همه آنچه که درباره شیاف واژنی بوریک اسید باید بدانید

اسید بوریک یک ماده شیمیایی است که برای درمان برخی از عفونت‌های واژن استفاده می‌شود. به چندین شکل و نوع قابل‌دسترسی است که در واژن قرار می‌دهید. شاید تابه‌حال شنیده باشید که بوریک اسید می‌تواند باعث بیماری یا حتی مرگ شود.

به گزارش رصد روز، ممکن است از خود بپرسید که آیا استفاده از شیاف‌های اسید بوریک در واقع بی‌خطر است؟ اما تابه‌حال هیچ اطلاعاتی در این باره گزارش نشده است. اسید بوریک می‌تواند در هنگام مصرف خوراکی سمی باشد، اما استفاده از آن در واژن بی‌خطر گزارش شده است.

آیا شیاف‌های اسید بوریک می‌تواند برای شما خطرناک باشد؟

 شاید شما در اینترنت در این باره جست‌وجو کرده باشید و باعث نگرانی شما شده باشد اما باید بدانید اسید بوریک می‌تواند عوارض جانبی خفیفی برای شما داشته باشد، ولی هیچ‌گونه عارضه جانبی جدی یا مرگ گزارش نشده است. ولی بلعیدن آن می‌تواند باعث مرگ شما شود، با قراردادن در واژن با رعایت نکات ایمنی می‌تواند بدون خطر برای شما باشد.

آیا اسید بوریک سمی است؟

زمانی که اسید بوریک را بخورید می‌تواند شما را مسموم کند زیرا خوردن آن سمی است و می‌تواند باعث مرگ شود. مرگ‌ومیر ناشی از خوردن اسید بوریک در بزرگسالان زیاد است. در سال ۲۰۱۰ از طرف مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اطلاعاتی جمع اوری شد که نشان می‌دهد مصرف حدود ۳۰ گرم اسید بوریک برای انسان سمی است و منجر به مرگ می‌شود. در صورتی که در شیاف اسید بوریک از ۳۰ گرم اسید بوریک بیشتر است. به طور معمول در آن۶۰۰ گرم اسیدبوریک وجود دارد.

ازآنجاکه شیاف بوریک اسید می‌تواند شبیه به قرص باشد، خطر خوردن آن به‌صورت تصادفی هم وجود دارد. بلعیدن شیاف اسید بوریک خطرناک است، اما استفاده از آن از این طریق معمولاً بی‌خطر است. عوارض جانبی استفاده از شیاف واژینال اسید بوریک طبق دستورالعمل خفیف است، اما شامل تحریک واژن و همچنین ترشحات می‌باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ اثر شیاف بوریک اسید را بر روی واژن بررسی کرد و دریافتند که اسید بوریک می‌تواند از طریق واژن جذب شود علاوه بر آن، هیچ تغییر غیرطبیعی بر سلول‌های دهانه رحم مشاهده نکردند.

اسید بوریک و سلامت باروری:

به دلیل اینکه شیاف‌های اسید بوریک از طریق واژن مصرف می‌شوند، نگرانی که درباره آنها وجود دارد تأثیر آنها بر سلامت باروری است. آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان داده است که اسید بوریک به‌صورت خوراکی می‌تواند بر باروری در حیوانات تا تأثیر مثبت بگذارد و همچنین روی جنین درحال‌رشد در حیوانات ماده اثر بگذارد. ولی مطالعات روی انسان‌ها نتیجه معکوس داشته است.

علائم مسمویت با اسید بوریک :

شکل شیاف‌های اسید بوریک می‌تواند شبیه قرص‌های باشد که مصرف می‌کنید. اگر شما یا شخص دیگر از رو ناآگاهی شیاف را خورد، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.برخی علائم مسمومیت اسید بوریک عبارتند از:

  • درد شکم
  • تهوع
  • استفراغ و اسهال
  • سردرد
  • احساس ضعف یا بی‌حالی
  • بی‌حسی بدن

چرا مردم از شیاف اسید بوریک استفاده می‌کنند ؟

 اسید بوریک را می‌توان به همراه داروهای دیگر واژینال، و برای درمان عفونت واژن، مثل عفونت‌های مخمری و واژینوز باکتریایی استفاده کرد. یک بررسی در سال ۲۰۱۰، درباره مقایسه اسید بوریک با سایر روش‌های درمانی و عفونت‌های دیگر، نشان داد که، میزان تأثیرگذاری اسید بوریک بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد است. اما تحقیقات در مورد تاثیراسید بوریک برای واژینوز باکتریایی کمتر است. اما امروزه، یک آزمایش بالینی بر روی اسید بوریک برای واژینوز باکتریایی انجام شده است. دریک آزمایش در سال ۲۰۰۹، به شرکت‌کنندگان نیترویمیدازول خوراکی، داروی ضدمیکروبی برای درمان عفونت‌های واژن و به دنبال آن شیاف اسید بوریک داده شد.

منابع معتبر همچنین نشان داده است که اسید بوریک ممکن است به درمان عفونت‌هایی که درمان آن دشوار است کمک کند.

دقیقاً اسیدبوریک چگونه عمل می‌کند؟

هنوز معلوم نیست که شیاف اسید بوریک دقیقاً برای درمان عفونت‌های واژن چگونه کار می‌کند. اما اعتقاد بر این است که باعث جلوگیری از رشد قارچ و انواع باکتری می‌شود.

عوارض جانبی یا خطرات احتمالی استفاده از شیاف واژینال اسید بوریک چیست؟

 استفاده از شیاف‌های اسید بوریک با چند عارضه جانبی همراه است .علاوه بر این، اگر از شیاف‌های اسید بوریک استفاده می‌کنید و عفونت شما بهتر نمی‌شود، برای گزینه درمانی متفاوت با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا می‌توانم هنگام استفاده از شیاف اسید بوریک رابطه جنسی برقرار کنم؟

 در حالی که از شیاف بوریک اسید استفاده می‌کنید، از داشتن رابطه آمیزشی واژینال خودداری کنید. همچنین ممکن است ایده خوبی باشد که از رابطه جنسی دهانی و همچنین کاهش خطر مصرف همسر خود در مصرف اسید بوریک که هنوز در واژن یا اطراف آن وجود دارد، جلوگیری کند

محصولات اسید بوریک و سازمان غذا و دارو:

احتمالاً متوجه خواهید شد که شیاف‌های اسید بوریک به‌عنوان یک محصول هومیوپاتی به بازار عرضه می‌شوند. مهم است که بدانید محصولات هومیوپاتی، از جمله شیاف‌های اسید بوریک، در حال حاضر توسط سازمان غذا و دارو تأیید نشده‌اند. این بدان معناست که این سازمان این محصولات را از نظر ایمنی و اثربخشی در درمان شرایط خاص بهداشتی قبل از ورود به بازار بررسی نکرده است. به همین دلیل، مهم است که قبل از استفاده از هر محصول هومیوپاتی، از جمله شیاف اسید بوریک، با پزشک خود صحبت کنید

چه کسانی نباید از شیاف اسید بوریک استفاده کنند ؟

ازآنجاکه مطالعات مربوط به اثرات اسید بوریک بر باروری در حال انجام است، نباید از این شیاف‌ها استفاده شود.همچنین اگر دارای خونریزی واژینال هستید یا بریدگی‌های باز یا زخم در اطراف واژن دارید و یا شک دارید که به یک بیماری التهابی لگن مبتلا شده‌اید و بعد از استفاده از آن دارای علائمی مانند تب، لرز، حالت تهوع استفاده از اسید بوریک را قطع کنید.

اسید بوریک چیست؟

اسید بوریک یک پودر سفید بدون بو است. اسید بوریک را می‌توان به طور طبیعی در محیط یافت. علاوه بر این اسید بوریک در محصولاتی مانند: سموم دفع آفات کودهای گیاهی، محصولات تمیزکننده خانگی و مواد شوینده لباس‌ها وجود دارد. اسید بوریک برای اولین‌بار در سال ۱۸۷۳ به‌عنوان ضدعفونی‌کننده استفاده شد.

از آن زمان، استفاده از اسید بوریک برای انواع عفونت‌های واژن ادامه دارد.

خط آخر

از شیاف‌های اسید بوریک می‌توان برای درمان برخی از انواع عفونت‌های واژن استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال می‌توان به عفونت‌های مخمری و واژینوز باکتریایی اشاره کرد. استفاده از شیاف‌های اسید بوریک به‌صورت برچسب دار معمولاً بی‌خطر است ولی عوارض جانبی خفیفی دارد  که ممکن است شامل تحریک واژن و ترشحات باشد.

 هیچ عارضه جانبی جدی یا مرگ گزارش نشده است. اسید بوریک در صورت خوردن از راه دهان سمی است. مسمومیت با اسید بوریک می‌تواند منجر به علائم جدی شود و می‌تواند کشنده باشد. به همین دلیل، همیشه شیاف‌های اسید بوریک را از داروهای خوراکی جدا نگه دارید تا از بلعیدن تصادفی جلوگیری شود. برخی از افراد هستند که باید از استفاده از شیاف‌های اسید بوریک خودداری کنند. اگر به استفاده از شیاف‌های اسید بوریک علاقه دارید یا نگرانی دارید، قبل از استفاده ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار