وعده رئیس جمهور برای افزایش یارانه نقدی در آذر ماه عملی می شود؟

هنوز مشخص نیست دولت سیزدهم می‌خواهد یارانه نقدی را افزایش دهد یا نه. اما یکی از برنامه‌های انتخاباتی رئیسی پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی از آذر ماه به دهک‌های کم درآمد بود. حالا در آستانه آذر ماه، معاون اقتصادی رئیسی گفته خبر خوبی در راه ...

به گزارش رصد روز، اظهارات مقامات دولت سیزدهم درباره افزایش یارانه نقدی مبهم است. برخی می‌گویند یارانه نقدی تاثیری در معیشت مردم ندارد و برخی می‌گویند احتمال افزایش یارانه نقدی زیاد است.

اما مهم‌ترین وعده در این باره را ابراهیم رئیسی داده بود. او در زمان انتخابات، از شش برنامه برای بهبود معیشت مردم رونمایی کرده بود که مهم‌ترین آن کاهش تورم و اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار بود.

براساس وعده رئیسی، قرار بود پنج دهک اول جامعه مشمول یارانه جدید شوند. در این طرح یارانه ماهانه دهک‌های اول، دوم و سوم ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده بود. یعنی یارانه یک خانوار چهار نفره ۸۰۰ هزار تومان می‌شد.

یارانه خانوار‌های دهک چهارم و پنجم هم در این طرح به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسید. یعنی یارانه ۶۰۰ هزار تومانی. بر اساس این طرح قرار بود یارانه‌ها از ابتدای آذرماه تغییر کند.

به عبارتی وعده رئیسی پرداخت کارت اعتباری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی از ابتدای آذرماه بود. وعده‌ای که اگر اجرایی شود، یارانه پنج دهک اول جامعه باید از ماه آینده چهار تا پنج برابر شود و افراد به جای دریافت یارانه ۴۵ هزار تومانی، یارانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی بگیرند.

البته همزمان با روی کار آمدن دولت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود یارانه نقدی تاثیری در بهبود معیشت مردم ندارد. گفته‌ای که نشان می‌داد احتمالا ماجرای افزایش یارانه نقدی در این دولت منتفی است.

اما روز گذشته محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد که مردم در آذر منتظر اخبار خوبی باشند. اگرچه مشخص نبود خبر خوب محسن رضایی چیست، اما، چون او درباره معیشت مردم صحبت کرده بود یکی از مهم‌ترین گمانه‌هایی که مطرح میشد این بود که احتمالا قرار است یارانه نقدی افزایش پیدا کند و یا اینکه دولت کارت رفاهی به مردم بدهد.

علاوه بر این یارانه‌ها به طور ثابت دولت باید یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی را نیز به حساب سرپرستان خانوار واریز کند. مبلغ یارانه معیشتی براساس تعداد اعضای خانوار بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است. مبلغ یارانه نقدی نیست به طور ثابت به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار