هشدار سیلاب ناگهانی و صاعقه در ۱۳استان/ کاهش دمای هوا در سواحل دریای خرز

سازمان هواشناسی کشور با هشدار نسبت به وقوع سیلاب ناگهانی و برخورد صاعقه در ۱۳استان از کاهش نسبی دما در سواحل دریای خزر خبر داد.

به گزارش رصد روز، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۲ روز آینده در برخی مناطق استان‌های آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز، سمنان و تهران به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب افزایش ابر، رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی شده است. در این مدت دریای خزر مواج خواهد بود و دما در سواحل شمالی به طور نسبی کاهش می‌یابد.

 در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و ارتفاعات زاگرس مرکزی در برخی ساعات وزش باد شدید همراه با گردوخاک و افزایش ابر و احتمال بارش پراکنده باران پیش بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از روز یکشنبه تا اواسط هفته در اکثر مناطق کشور آسمان صاف و جو پایداری حاکم خواهد بود و سواحل شمالی کشور افزایش نسبی دما انتظار می‌رود.

روزهای دوشنبه و سه شنبه تنها در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات کرمان، شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان افزایش ابر، رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش بینی می‌شود.

طی سه روز آینده در نوار شرقی کشور و منطقه زابل وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی پیش بینی شده است. روز یکشنبه نیز خلیج‌فارس به ویژه مناطق مرکزی آن و دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: تغییر نوع توده هوا توام با افزایش شیو فشاری

نوع مخاطره: رشد ابرهای همرفتی گاهی همراه با رگبارباران، رعدوبرق، احتمال تگرگ در مناطق مستعد، برخی نقاط اصابت صاعقه، وزش بادشدید موقتی و در برخی نقاط گردوخاگ

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۰۴/۱۱  : اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات استانهای قزوین، زنجان، البرز، سمنان و تهران.

شنبه ۱۴۰۰/۰۴/۱۲  : مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات استانهای البرز، سمنان، تهران.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در تردد جاده‌ای به علت کاهش دید، احتمال جاری شدن رواناب بصورت نقطه ای و محلی، احتمال برخورد صاعقه، رعدوبرق، وزش باد شدید و احتمال آسیب به سقف خانه‌ها و سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی.

توصیه: احتیاط در تردد جاده ایی، اجتناب از تردد و توقف در حاشیه مسیل‌ها، احتیاط در صعود به ارتفاعات، احتیاط در چرای دامها در مراتع مرتفع، تقویت سازه های موقتی و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره و بکارگیری تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

تسنیم

مطالب مرتبط

آخرین اخبار