نقش پررنگ صنایع در شرایط تحریمی کشور/ برای تامین محصولات صنعتی نیازمند مقررات‌زدایی و اصلاح آن هستیم

مدیرعامل شرکت فلزتدارک فولادمبارکه اصفهان گفت: باید توجه داشت که در شرایط تحریمی کشور و محدودیت‌های منابع ارزی، شرکت های صنعتی و معدنی و به ویژه شرکت‌های فولادی ارزآوری مناسبی داشته‌اند.

به گزارش رصد روز به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه ، محمد حسین قورچانی در گفت‌وگویی با بیان اینکه شرکت فلز تدارکات فولاد مبارکه اصفهان در حوزه های تامین مواد اولیه برای صنعت فولاد کشور در حال فعالیت است اظهار کرد: به طور کلی فعالیت‌های این شرکت تملک معادن سنگ آهن، استخراج مواد اولیه سنگ آهن و تبدیل آن به کنستانتره را شامل می‌شود.

وی افزود: شرکت فلز تدارکات فولاد مبارکه بخشی از در استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی محدوده سنگان و استان مرکزی محدوده دلیجان بخشی از معادن این مناطق را در اختیار دارد که اشتغالزایی را نیز به دنبال داشته به همین دلیل این شرکت درصدد است تا فعالیت خود را در تماما مناطق کشور گسترش دهد. حوزه معادن اکثراً در مناطق مهم وجود دارد که این مورد کمک می کند تا اشتغال زایی و توسعه مناطق محروم کمک شود.

مدیرعامل شرکت فلزتدارک فولاد مبارکه اصفهان گفت: ایران از نظر مواد معدنی و منابع انرژی یکی از کشورهای غنی محسوب می‌شود و این در حالی است که فعالیت در این حوزه به دلیل هزینه‌های کم استحصال مواد اولیه دارای مزیت رقابتی است.

قورچانی اضافه کرد: از سوی دیگر به جای اینکه مواد اولیه را خام‌فروشی کنیم می‌توانیم با تبدیل آن در صنایع ارزش افزوده ای را برای کشور ایجاد کرده، صادرات مضاعفی را داشته باشیم و ارزآوری خوبی را برای کشور به ارمغان آوریم.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که در شرایط تحریمی کشور و محدودیت‌های منابع ارزی، شرکت های صنعتی و معدنی و به ویژه شرکت‌های فولادی ارزآوری مناسبی را داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت فلز تدارک فولاد مبارکه اصفهان اظهار کرد: با وجود موارد فوق، مشکلات متعددی گریبانگیر صنایع است. یکی از این مشکلات مقررات و قوانینی است که بعضا باعث جلوگیری از صادرات می‌شود. این مشکلات باعث می‌شود تا یک صنعت‌گر که برای شرکت برنامه‌ریزی و اهدافی را تعیین می‌کند، بازار خود را از دست دهد و این در حالی است بازگشت به بازار به راحتی امکان پذیر نیست.

قورچانی افزود: باید توجه داشت که در حوزه زنجیره تامین مهمترین مسئله پایدار بودن تامین است و اگر ما نتوانیم یک تامین پایدار و به موقع را برای طرف مقابل ارائه دهیم، بازار از دست خواهد رفت.

وی گفت: این موضوع باعث می‌شود تا به صنعت ما به عنوان یک بازار موقت نگاه شود نه یک بازار بلند مدت که شرکت‌های آن بتوانند به عنوان یک شریک تجاری برای شرکت‌های خارجی مطرح باشند. بنابراین برای تامین محصولات صنعتی نیازمند مقررات‌زدایی و اصلاح آن هستیم.

عدم استفاده از تکنولوژی‌های نوین در حوزه صنعت

مدیرعامل فلز تدارکات با بیان اینکه امروزه به دلیل تحریم‌ها و مسائل کمتر از تکنولوژی های نوین در صنعت استفاده می‌شود، اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه در این حوزه اقدامات خوبی را انجام داده است. حمایت این شرکت از شرکت‌های دانش بنیان و ارتباط با نهادهای علمی و فناوری از جمله این اقدامات است.

قورچانی ادامه داد: در این حوزه اگر ما بتوانیم خود را با فناوری های نوین سازگار کنیم، از نظر بهره‌وری و هزینه‌های تمام شده به خوبی به ما کمک می‌کند تا مشکلات زیست محیطی کمتری نیز در حوزه صنعت داشته باشیم.

نقش پررنگ فولاد مبارکه در اشتغالزایی و صادرات

وی درباره نقش شرکت فولاد مبارکه در اقتصاد و صنعت کشور اظهار کرد: به صورت کلان شرکت فولاد مبارکه اشتغال‌های مستقلی را برای خود ایجاد کرده است. فعالیت این شرکت علاوه بر اینکه باعث اشتغالزایی در این شرکت شده، شغل‌های بسیاری را نیز برای صنایع بالادستی و پایین دستی ایجاد کرده است.

مدیرعامل فلزتدارکات فولاد مبارکه اصفهان خاطرنشان کرد: این در حالی است که به دلیل گستره فعالیت فولاد مبارکه در کشور، این شرکت در استان‌هایی مانند خراسان، استان‌های مرکزی و مناطق محروم، پروژه‌های زیرساختی و کارخانه‌های بسیاری در حال تاسیس دارد و سعی کرده تعهد خود را به صورت ملی ایفا کند به همین دلیل در همه استان‌ها اشتغالزایی کرده و نقش پررنگی در این خصوص دارد.

قورچانی ادامه داد: همچنین شرکت فولاد مبارکه با توجه به حجم بالا و با کیفیت محصولات خود در صادرات نیز نقش پررنگی دارد و این موضوع باعث می شود تا ارزآوری مناسبی نیز از طریق ایجاد ارزش افزوده به کشور وارد شود و گام مهمی در راستای منویات رهبری در خصوص افزایش صادرات غیرنفتی برداشته باشد.

مطالب مرتبط