خصوص که استفاده از پیشرانه توربو باعث می‌شود در سربالایی‌ها، افت توان کم‌تر و کشش بهتری را از این خودرو در مقایسه با رقبای تنفس طبیعی شاهد باشیم.

مصرف سوخت

طبق اعلام رسمی شرکت سایپا، مصرف سوخت شهری، جاده‌ای و ترکیبی شاهین به ترتیب برابر با ۱۰.۰۴ // ۶.۰۴ و ۷.۵۲ لیتر در صد کیلومتر است. البته همه می‌دانیم که شرکت‌های خودروساز، تست‌های مربوط به مصرف سوخت محصولات خود را در شرایط ایده‌آل انجام می‌دهند و در عمل، رسیدن به این اعداد بسیار دشوار است.

اما در شرایط واقعی و با یک رانندگی منطقی، برای طی هر صد کیلومتر مسافت با خودرو شاهین در سیکل ترکیبی، به حدود ۸ تا ۸.۵ لیتر سوخت نیاز داریم که با خودروهای هم‌رده در سطح جهانی فاصله دارد اما نسبت به رقبای داخلی، عددی معقول و قابل قبول است.

امکانات و آپشن ها

سایپا شاهین از نظر آپشن در سطح خوبی قرار دارد و با تجهیز به امکاناتی مثل کی‌لس استارتر، سیستم مالتی مدیا با مانیتور لمسی، سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها، دی لایت، مه شکن جلو و عقب، سنسور پارک عقب، دوربین دید عقب، سنسور نور، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی، فرمان برقی، ترمزهای دیسکی در هر دو محور و مجهز به سیستم‌های ABS و EBD، ۲ ایربگ و… می‌تواند رضایت خریداران را جلب کند.

امکانات و آپشن های شاهین

ایمنی

هرچند شاهین به حداقل امکانات ایمنی بر اساس استانداردهای کشور مجهز است و خبری از مواردی مثل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) یا ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای در آن نیست اما با توجه به به‌روز بودن نسبی پلت فرم این خودرو و هم‌چنین ویدیوهایی که سایپا از تست‌های ایمنی آن در مراکز اروپایی منتشر کرده است؛ می‌توانیم نمره خوبی به وضعیت ایمنی شاهین بدهیم و آن را جزو ایمن‌ترین خودروهای داخلی محسوب کنیم.

تجربه رانندگی و میزان رضایتمندی از خودرو شاهین

وقتی با خودرو شاهین رانندگی می‌کنیم در نگاه اول، نرمی سیستم تعلیق و راحتی نسبی صندلی‌ها توجهمان را به خود جلب می‌کند. عملکرد فرمان، مجموعه کلاچ و گیربکس خودرو هم نرم است و باعث می‌شود تا رانندگی با شاهین سایپا در ترافیک شهری چندان سخت نباشد.

نظر مکانیک‌ها در مورد خودرو شاهین

نظر مکانیک ها در مورد خودرو شاهین به طور کلی مثبت است و اکثر نمونه‌های این خودرو تاکنون با عیب مکانیکی عجیب و غریبی روبه‌رو نشده‌اند. البته با توجه به مجهز بودن پیشرانه شاهین به توربوشارژر، مکانیک‌ها و افراد اهل فن در خصوص نگهداری از این خودرو توصیه‌هایی دارند که شامل انجام به موقع سرویس‌های دوره‌ای، استفاده از روغن موتور توصیه شده توسط سایپا، پرهیز از فشارآوردن به موتور در هنگام سردبودن آن، عدم خاموش کردن موتور بلافاصله بعد از رانندگی پرفشار و… می‌شود.

نظر مکانیک‌ها در مورد خودرو شاهین

نقاط قوت شاهین

  • طراحی زیبا و جذاب
  • سواری نرم
  • امکانات رفاهی قابل قبول
  • ایمنی مناسب در قیاس با رقبا
  • قیمت معقول‌تر نسبت به برخی خودروهای هم‌رده

کلام پایانی

در پایان بررسی شاهین سایپا و به عنوان جمع‌بندی مطالب می‌توانیم بگوییم که اگر در فکر خرید یک سدان خانوادگی زیبا و متمایز هستید که قیمت چندان بالایی هم نداشته باشد؛ قطعاً از خرید شاهین سایپا پشیمان نخواهید شد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار