پرتیراژ‌های خودروسازان پس از افزایش رسمی قیمت‌ها چند؟

قریب به یک هفته از افزایش قیمت رسمی محصولات خودروسازان بزرگ می‌گذرد، هر چند که به گفته کارشناسان افزایش قیمت رسمی خودروها، تاثیری در بازار قیمت‌های بازار آزاد نداشته و تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز و تورمی افزایشی پیش رفته؛ اما نباید از نظر د...

قریب به یک هفته از افزایش قیمت رسمی محصولات خودروسازان بزرگ می‌گذرد، هر چند که به گفته کارشناسان افزایش قیمت رسمی خودروها، تاثیری در بازار قیمت‌های بازار آزاد نداشته و تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز و تورمی افزایشی پیش رفته؛ اما نباید از نظر دور داشت که این وضعیت بایستی با عرضه کنترل شود؛ در این گزارش به آخرین قیمت‌ها در معاملات پایانی هفته خواهیم پرداخت.

به گزارش رصد روز، اوایل هفته‌ای که گذشت بالاخره میزان افزایش قیمت محصولات خودروسازان بزرگ به صورت رسمی اعلام و اطلاع‌رسانی شد که بر اساس آن متوسط ۲۹ درصد (بین ۱۰ تا ۴۲ درصد) قیمت محصولات خودرو‌های داخلی افزایش پیدا کرد و به گفته فعالان این صنعت به نوعی اصلاح شد.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان صنعت خودرو و بازار آن، این اصلاح قیمت خودرو‌ها درب کارخانه و واقعی‌تر شدن قیمت‌ها که منجر به کاهش اختلاف بسیار قیمت‌ها در بازار آزاد می‌شود، سودای دلالی‌ها را کمتر و مصرف‌کننده را واقعی‌تر می‌کند. در حقیقت نگاه سرمایه‌ای از خودرو برداشته و این محصول به جایگاه کالایی و مصرفی خود باز خواهد گشت.

همچنین فعالان این صنعت معتقدند که افزایش قیمت خودرو‌ها درب کارخانه، قاعدتا تاثیری در قیمت بازار آزاد ندارد و در حقیقت تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار آزاد نوسان نرخ ارز و البته میزان عرضه و تقاضاست.

بار‌ها رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران طی سال‌های اخیر بر موضوع عرضه خودرو توسط خودروسازان و تاثیر آن بر بازار آزاد تاکید و تصریح کرده است: میزان عرضه به بازار یکی از مهمترین پارامتر‌هایی است که بر قیمت خودرو‌ها در بازار تاثیر شگرف دارد. طی سال‌های اخیر و سال گذشته، آمار نشان می‌دهد که تعداد خودرو‌های فاکتور شده متناسب با میزان تقاضا نبوده و نسبت به تقاضای بازار بسیار کمتر بوده است. همین موضوع تاثیرگذار بر روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو بوده است. ضمن اینکه ثابت نگه داشتن قیمت محصولات درب کارخانه طی حدودا یکسال و نیم (از آذر ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۲)، منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار که نشد، بلکه افزایش را هم رقم زد و عرضه پاسخگوی تقاضا نبوده است.

 

اما پس از اصلاح  قیمت خودرو، وی ابراز امیدواری کرد که با نزدیک شدن قیمت کارخانه به قیمت بازار، در کنار برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای افزایش تولید، عرضه نیز افزایشی و بازار آرامش بیشتری را تجربه کند و از التهاب به‌دور باشد.

امیرحسن کاکایی- کارشناس صنعت و بازار خودرو کشور- نیز علت روند صعودی افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد را (پس از اصلاح قیمت‌های رسمی)، با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خودرو‌ها در بازار لزوماً ارتباطی با موضوع اصلاح قیمت‌ها و حواشی پیش از آن (پاسکاری نهاد‌ها در اعلام و اطلاع‌رسانی میزان افزایش قیمت‌ها)، نداشته، اظهار کرد: افزایش جهشی قیمت خودرو‌ها در بازار، لزوماً ارتباطی با موضوعات اخیر پیرامون قیمت‌گذاری خودرو‌ها ندارد و در حقیقت به سبب نوسان نرخ ارز بوده و هست. در حالت عادی، زمانی که نرخ ارز نوسان افزایشی دارد، قیمت خودرو هم صعودی می‌شود.

بر اساس آخرین معاملات رسمی روز گذشته (پنجشنبه ۲۴ فروردین ماه) که اولین هفته پس از افزایش رسمی قیمت محصولات خودروسازان بوده است، پرتیراژ‌های خودروسازان به شرح زیر معامله شده‌اند: گفتنی است که قیمت‌ها از سوی تعدادی از نمایشگاه‌داران اخذ شده است.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار