هزینه ها را مدیریت کنید قیمت خودرو افزایش پیدا نکند

یک روز پس از این اظهارات رضا شیوا، رییس شورای رقابت به این اظهارات واکنش جدی نشان داد و تاکید کرد که خودروساز باید نسبت به مدیریت هزینه های تولید خود اقدام کند و این شورا اهمیتی به قیمت تمام شده محصول نمی دهد.

به گزارش رصد روز ، قیمت گذاری دستوری یکی از پرچالش ترین و قدیمی ترین معضلات اقتصاد به شمار می رود. مواد اولیه تا محصول نهایی این روزها مشمول قیمت گذاری دستوری از سوی نهادهای مختلف است و در این میان خودرو نیز با توجه به جهش نرخ ارز و شرایط تورمی اقتصاد در سال های گذشته و همچنین انحصار موجود، مشمول قیمت گذاری دستوری شده چرا که این کالا در حال حاضر ماهیت کالای سرمایه ای داشته و از این رو قیمت آن باید در شورای رقابت تعیین شود.
هرچند روند قیمت گذاری دستوری در ظاهر به نفع مصرف کننده تمام می شود اما این قیمت گذاری بدون توجه به افزایش هزینه های تولید انجام شده و این روند زیان چشمگیر خودروسازان را رقم زده است.
بررسی صورت های مالی خودروسازان در ۹ ماهه امسال نشان از زیان انباشته بالا دارد به طوری که ایران‌خودرو در این مدت بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان زیان را تجربه کرده است.
در حالی که تولید خودرو با قیمت گذاری دستوری در نهایت منجر به کاهش تولید و عدم پاسخگویی به نیاز بازار شده، سازوکار فروش خودرو با روش قرعه کشی وارد فاز اجرایی شد که این امر به دلیل اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار منجر به تقاضای کاذب در بازار شد که این امر باعث شد دسترسی متقاضیان واقعی به خودرو سخت تر شود.
هرچند این روش با هدف حذف دلالی از بازار اجرا شد اما نه تنها در عمل موفق نبود بلکه حباب تقاضا را ایجاد کرد. رانت گسترده و عدم تعادل بازار خودرو در نهایت ناکارآمدی این روش را روشن کرد.
در نهایت مقرر شد تا روش قیمت گذاری خودرو تغییر کند که یکی از روش های جایگزین تعیین و کشف قیمت، عرضه خودرو در بورس کالا بود.
در این روش که طرح اولیه آن براساس طرح ساماندهی صنعت خودرو و به پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن ایران بود، خودرو در بورس عرضه و کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضا صورت خواهد گرفت این در حالیست که قیمت پایه نیز از سوی شورای رقابت تعیین می شود.
هرچند این بخش از این طرح به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و عنوان شد که در صورت اجرا موفقیتی حاصل نخواهد شد اما شورای رقابت نیز این طرح را رد کرده است.
این در حالیست که به تازگی رییس سازمان بورس با انتقاد از قیمت گذاری دستوری این روش را عاملی برای آسیب به بنیان های اقتصادی و بخش مولد کشور اعلام کرده است.
او با بیان این که بسیاری از شرکت های تولیدی در بازار سرمایه حضور دارند و بخش گسترده ای از جامعه نیز امروز سرمایه گذار بورسی هستند.،خواستار افزایش قیمت خودرو متناسب با هزینه تمام شده آن شد.
یک روز پس از این اظهارات رضا شیوا، رییس شورای رقابت به این اظهارات واکنش جدی نشان داد و تاکید کرد که خودروساز باید نسبت به مدیریت هزینه های تولید خود اقدام کند و این شورا اهمیتی به قیمت تمام شده محصول نمی دهد. او همچنین در این گفت و گو اظهار کرده که با عرضه خودرو در بورس باید فاتحه قیمت های منصفانه خودرو را بخوانیم.

 قیمت گذاری دستوری به همان میزان که به تولیدکننده و بازار سرمایه ضربه می زند به دلیل اعمال سیاست های مداخله گرایانه سهامداران را متضرر می کند.

 

 

خودروکار 

مطالب مرتبط