نگرانم؛ مبادا نوای آذری خاموش شود!

موسیقی آذربایجانی جزئی از موسیقی اصیل ایرانی است، این هنر بر دوش هنرمندان آذربایجان سنگینی می کند آذری‌زبان است، حدوداً پنجاه‌سال است که دستانش به پنجه‌نوازی عادت کرده و صدای رسای او با سازش نمایان است در مورد ده ده ش گوزلی صحبت می‌کنم نو...

موسیقی آذربایجانی جزئی از موسیقی اصیل ایرانی است، این هنر بر دوش هنرمندان آذربایجان سنگینی می کند آذری‌زبان است، حدوداً پنجاه‌سال است که دستانش به پنجه‌نوازی عادت کرده و صدای رسای او با سازش نمایان است در مورد ده ده ش گوزلی صحبت می‌کنم نوازنده و خواننده ۵۰ ساله ساز قوپوز. سازی آذری‌ که موسیقی شان مملو ازحس قهرمانی و حماسه است.

به گزارش رصد روز، او یکی از هزارانی است که به موسیقی آذربایجانی و فرهنگ این اقلیم تا به امروز تمام قد ادای احترام کرده اند. موسیقی که اصیل است و ریشه در اقوام ایرانی دارد. ده ده ش گوزلی ، یکی ازهمین هنرمندان شیفته موسیقی آذری است هنرمندی که بدون هیچ حمایتی سال‌ها درمعرفی ساز و صدای خود به دنیا تلاش کرده و امروز آن را جزئی از خانواده خود می داند. ده ده ش گوزلی در گفت‌وگو با «کائنات» به نادیده انگاشتن موسیقی آذربایجانی ازسوی مسئولان اشاره می‌کند:« موسیقی آذربایجانی جزئی از موسیقی اصیل ایرانی است، این هنر بر دوش هنرمندان آذربایجان سنگینی می‌کند، نگرانم؛ مبادا نوای آذری خاموش شود!» این خواننده و نوزانده قدیمی در معرفی خود می‌گوید:« من مادرم اصالتا اهل گنجه‌ است. مادرم باعث شد که ما هم تشویق شویم و در مسند موسیقی آذری قرار بگیریم و در واقع ان علاقه و ژن موسیقی هم در ما آشکار شود.» ده ده ش گوزلی بعد‌ها در سن هفده سالگی در تبریز در کنار آشیق رسول قربانی و آشیق خیرالله و آشیق عبدالعلی این موسیقی را تجربه کرد. صدایی از سینه‌ای به سینه این خواننده و نوازنده در توصیف ساز ساز’ قوپوز’ می‌گوید:«قوپوز ابزاری قدیمی در موسیقی ایرانی است که نوازنده محلی آن با عنوان ‘ آشیق ‘، نت‌ها و اشعار درونش را سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کند.» ساز سنتی آذربایجان با نام محلی «قوپوز» یکی از قدیمی‌ترین ابزار موسیقی آشیق‌های آذربایجان است که پیشینه آن به بیش از هزار سال می‌رسد. تا پیش از رواج ابزارآلات‌ موسیقی جدید، «قوپوز» اصلی‌ترین وسیله آهنگ‌نوازی در مراسم عروسی‌ها، جشن‌ها و مجالس مختلف بوده است و نوازندگان این نوع ساز را در آذربایجان «عاشیق» می‌‎نامند که عاشیق همراه با نواختن ریتم‌های مختلف موسیقی، اشعار فولکلور ترکی را نیز می‌خواند و نبض مراسم را به دست می‌گیرد گرچه امروزه تمایل نسل جوان به موسیقی‌های جدید گرایش بیشتری دارد اما باز هم در مراسم‌ها و جشن‌های مختلف، استفاده از ساز «قوپوز» رایج است. عاشق؛ موسیقی آذری نواختن این ساز به همان اندازه که به مهارت نیاز دارد، ساختن آن نیز یک نوع هنر بوده و به مهارت نیاز دارد و کسی که در این رشته فعالیت دارد باید از چند و چون نواختن ساز اطلاع داشته و خود نیز نوازنده باشد. آقای ؟ در مورد نحو آشنایی خود با این ساز می‌گوید:« در همه‌ی دستگاه‌های موسقی فعالیت داشتم در ابتدا بالابان می نواختم ولی بعد از یکسال به خاطر صدای رسا، خوب و بلند و پیشنهادهایی که استادانم دادند به خوانندگی و نواختن ساز قپوز روی آوردم و خدا را شکر از نواختن این ساز در طول این سال‌ها احساس رضایت دارم.» این خواننده و نوازنده آذری‌زبان از سال ١٣۵۴به تهران می‌آید و به صورت حرفه‌ای تر موسیقی را ادامه می‌دهد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط