وزیر اقتصاد: افزایش صادرات نفت به بالاترین سطح دو سال گذشته

وزیر اقتصاد با بیان اینکه، مصمم به کاهش نرخ تورم هستیم، گفت: علیرغم تحریم های ظالمانه آمریکا، ایران به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافته است و از رکورد قبلی یعنی ۱.۳ میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است. به گزارش رص...

وزیر اقتصاد با بیان اینکه، مصمم به کاهش نرخ تورم هستیم، گفت: علیرغم تحریم های ظالمانه آمریکا، ایران به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافته است و از رکورد قبلی یعنی ۱.۳ میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است.

به گزارش رصد روز،سید احسان خاندوزی گفت: صادرات غیرنفتی ۵۳ میلیارد دلاری نیز در ۱۱ ماهه امسال ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. واردات هم در همین بازه زمانی ۶۰ میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد «اقتصاد ایران را نمی‌توان منزوی کرد».

وزیر اقتصاد و دارایی، با شاره به اینکه، ایران به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافته است و از رکورد قبلی یعنی ۱.۳ میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است. گفت: روسیه در سال مالی اخیر، ۲.۷۶ میلیارد دلار در پروژه‌هایی صنعتی، معدنی و حمل‌ونقل ایران سرمایه‌گذاری کرده است.

خاندوزی تاکید کرد : ما روابط خود با روسیه را استراتژیک تعریف می کنیم و در بسیاری از جنبه ها به ویژه روابط اقتصادی با یکدیگر همکاری می کنیم. چین و روسیه دو شریک اصلی اقتصادی ما هستند و ایران با اجرای توافقات راهبردی روابط خود را با آنها گسترش خواهد داد.

خاندوزی همچنین گفت که مناقشه اوکراین “تاسف بار” است. “روسیه و برخی از کشورهای دیگر علاقمند به استفاده از مکانیسم هایی مانند قراردادهای پولی متقابل یا سواپ های تجارت محور هستند.”

خاندوزی در این باره گفت: ما نه تنها با روسیه بلکه با چین و دیگر شرکا از جمله ترکیه در این زمینه مذاکره کرده ایم.

از نظر فنی، این شبکه مالی بین ایران و روسیه وضعیت بهتری نسبت به شبکه های دیگر دارد.خاندوزی گفت که ایران در ماه گذشته ، علیرغم تحریم های آمریکا، به بالاترین سطح صادرات نفت خود در حداقل دو سال گذشته دست یافته است و از رکورد قبلی یعنی ۱.۳ میلیون بشکه در روز پیشی گرفته است.

خاندوزی از کارنامه دولت دفاع کرد و گفت که دولت در نظر دارد بانک مرکزی را اصلاح کند که “برای دستیابی به اهداف تورمی پاسخگو خواهد بود”. همچنین «اختیار لازم برای کنترل رویه هایی که عرضه پول را ایجاد می‌کنند» داده می‌شود.

خاندوزی افزود: ” توانستیم نرخ رشد عرضه پول را که در سال گذشته ۳۹ درصد بود، کاهش دهیم. وی یادآور شد: تا پایان سال مالی (۱۴۰۱) این عدد به ۳۰ درصد برسد. ما مصمم به کاهش نرخ تورم هستیم.

خاندوزی گفت: دولت برای افزایش درآمدهای غیرنفتی، وصول مالیات را از طریق مبارزه با فرارهای مالیاتی افزایش داده و در عین حال مالیات شرکت ها را ۵ درصد کاهش داده است.

خاندوزی خاطرنشان کرد: زمانی که کشور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند قطعا مسئولان بیش از گذشته تلاش می کنند و وقت بیشتری را برای خدمت به مردم می‌گذارند.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار