واگذاری زمین به ۱۳۶ هزار متقاضی مسکن

به گزارش رصد روز، مهرداد بذرپاش در نخستین نشست شورای پژوهش و فناوری در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص واگذاری زمین به اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: واگذاری زمین با دقت بر اساس تقاضای واقعی در حال انجام است. هم اینک برای بیش ا...

به گزارش رصد روز، مهرداد بذرپاش در نخستین نشست شورای پژوهش و فناوری در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص واگذاری زمین به اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: واگذاری زمین با دقت بر اساس تقاضای واقعی در حال انجام است. هم اینک برای بیش از ۱۳۶ هزار متقاضی زمین در قالب انفرادی و گروهی زمین برای ساخت مسکن واگذار شده است. زمین در ابتدا باید الحاق به محدوده و باید آماده سازی شود.

بذرپاش در خصوص عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن گفت: با تاکید رییس جمهور هیچ بهانه‌ای برای عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها برای تولید مسکن پذیرفتنی نیست.

اقلام موردنیاز پژوهشی شرکت‌ها و سازمان‌ها طی ۲  ماه به شورای عالی پژوهش ارایه شود 

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: شورای عالی پژوهش تشکیل شد تا در درجه نخست تمامی مجموعه‌ها اقلام موردنیاز خود را ظرف دو ماه آینده احصا کنند و به شورا ارایه کنند. این شورا نقشه تامین اقلام راهبری را ارایه بدهد تا با اتصالی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر بخش‌ها و دانشگاه‌ها دارند و همچنین با ارتباط سیستمی که با وزارت صمت دارند این نیازها ارجاع شود تا معین شود تا کدامیک سریعتر در داخل کشور قابل تامین هستند. آنهایی که در داخل کشور نیست باید وارد و سفارش ساخت در خارج از کشور داشته باشند که این حرکتی رو به جلوست.

بذرپاش با اعلام اینکه برخی از سازمان‌ها  و شرکت‌های تابعه وزارتخانه خدمات پایه هستند، گفت: با توجه به شعار این دولت برای وزارتخانه که مبتنی بر فناورانه مردم پایه است با این رویکرد در تلاش هستیم تا اعتماد مردم را به خدماتی از این دست که از سوی وزارتخانه ارایه می‌شود تقویت کنیم که بیشتر اینها نیاز به جهش‌های فناورانه دارد. بنابراین باید تلاش کنیم تا بسیاری از سیستم‌های IT را به کمک این بخش‌ها بیاوریم.

تعمیر قطعات هواپیما در داخل کشور دستاورد خوبی است

وی گفت: در حوزه کمک ناوبری اتفاقات خوبی افتاده است.  پیشتر ما توان تعمیر یک قطعه را نداشتیم اما هم اینک بسیاری از قطعات هواپیما در داخل کشور تعمیر می‌شود. همچنین بسیاری از کشورها هواپیماهای خود را برای تعمیر به کشور ما می‌فرستند که اتفاقات خوبی است و باید سرعت بیشتری پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: روسیه و برخی کشورهای دیگر برای تعمیر هواپیما به کشور ما مراجعه کردند. هم‌اکنون بازار تعمیرات هواپیما در داخل کشور ایجاد شده است.

بذرپاش بر به‌روز کردن ظرفیت‌های هواشناسی تاکید کرد و گفت: نزولات جوی در غرب کشور در طی روزهای گذشته توسط سازمان هواشناسی پیش‌بینی شد و هشدارهای لازم برای آن صادر شد. با این پیش‌بینی‌ها سازمان‌های خدمات‌رسان و مدیریت بحران وارد شدند و خسارات را بایه حداقل رساندند.

وی افزود: در حوزه ساختمان رویکرد ما صنعتی‌سازی است تا هم قیمت تمام‌شده ساختمان کاهش یابد و هم سرعت ساخت بالا برود. در داخل کشور چندین مجموعه از جمله مجموعه‌ای متصل به وزارت دفاع اینکار را انجام می‌دهند. ولی هنوز این فناوری در ابعاد گسترده در داخل استفاده نشده که دلیل عمده آن قیمت تمام شده بالای آن است. بنابراین باید تلاش کنیم تا قیمت تمام‌شده کاهش یابد تا به فتح بازار نیز برسیم.

بذرپاش تصریح کرد: اکتساب فناوری خوب است ولی باید فناوری در بازار مورد استفاده قرار بگیرد که ماموریت اصلی شورای عالی پژوهش وزارت راه همین موارد است. این شورا نیازهای ذیل وزارت راه و شهرسازی را احصا می‌کند و نیازها را در داخل و خارج از کشور تامین خواهد کرد.

وی گفت: شورای عالی پژوهش در ذیل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان هاب پژوهشی تشکیل شده است و تمامی فعالیت‌های پژوهشی شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه با مرکزیت مرکز تحقیقات انجام خواهد شد. دبیرخانه شورای عالی پژوهش در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشکیل شده است و روز به روز مرجعیت این مرکز گسترش خواهد یافت.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ارایه مشوق‌های شرکت‌های دانش بنیان و تشویق آنها برای فعالیت در این عرصه گفت: از ۸۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان فقط ۸۰ شرکت دراین بخش فعال هستند و مشارکت کرده‌اند. بنابراین با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است باید تلاش کنیم تا وزارتخانه در حوزه  دانش‌بنیان‌ها پیشتاز شود تا با این رویکرد شرکت‌های بی‌شماری تشکیل شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار